default_mobilelogo

Dzieciństwo jest bardzo ważnym okresem rozwojowym w życiu człowieka. Niezwykle istotną rolę w tym rozwoju spełnia zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Zabawa jest swoistą formą uczenia się dziecka. Zaspokaja ona potrzebę ruchu tak ważną w procesie rozwoju. Ma również ogromne znaczenie dla rozwoju psychicznego dziecka w wieku przedszkolnym. Dziecko podczas zabawy jest swobodne, spontaniczne nie obciążone koniecznością samokontroli jak na przykład w czasie zajęć organizowanych. To właśnie zabawa stwarza okazję ku temu by poszerzyć krąg doświadczeń. Podczas zabawy dziecko utrwala i doskonali przyswojone już sposoby myślenia i działania, ponadto rozwija swe możliwości umysłowe, wzbogaca zasób wiedzy o otoczeniu. Rozwój umysłowy dziecka jest ściśle związany z całokształtem jego działalności, której główną formą w wieku przedszkolnym jest zabawa. Dlatego tak ważne jest, jak ono się bawi. Zabawy dziecięce są nadzwyczaj różnorodne zarówno pod względem treści jak i stopnia złożoności. Podczas zabawy dziecko przeżywa rzeczywistość, w której może bezpiecznie przećwiczyć wiele umiejętności i wypróbować tysiące możliwości. Zabawa w wieku przedszkolnym jest specyficznym sposobem zdobywania wiedzy o otoczeniu, przejmowaniu od ludzi zwyczajów społecznego zachowania, gromadzenia doświadczeń, poszukiwaniu środków wyrazu dla przeżyć i doznań. Zabawy kształtują sferę uczuć i emocji. Oprócz przyjemności zabawy stwarzają możliwości wyładowania konfliktów uczuciowych i napięć nerwowych. Są działalnością podejmowaną przez dziecko z zainteresowania, osobiście odczuwanej potrzeby i dlatego angażuje ono w nią swoją energię, pomysłowość i inicjatywę. Prawdziwa zabawa wymaga zarówno nieograniczonego czasu jak i przestrzeni. Dlatego też bardzo istotne jest umożliwienie dzieciom prowadzenie swobodnych zabaw w domu, zorganizowanie otoczenia dziecka w taki sposób by mogło swobodnie korzystać z przedmiotów. Bardzo ważną rolę w zabawie odgrywa również zabawka. Obserwacje różnorodnych zabaw ukazały, iż dostęp do różnorodnych zabawek ma znaczący wpływ na jakość i formę zabawy oraz to, że zabawką może stać się wszystko, zależnie od sytuacji i wyobraźni dziecka. Dla
dobra dziecka, jego prawidłowego i harmonijnego rozwoju nie należy ograniczać dziecka w jego działaniach . rola dorosłych powinna ograniczyć się do zapewnienia dziecku bezpieczeństwa podczas jego spontanicznych poczynań.
Niejednokrotnie po czynnościach zabawowych dziecka możemy rozpoznać środowisko rodzinne, jego hierarchię, jak również dostrzec nieprawidłowości oddziaływań poszczególnych członków rodziny oraz wskazać jego miejsce w strukturze społecznej rodziny.


Dorośli powinni zrozumieć, że dziecko
„ nie bawi się dlatego,
że jest dzieckiem, ale bawi się dlatego by stać się
dorosłym”.
Wielu rodziców zastanawia się w jaki sposób
spędzić czas wolny z dzieckiem.
Gdy pogoda dopisuje zabieramy dziecko
na świeże powietrze, a tam ma nieograniczone możliwości.
Co jednak zrobić gdy mamy brzydką pogodę?
Nic trudnego, wystarczy tylko odrobina dobrych chęci i co najważniejsze dobry humor.


Zabawy z piłką
Nic nie sprawia tyle radości. Młodsze dzieci poradzą sobie z podrzucaniem, starsze natomiast będzie próbowało kopnąć lub złapać i odrzucić. Trochę treningu i może wyrośnie nowy piłkarz albo siatkarz.

 

Zabawy z wodą

Zabawy te sprawiają wiele radości. Do zabaw tych możemy użyć miski z wodą. Z maluchami możemy puszczać gumowe kaczuszki, ze starszakami statki papierowe. Dużo satysfakcji dziecko będzie miało jeśli przy okazji samo nauczy się składać  statek. Z dziećmi w każdym wieku można robić doświadczenia na przykład co tonie, a co nie?  Osobną grupą zabaw z wodą są  bańki mydlane.  To zabawa bardzo atrakcyjna w każdym wieku. Sprawia ona radość nawet dorosłym. Dzieci mogą korzystać ze słomki, starsze mogą tworzyć bańki urządzeniem zrobionym z dwóch patyczków i grubego sznurka. „Miksturę” do puszczania baniek możemy zrobić sami.

Zabawy z piaskiem

Do tej zabawy możemy użyć po prostu dużej tacy na którą wysypujemy zwykły piasek( można też kupić piaski w różnych kolorach). Możemy użyć innych sypkich produktów: mąka krupczatka, kasza manna, kasza jaglana.. Dzieci mogą na takiej powierzchni kreślić różne wzory palcem, dłonią, rozgarniać piasek i robić „babki”.

 

 

 

 

Zabawy planszowe

Zabawy planszowe są zawsze dobrym rozwiązaniem. Uczą skupiania uwagi, logicznego myślenia. Z maluchami możemy grać w gry typu „Memory”, które polegają na dobieraniu w pary takich samych obrazków, starszaki mogą zagrać w gry np. „Chińczyk”, „Warcaby”.

Dziecięcy tor przeszkód

Przygotowujemy dziecku tor przeszkód. Na podłodze rozkładamy przedmioty wykonane z różnych materiałów: poduszka, klocki, dywanik, kocyk, a także mały stolik pod którym dziecko może przejść lub przeczołgać się. Trzeba tylko pamiętać aby dostosować stopień trudności do wieku i możliwości dziecka.

 

 

Mała orkiestra

Nie macie w domu instrumentów. Nic trudnego- zróbcie je sami. Wystarczy plastikowa butelka, którą ozdobicie razem z dzieckiem i do której wrzucicie wspólnie  kamyki, guziki, fasolę, groch( można przy okazji policzyć wrzucane elementy). Trochę wspólnej pracy i marakasy gotowe. Do tego garnek, plastikowa miska, drewniana łyżka i orkiestra „gra”.

 

 

 

 

 

Zabawa z masą solną

Wystarczy tylko wraz z dzieckiem przygotować masę solną a dziecko na pewno znajdzie pomysł jak ją wykorzystać.

Przepis na masę solną:

200g mąki

200g soli

125 ml wody- wszystko razem wyrobić i gotowe!

 

 

 

 

Klocki

Klocki plastikowe, drewniane to niezastąpione zabawki. Wspólne budowanie z dzieckiem w każdym wieku zamków, wież to nieodzowny sposób na nudę.

 

Opracowała: Anna Kwiatkowska