default_mobilelogo

Z uwagi na brak przepisów dotyczących zachowania reżimu sanitarnego w żłobkach i przedszkolach, Gmina Miękinia dnia 06 maja 2020r. nie uruchomi działalności w/w placówek.

 

Kochane Przedszkolaki!

Wspieramy Was i tęsknimy za grupowymi przyjęciami, na razie  Każdy z Was, kto obchodził urodziny od czasów zamknięcia przedszkola, dostanie indywidualne, wirtualne  życzenia.

 

Jubilaci z grupy „Chmurki” i „Smerfy”!!!!!

Zdrowia, szczęścia, pomyślności,

niech od dzisiaj radość gości,

lodów, ciastek i słodyczy

tego Wam przedszkole życzy.

(A konkretnie - pani Ania Rużyło i pan Mateusz Ranosz)


 

 

 

Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęca nauczycieli, uczniów i ich rodziców do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi dotyczącymi właściwego zachowania w teatrze, ze spektaklami w formie wideo czy do wirtualnego spaceru –  gdzie jest to tylko część bogatej oferty Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Propozycję swoją dzieli na kilka obszarów:

Bon ton w teatrze

Seria krótkich filmów animowanych dla najmłodszych, w której rodzeństwo – Moni i Uszko – uczą zasad prawidłowego zachowania w teatrze. W co się ubrać? Jak trafić na swoje miejsce bez nawigacji? Co robić, gdy na widowni zacznie nam burczeć w brzuchu? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć pod adresem: http://vod.teatrwielki.pl/edukacja/

Spektakle

Za pośrednictwem platformy http://vod.teatrwielki.pl/ można skorzystać z repertuaru Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. W zamieszczonych tam nagraniach spektakli znajdują się propozycje zarówno dla najmłodszych, jak i dorosłych.

Wirtualny spacer po teatrze

Podczas wirtualnego spaceru, za pomocą filmów i materiałów interaktywnych, można zapoznać się z dziejami Teatru Wielkiego w Warszawie, dowiedzieć się jaki jest wygląd i znaczenie pomieszczeń znajdujących się w Teatrze i jak funkcjonują w nim liczne pracownie.

Galerie Opera w 3D

W trójwymiarowej przestrzeni zaprezentowane są wystawy tematyczne przygotowane w ramach projektu Galeria Opera. Opowiadają one o twórczości wybitnych polskich artystów.


Cala oferta online Teatru Wielkiego - Opery Narodowej znajduje się pod adresem: http://vod.teatrwielki.pl/

 

źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja/materialy-edukacyjne-teatru-wielkiego--opery-narodowej

 

Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

Długie tygodnie spędzone w domach, dzieci nie chodzą do przedszkoli i szkół, a my - dorośli mamy już dosyć zdalnej pracy, nauki i monotonnej rzeczywistości.

Dni nie różnią się od siebie, nawet sobota i niedziela są właściwie takie same jak reszta tygodnia. Pewnie w większości marzymy już o tym, żeby wrócić do normalności sprzed epidemii. Niestety okazuje się, że jeszcze cierpliwie musimy wytrzymać ten stan, co u dużej części osób budzi złość, przygnębienie, lęk, bezradność, smutek, zniecierpliwienie…

Pamiętajmy, że podobne emocje, myśli i pytania, które powstają w naszych głowach towarzyszą  również naszym dzieciom. 

Każdy z nas poszukuje odpowiedzi na nurtujące pytania. Ciekawość to warunek rozwoju. Szczególnie, gdy rzeczywistość się zmienia i traci na przewidywalności, każdy pragnie wtedy jeszcze bardziej zrozumieć, co się dzieje, dziecko czuje i myśli podobnie jak my.

Bądźmy gotowi na pytania, które nam zada i odpowiadajmy na nie adekwatnie do jego wieku (tylko tyle, ile jest potrzebne). Nasze dziecko przecież słyszy rozmowy, docierają do niego różne informacje, często strzępki, które nie zawsze rozumie. Bądźmy gotowi na to, że pytania mogą się pojawić w różnych sytuacjach, niekoniecznie dla nas odpowiednich. Jeśli w danej chwili nie możemy na nie odpowiedzieć, zadbajmy o to by do nich wrócić.

Tak jak nie sposób w jednej rozmowie odpowiedzieć na wszystkie dziecięce pytania, tak nie sposób przytoczyć przykłady wszystkich pytań jakie mogą zadać nam dzieci:). 

Ale zainspirowana rozmową z moją małą córeczką, postanowiłam przytoczyć odpowiedzi na ważne pytania 6-letniej Rozalii:

 

Mamo, co to jest koronawirus?

– Rozalciu, to jest wirus, który tak jak wirus grypy wywołuje chorobę. Pamiętasz jak sama chorowałaś? Wirusów jest wiele, na te stare i znane mamy szczepionki, które chronią przed zachorowaniem. Ten jest nowy i nie ma jeszcze na niego szczepionki i lekarstwa, a lekarze i naukowcy poszukują skutecznych środków do leczenia ludzi, którzy zarazili się koronawirusem i zachorowali na chorobę, która nazywa się COVID19.

 

Mamusiu, dlaczego nie mogę iść do przedszkola?

– Pamiętasz, jak Karolinka miała ospę, nie mogłyśmy jej odwiedzać, żeby nas nie zaraziła. Teraz jest podobnie, nie chcemy, żeby choroba się rozprzestrzeniała, żeby ludzie nie zarażali się od siebie i nie chorowali. Dlatego dzieci nie uczęszczają do przedszkola/szkoły, a wielu dorosłych do pracy, żeby się nie stykać i tym samym chronić siebie i innych przed chorobą.

 

A dlaczego ciocia Madzia idzie do pracy?

Róziu, nie wszyscy mogą zostać w domu, dużo osób pracuje, np. panie w sklepach, na poczcie, lekarze, pielęgniarki, kurierzy, kierowcy, dostawcy towarów do sklepów i wiele innych osób, ale ci, co pracują, zachowują szczególne środki ostrożności, to znaczy noszą rękawiczki i maseczki na twarzach, często myją i dezynfekują ręce i przedmioty, które dotykają. Wiesz, że ciocia Madzia jest pielęgniarką, pracuje w szpitalu, dba o chore dzieci i pomaga im wrócić do zdrowia.

 

Ja chcę się spotkać z Mają!!! Chcę iść na plac zabaw!!!!

– Rozumiem Cię, mi też brakuje spotkań z koleżankami. Wiem, że tęsknisz za zabawą z dziećmi. Musimy jednak być cierpliwe i poczekać. Możemy teraz zadzwonić do osób, z którymi chętnie spędzałyśmy czas. Możemy też zająć się tym, co lubimy robić w domu np. rysować, malować, budować z klocków, tańczyć, śpiewać lub pobawić się na swoim podwórku i w swojej piaskownicy.

 

Kiedy pojedziemy do babci i dziadka ? Ja już strasznie za nimi tęsknię.

Teraz nie możemy spotykać się z innymi ludźmi, ani z dziadkami, ani z ciocią, wujkiem i kuzynami, ponieważ nie wiemy czy nie stanowimy dla nich zagrożenia i czy oni nie są zagrożeniem dla nas. Ale gdy pomyślisz o babci to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby do niej zadzwonić, na pewno się ucieszy!

 

Ale mamusiu przecież my nie jesteśmy chore ...                                                                                                                

Tak kochana, raczej jesteśmy zdrowe, ale czasem jest tak, że czujemy się dobrze, nie mamy żadnych objawów choroby, a możemy mieć w sobie wirusa i zarażać innych nie wiedząc o tym, a dziadkowie są starsi, zmęczeni, mają różne choroby i gdybyśmy ich niechcący zaraziły to mogliby poważnie zachorować i trafić do szpitala.

 

Mamo, a czy babcia z dziadkiem mogą umrzeć?

– Kochanie, każdy z nas kiedyś umrze. Babcia i dziadek czują się teraz dobrze. Dbają o siebie, żeby długo żyć i cieszyć się tym jak rośniesz, bawisz się i uczysz nowych rzeczy. Czasem ludzie umierają nagle, bo na przykład bardzo poważnie zachorują i ich organizm nie może poradzić sobie z chorobą i wówczas umierają.

 

Ale ja nie chcę żeby babcia umarła (płacz)

Ja też tego nie chcę, odgońmy przykre myśli, przecież babcia ma się dobrze, rozmawiałaś  z nią  dzisiaj, opowiadała Ci śmieszne rzeczy i razem śmiałyście się z tych historii...

 

Jak długo będziemy siedzieć w tym domu? (zniecierpliwienie)

– Trudno powiedzieć, nie wiem ile czasu będzie potrzeba na poradzenie sobie z tą sytuacją. Ważne jest, abyśmy przestrzegali zasad higieny, mycie rąk i nie spotykanie się z innymi jest najlepszą ochroną przed zarażeniem. Pomyśl jednak proszę, że ten czas jest tylko dla nas, możemy się bawić i wspólnie robić różne rzeczy.

 

Rozmawiając z dzieckiem musimy pamiętać o tym żeby przekazywać informacje zgodnie z prawdą, ale dostosowane do wieku dziecka.

  1. Pozwólmy sobie na słowo „nie wiem”, by unikać przekazywania niepotwierdzonych informacji, ale nie ucinajmy tym stwierdzeniem rozmowy z dzieckiem.
  2. Starajmy się być świadomi swoich lęków. To naturalne, że My również czujemy się nieswojo i niejednokrotnie pytanie dziecka może być trudne i zaskakujące.
  3. Towarzyszmy dziecku i bądźmy gotowi, by je wesprzeć.

 

Starajmy się nie zostawiać naszej pociechy z wątpliwościami, na które nie otrzymała odpowiedzi, wracajmy do rozmowy na temat, który został „otwarty”. Brak wyjaśnień i tłumaczeń rodzi w głowie dziecka różne domysły, niepewność, czasem strach przed nieznanym i szereg kolejnych pytań, z którymi dziecko zostaje samo. W czasie dialogu z synem/córką nie okazujmy zdenerwowania i zniecierpliwienia, nie mówmy, np.: „to nie temat dla ciebie”, albo: „nie będę z tobą rozmawiać, bo jesteś jeszcze za mały/mała i nie zrozumiesz”. Tego typu zwroty wzbudzą jedynie w dziecku poczucie, że ono i jego sprawy nie są tak ważne jak sprawy dorosłych, że lepiej nie pytać skoro i tak nie otrzymam odpowiedzi.

Dlatego rozmawiajmy, tłumaczmy, wyjaśniajmy, bo dzięki temu uczymy nasze dziecko, jak radzić sobie z trudnościami, jak przeżywać swoje lęki i obawy, jak dbać o siebie nawzajem, jak budować więzi.

 

Serdecznie pozdrawiam i życzę wszystkim rodzicom wielu ciekawych, ubogacających i rozwijających  dyskusji z dziećmi oraz kreatywnych wyjaśnień i wyczerpujących odpowiedzi na wszystkie dziecięce pytania.

 Z życzeniami zdrowia, Monika Kosobudzka – pedagog


 

źródło: http://w-strone-dziecka.blogspot.com/2016/11/jak-mowic-do-dziecka-zeby-rozmowa-nie.html

 

Nowe ciekawe warsztaty , nowe terminy!

 

STEM Kindloteka dla każdego – warsztaty online!

 

W czasie, kiedy większość z nas zostanie w domu, chcemy Was zaproponować warsztaty online, które przygotowujemy dla Amazon w ramach współpracy merytorycznej przy projekcie STEM Kindloteki. Mamy dla Was wspaniałe spotkania.

 

https://cyfrowydialog.pl/2020/03/14/stem-kindloteka-dla-kazdego-warsztaty-online/  

 

Uwaga! Mamy dla Was nowe tematy warsztatów online!
Nasz repertuar będzie się poszerzał, ale już teraz sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy.

 

Kiedy: 28 kwietnia

Spotkanie z legendami…
Dla kogo? dzieci w wieku 6-9 lat i rodzice
Opis: Jak to było? Smok toruński zjadał warszawskie piernik sprzedawane przez poznańską syrenkę? Ojjj, coś tu chyba się jednak pomieszało … zapraszam na spotkanie fanów łamigłówek i zagadek, którym legendy niestraszne! 
Przygotuj: Kartkę papieru i coś do pisania.
Prowadząca: Teresa Smoleń
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)


Kiedy: 28 kwietnia, godz. 10:00

Wszystko co chcielibyście wiedzieć o kotach, a boicie się zapytać.
Dla kogo? dzieci w wieku 6-9 lat i rodzice
Opis: Jak nazywają się wąsy kota? Czy wszystkie koty unikają wody? Jak niektóre koty radzą sobie w niskich temperaturach? Na te i inne pytania postaramy się znaleźć odpowiedzi razem z kotem Scratchem.
Przygotuj: tablet/smartfon z aplikacją Scratch Junior
POBIERZ Google Play / POBIERZ App StorePOBIERZ na komputer
Prowadząca: Joanna Apanasewicz
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)

Kiedy: 28 kwietnia, godz. 11:30

 

29 kwietnia

Niezłe ziółko!
Dla kogo? dzieci w wieku 6-9 lat i rodzice
Opis: Spotkanie to pozwoli wybrać się w poszukiwanie prawidziwie ważnych wartości, które niezbędne są w codziennym życiu. Brzmi tajemniczo? Tym bardziej zapraszamy… 
Przygotuj: Kartkę papieru i coś do pisania.
Prowadząca: Teresa Smoleń
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)


Kiedy: 29 kwietnia, godz. 10:00

Zmajstrujmy coś!
Dla kogo? dzieci w wieku 6-12 lat i rodzice
Opis: Czy ktoś z Was chce polecieć w kosmos? A może fascynuje się rakietami? Jeżeli tak, to te zajęcia są właśnie dla Was! Będziemy budować rakietę, którą wystrzelimy (zobaczymy czy w kosmos). 
Przygotuj: słomka (postaraj się znaleźć grubszą), ołówek (z gumką na końcu-ważne), kartka twardszego papieru, metalowa pinezka, taśma klejąca, gumka recepturka, drewniany patyczek, nożyczki
Prowadząca: Mariola Fik
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)


Kiedy: 29 kwietnia, godz. 11:30

 

30 kwietnia

Jak to możliwe? Opowiedzi na pytania ciekawskich dzieci.
Dla kogo? dzieci w wieku 6-9 lat i rodzice
Opis: Jak poruszają się węże? Dlaczego gwiazdy migocą? Po co zebrom paski? Na spotkanie zapraszamy wszystkie ciekawe świata dzieci, te które zadają swoim rodzicom 1500 pytań dziennie. 
Przygotuj: lupa, kartka papieru, kredki/flamastry, ciekawość świata
Prowadząca: Agnieszka Chomicka-Bosy
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)


Kiedy: 30 kwietnia, godz. 10:00

Zabawy z animacją
Dla kogo? dzieci w wieku 6-12 lat i rodzice
Opis: Zamienimy się w twórców, którzy stworzą ciekawą animację na dowolny temat. W czasie spotkania poznamy proste techniki i narzędzia pozwalające zaplanować, zrealizować i opublikować krótką animowaną produkcję
Przygotuj: dobry humor i otwartą głowę
Prowadzący: Krzysztof Jaworski
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)
Kiedy: 30 kwietnia, godz. 11:30

 

4 maja

O tym, jak wychować sobie rodziców.
Dla kogo? dzieci w wieku 6-12 lat i rodzice
Opis: Wszystkim rodzicom przyda się trochę dyscypliny. Jest ktoś, kto poznał niezawodny sposób na to, jak rodziców wychować. Chcecie poznac tego „ktosia”? Chcecie poznać sposób? Zapraszamy na spotkanie
Przygotuj: Kartkę białego papieru,flamaster, coś do zasłonięcia się przed rodzicami ( duża chusta, spory wachlarz, niewielka kotara :))
Prowadząca: Agnieszka Chomicka-Bosy
Czas trwania: 45 minut
Gdzie: STEM Kindloteka dla Każdego! (logowanie)
Kiedy: 4 maja, godz. 10:00

 

 

Opracowała Alicja Skoczylas – nauczyciel bibliotekarz

 na podstawie https://cyfrowydialog.pl/

 

 

 

źródło:http://www.nicnudnego.pl/kursy-komputerowe-dla-dzieci-w-jozefowie/

 

Wsparcie psychologiczne dla dzieci i młodzieży

 

Szanowni Państwo,

Dolnośląski Kurator Oświaty informuje, że od dnia 1 kwietnia 2010r. w Ośrodku Neuropsychiatrii NEUROMED we Wrocławiu przy ul. Białowieskiej 74a działa Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, który umożliwia dzieciom, młodzieży i ich rodzinom bezpłatne wsparcie psychologiczne i psychoterapeutyczne.

W obecnej sytuacji epidemicznej wsparcie, o którym mowa wyżej udzielane będzie za pośrednictwem systemów teleinformatycznych.

Osoby zainteresowane proszone są o kontakt telefoniczny pod numerem: 71 350 17 80 wew. 31
w godz. od 8.00 – do 14.00

lub poprzez pocztę elektroniczną:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Porady są bezpłatne, finansowane przez NFZ. Nie jest wymagane skierowanie!!!

źródło: https://www.kuratorium.wroclaw.pl/wsparcie-psychologiczne-dla-dzieci-i-mlodziezy/

 

Z poważaniem Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

 

 

Drodzy Rodzice,

Dzisiaj chciałabym zwrócić Państwa uwagę na to jak istotny jest rozwój motoryki ręki w rozwoju mowy.

Tworzenie mowy jest wyższą czynnością nerwową, sprawnością nabywaną później niż zdobywanie innych czynności motorycznych np. siedzenie, chodzenie. Mowa jest ruchem precyzyjnym, powstaje dzięki umiejętności skoordynowania ruchów poszczególnych elementów aparatu artykulacyjnego (np. takich jak wargi, język).

Bardzo często dzieci z trudnościami w nabywaniu mowy borykają się z brakiem umiejętności bezpośredniego powtarzania kilku sekwencji ruchowych i trudnościami w ich zapamiętaniu. A to umiejętność, bez której bardzo trudno jest nauczyć się mówić i zdecydowanie trudniej czytać. Mówieniu bowiem, tak jak czytaniu, towarzyszy pewien rytm, sekwencja, która jest ciągiem znaków (ruchów, dźwięków, obrazów, symboli) stanowiącym strukturę uporządkowaną według określonej zasady.

Podczas ćwiczeń z dziećmi z zaburzeniami w porozumiewaniu się ważne jest naśladowanie ruchów, dźwięków i obrazów. Ćwiczenie pamięci, szczególnie sekwencyjnej, jest gwarantem osiągnięcia sukcesu w nauce mowy. Konieczne są również ćwiczenia uwzględniające czucie ułożenia części własnego ciała. Powtarzanie sekwencji sylab − tworzenie wyrazów jest możliwe dopiero wówczas, gdy dziecko nauczy się powtarzać (naśladować) ruchy. Najłatwiej jest naśladować ruchy rąk, a dopiero potem ruchy narządów artykulacyjnych.

Rodzice często pytają po co nawlekamy koraliki, bawimy się piaskiem kinetycznym albo przesypujemy ryż czy segregujemy różne materiały. Powodem takich oddziaływań jest wiedza o bliskim położeniu w mózgu obszarów odpowiedzialnych za ruch ręki oraz ośrodków odpowiedzialnych za mowę. Pobudzając ośrodki odpowiedzialne za funkcje percepcyjne i motoryczne ręki aktywizujemy jednocześnie sąsiednie obszary czyli np. te odpowiadające za ruchy narządów aparatu artykulacyjnego.

Sposobów na ćwiczenie rąk jest bardzo wiele, np. lepienie z plasteliny, zabawa ciastoliną, piaskiem kinetycznym, malowanie rękami, gąbeczkami, ugniatanie kulek z papieru… wiele takich zabaw wykonujemy w moim gabinecie, a w obecnej rzeczywistości staram się je Państwu proponować jako uzupełnienie terapii logopedycznej.

 

Kochane Dzieci,

Ogłaszam kolejne wyzwanie pt. Moje pracowite rączki. Prześlijcie zdjęcie ulubionej zabawy wzmacniającej pracę rąk. Czekam do 30.04 i z przyjemnością zrobię wystawę on-line zdjęć z ciekawymi pomysłami –to może być inspiracja dla innych! Pomysły postaramy się zrealizować w gabinecie jak tylko uda nam się spotkać!

Dobrej zabawy!

 

Z serdecznymi pozdrowieniami, logopeda Beata Kuca

Szanowni Państwo,

jak poinformował Minister Edukacji Narodowej – Dariusz Piontkowski - zdalne nauczanie zostaje przedłużone do 24 maja 2020r. (dotyczy to zarówno szkół i przedszkoli)

Nasi nauczyciele będą nadal więc kontynuować edukację zdalną, a specjaliści szkolni pozostaną w dalszym ciągu do Państwa dyspozycji.

            Informuję, że podano terminy egzaminów ósmoklasisty: 16, 17, 18 czerwca 2020r. i terminów dodatkowych (07, 08, 09 lipca 2020r.). Wyniki egzaminów zostaną podane do wiadomości do 31 lipca 2020r., wtedy też szkoły otrzymają zaświadczenia uczniów o wynikach egzaminów. O szczegółach dotyczących egzaminu będę Państwa informować na bieżąco.

Jak przekazał Minister D. Piontkowski- co do przedszkoli termin zamknięcia do 24 maja 2020r. jest umowny, ponieważ zakłada, że będzie można o zajęciach opiekuńczych w przedszkolu mówić być może nieco wcześniej.

Będę Państwa informowała na bieżąco o wszelkich nowych ustaleniach.

Z życzeniami zdrowia i przesyłanym ogromem pozytywnej energii, a także podziękowaniami za wytrwałość, cierpliwość, wsparcie, zrozumienie i współpracę, a także z prośbą o przekazanie uścisków dla Dzieciaków i SzkolniakówJ,

 Wlaźlak-  Szał – dyrektor Zespołu szkolno – Przedszkolnego w Miękini

 

 

Serdecznie dziękuję wszystkim Dzieciom, które wzięły udział w logopedycznym wyzwaniu nr 1. Bardzo się cieszę, że jecie zdrowe i tak pięknie podane posiłki. Jedzenie to ogromna przyjemność! Drodzy Rodzice „Niejadków” pamiętajcie, że forma podania jest niezwykle istotna.

Przygotowywanie posiłków to nie tylko świetny sposób wspólnego spędzania czasu, to eksperymentowanie, poznawanie nowych propozycji łączenia smaków, to doskonała stymulacja zmysłowa, jakże ważna w profilaktyce logopedycznej.

Przedstawiam smakołyki trójki laureatów:

Lenki Ziejki i Jasia Barczaka z Krasnali oraz Kubusia Skiby z Jeżyków.

Wszyscy zajmują pierwsze miejsce!

GRATULUJĘ WAM KOCHANE DZIECI I WASZYM POMYSŁOWYM RODZICOM

Logopeda Beata Kuca


View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=352#sigProIde2550bfb25

Obecna sytuacja nie jest łatwa zarówno dla rodziców jak i dla małych dzieci, które potrzebują ruchu i przestrzeni do zabawy, by zaspokoić swoje potrzeby rozwojowe. Okres wczesnego dzieciństwa to czas rozwoju wielu ważnych umiejętności. By przebiegał prawidłowo, istotne jest funkcjonowanie i stymulacja wielu obszarów rozwojowych.

Zabawy manualne

Zabawy manualne, rozwijające motorykę małą, mają wpływ na ogólny rozwój dziecka w tym także i mowy. Rozwijają mięśnie dłoni, ćwiczą koordynację, manipulację przedmiotami, a także planowanie motoryczne. Są to umiejętności bazowe do nabycia w przyszłości innych, bardziej złożonych jak np. pisanie. Podczas codziennych zabaw warto wykorzystać plastelinę, tworzyć masy plastyczne, nawlekać koraliki lub makaron na sznurek, malować palcami umoczonymi w farbie, tworzyć konstrukcje z klocków, włączyć dziecko do aktywności w kuchni- gotowanie, przesypywanie i dotykanie różnych produktów spożywczych to również świetna zabawa.

Zabawy ruchowe z dzieciństwa mamy i taty:)

  • Raz, dwa, trzy – baba Jaga patrzy - Jedna osoba to baba Jaga. Stoi tyłem do pozostałych i woła: „Raz, dwa trzy, baba Jaga patrzy”. W tym czasie dzieci szybko biegną w jej stronę. Na słowo „patrzy” Baba Jaga odwraca się. Kto nie zdołał się zatrzymać w bezruchu, wraca na start, kto dotknie Baby Jagi, ten zajmuje jej miejsce.
  • Ciuciubabka - Dziecko, które jest ciuciubabką, stoi w środku koła z zawiązanymi oczami. Dziecko śpiewa znaną piosenkę, a ciuciubabka próbuje je złapać.
  • Kolory - Dziecko trzyma piłkę. Pozostałe osoby siadają w szeregu naprzeciw niego. Prowadzący rzuca piłkę po kolei do każdego, wymieniając przy tym różne kolory, łapią i odrzucają piłkę. Nie można jej złapać, gdy rzucający piłkę powie „czarny!”. Zmiana z prowadzącym następuje, gdy ktoś złapie piłkę, mimo że padło hasło „czarny!”.
  • Balonik - „Baloniku mój malutki, rośnij duży, okrąglutki. Balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę, no i... bach!”. To świetna zabawa, uwielbiana przez maluchy obojga płci.
  • Gra w klasy - Narysuj na chodniku kratki do gry w klasy i ponumeruj je do pięciu. Pokaż dziecku, jak rzucić kamyk, patyk na jedną z kratek. Zachęć malca do skakania po kratkach, aż znajdzie się na numerze, na który upadł rzucony przedmiot.
  • Jaś - Dwie osoby stojące naprzeciw siebie rzucają do siebie piłkę. Trzecia osoba ustawia się twarzą do rzucającego i próbuje przechwycić piłkę. Może to zrobić wtedy, gdy rzut będzie niecelny i piłka upadnie, lub gdy, podskakując wysoko, złapie ją. Kiedy „głupi Jaś” przechwyci piłkę, zamienia się miejscem z dzieckiem, które właśnie rzucało.
  • Celowanie - Ustawiamy na środku dużą piłkę lub inny przedmiot (np. duże wiaderko). Metr od niej rysujemy linię, na której stają rzucające osoby. Każde otrzymuje małą piłkę (można zrobić z papieru, gazety), którą stara się trafić w piłkę (lub do wiaderka). Po dwóch kolejkach staramy się zwiększyć odległość. Z piłką najlepiej bawić się na podwórku, ale można tez w domu, tylko trzeba uważać na żyrandole i przedmioty, które mogą niechcący ulec zniszczeniu:).
  • A może rower, rolki, hulajnoga, jeżeli dziecko jeszcze nie potrafi jeździć na rowerze lub rolkach, to być może okres pandemii okaże się dobrym czasem na naukę tych wspaniałych umiejętności.

Zabawy s³uchowe

W warunkach domowych można zorganizować wiele zabaw stymulujących percepcję słuchową, która ma ogromny wpływ na rozwój mowy dziecka. Spostrzeganie, różnicowanie oraz identyfikowanie dźwięków:

  • podczas pobytu w ogrodzie / na tarasie/ na balkonie– dziecko wsłuchuje się w otaczające je dźwięki i stara się nazywać co usłyszało.
  • naśladowanie odgłosów zwierząt i otoczenia (np. sss- wąż, szszsz- wiatr, bzzz-mucha);
  • wykorzystując przedmioty w pomieszczeniu– dziecko może mieć zasłonięte oczy lub siedzieć tyłem do rodzica, który celowo wytwarza dźwięki wykorzystując przedmioty w najbliższym otoczeniu, np. zamyka szufladę/szafę, odsuwa krzesło, otwiera książkę, włącza suszarkę/odkurzacz/mikrofalę, spuszcza wodę, przesypuje makaron do pudełka, itd – dziecko po usłyszeniu dźwięku określa go.
  • zabawy z instrumentami: wystukiwanie/wyklaskiwanie rytmu – rodzic siada przed dzieckiem, prezentuje dziecku prosty rytm, który ma odtworzyć;
  • gra na instrumentach z różnym natężeniem (głośno - cicho) lub tempem (szybko - wolno), dziecko może poruszać się w różny sposób w zależności od usłyszanego dźwięku: głośno - podskakuje, cicho - kuca, szybko - biegnie, wolno - porusza się powoli.
  • ćwiczenia pamięci słownej - rodzic mówi do dziecka szeptem przez papierową tubę/rurę: pojedyncze słowa, proste zdania, zagadki. Zadaniem dziecka jest powtórzyć co usłyszało lub rozwiązać zagadkę.
  • zabawy z muzyką – słuchanie i śpiewanie piosenek, zabawy muzyczno - ruchowe;
  • słuchanie audiobooków, słuchowisk, a następnie prowokowanie dziecka do rozmowy na temat usłyszanej historii/bajki;
  • zabawy z sylabami – dzielenie na sylaby słów (imion, nazw przedmiotów z najbliższego otoczenia). W początkowym etapie kształtowania u dziecka umiejętności podziału na sylaby, by ułatwić mu ćwiczenie warto wykonywać je wspólnie z nim- jednocześnie dokładając ruch np. wyklaskiwanie w dłonie lub stukanie w bębenek.

Codzienne czytanie to super sprawa!

Czytanie dziecku jest bardzo korzystne nie tylko w aspekcie rozwoju językowego, ale także emocjonalnego, psychicznego jak również wpływa na budowanie pozytywnych relacji i bliskość z rodzicem. Czytanie książek powinno stać się codziennym rytuałem, np. przed snem.

W zależności od wieku dziecka należy dostosowywać tematykę treści. Obrazki w książce można wspólnie omawiać - prowokować dziecko pytaniami do opowiadania tego, co znajduje i dzieje się na ilustracji. Warto z dzieckiem rozmawiać  o treści każdej przeczytanej bajki lub wiersza, to świetna zabawa edukacyjna.

Podczas pobytu w domu należy ograniczyć korzystanie z technologii wysokich – telefon, tablet, telewizja. Dzieci do trzeciego roku życia nie powinny mieć z nimi kontaktu. Pisząc te słowa, sama się w tym miejscu uśmiecham, bo przecież wszyscy wiemy, że w obecnych czasach i zaistniałej sytuacji to niemalże niemożliwe. Dlatego zadbajmy o to, aby nasze maluszki miały chociaż ograniczoną styczność z tego typu sprzętem. Pozwólmy dzieciom na oglądanie bajek, jednak postarajmy się żeby przedszkolak nie spędzał kilku godzin przed telewizorem, czy innym urządzeniem. Nie jest również wskazane oglądanie TV wieczorem, przed snem. Kontrolujmy, co oglądają dzieci i ile czasu spędzają przed ekranem, wybierajmy bajki, które są ciekawe, edukacyjne i dostosowane do wieku dziecka.

Powyżej przedstawiłam tylko nieliczne przykłady zabaw, które można wykorzystać spędzając  kwarantannę w domach. Myślę, że na pewno znacie Państwo jeszcze wiele innych ciekawych sposobów na wspólne spędzanie czasu z dzieckiem. Zdaję sobie również sprawę z tego, że chwilami może być trudno, może brakować cierpliwości, czasu, a poczucie przygnębienia i zmęczenia może odbierać chęci do pracy, nauki, nie mówiąc już o zabawie. Mimo to, proszę się nie poddawać, starać się myśleć pozytywnie, zadbać o relaks i odpoczynek żeby mieć siłę i energię do codziennych obowiązków.

 Wszystkim rodzicom przedszkolaków życzę dużo zdrowia, cierpliwości, uśmiechu i ciekawych pomysłów na spędzanie czasu z dziećmi oraz radości ze wspólnej zabawy:)

                                                                                                          Monika Kosobudzka - pedagog

 

 

Wyturlaj sobie opowieść!

 

 

„Turlane opowieści” to gra, do której potrzeba jedynie kartki papieru, długopisu i kostki. Dobra zabawa gwarantowana!

Gra składa się z tabelki, którą można wydrukować lub narysować oraz kostki do gry.

 Pomysł tej gry Jest zaczerpnięty ze strony   https://kreatywnapedagogika.wordpress.com  , a jego autorką jest pani Marta Jankowska. 

Szczegóły gry znajdziesz na stronie :

https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2016/10/10/wyturlaj-sobie-opowiesc/

Papierowa kostka do gry

Do gry można wykorzystać kostkę gotową, ale można ją sobie zrobić samemu.

W 7 krokach pokażemy jak ją zrobić z papierowej rolki. Cała praca zajmie 3 minuty.

https://kreatywnapedagogika.wordpress.com/2016/11/23/papierowa-kostka-do-gry-i-opowiesci/

 

Alicja Skoczylas

Nauczyciel bibliotekarz

źródła: http://www.sp87.poznan.pl/Dzien_Ziemi.html

 

Dzień Ziemi obchodzony jest od 1870 roku, w Polsce od 1990 r. To dzień, który ma skłonić nas do zainteresowania się bieżącą sytuacją naszej planety. Ma na celu budowanie świadomości, jak kruchy jest ekosystem Ziemi. Pokazuje również jak ważne jest propagowanie właściwych postaw ekologicznych.

Choć z powodu epidemii koronawirusa obowiązuje nas wiele obostrzeń, warto jednak zastanowić się nad swoimi przyzwyczajeniami i pomyśleć, jak być bardziej EKO. To właśnie drobne zmiany w życiu każdego z nas mogą przyczynić się do zmian globalnych.

Oprócz zmagania z pandemią koronawirusa, Polska będzie musiała zmierzyć się z czekającą ją suszą.

W Dniu Ziemi warto porozmawiać z dzieckiem o ekologii, rozejrzeć się wokół siebie, to co ma nas chronić, ląduje na ulicy, staje się biologicznym niebezpieczeństwem. Nasze okolice pomału, aż toną od zużytych jednorazowych rękawiczek i masek ochronnych, a środki ochrony, po zdjęciu, powinny trafić do pojemnika lub worka na odpady zmieszane.

Zastanówcie się wraz z dzieciaczkami co możecie zrobić dla Naszej Matki Ziemi:

  • Założyć kompostownik.
  • Zakręcać wodę przy myciu zębów.
  • Gasić światło, po wyjściu z pomieszczenia.
  • Gromadzić wodę deszczową.
  • Odpowiednio segregować śmieci.

…. a może macie inne pomysły ?

 

Pozdrawiam Was serdecznie i życzę dużo zdrowia

Agnieszka Ćwiąkała – nauczyciel przyrody i biologii SP Miękinia

 

Warsztaty online: Projekt STEM Kindloteka

Drodzy Rodzice, kochane Dzieci,                            

Dzisiaj troszeczkę o jedzeniu… wiemy, że jest ono niesamowicie ważne, że dzięki niemu rośniemy i jesteśmy zdrowi, ale jest też ważne z punktu widzenia rozwoju naszego aparatu mowy.

Kiedy jemy, a przede wszystkim gryziemy i żujemy wzmacniają się nasze mięśnie twarzy, czujemy buzię, jej wnętrze, wargi, dziąsła… Podawaniem różnorodnych produktów i konsystencji stymuluje się pracę narządów artykulacyjnych i mięśni biorących udział w procesie mówienia. Zbieranie pokarmu ustami z łyżeczki nauczy nas np. domykania warg.

Dlatego mam dla Was DWA WYZWANIA:

  1. wraz z Rodzicami zastanówcie się jakie pokarmy, które macie w lodówce lub kuchennej szafce byłyby najlepsze do przeżuwania, a później spróbujcie je zjeść by wzmocnić swoją buzię. Pomyślcie ile wysiłku wymaga od Waszej buzi przygotowanie pokarmu do połknięcia.
  2. Przygotujcie zdrową, artystyczną potrawę o tematyce wiosennej. A później ją zjedzcie

Na przykład taką…

Serdecznie Was pozdrawiam! Jeśli ktoś będzie miał ochotę wysłać mi zdjęcie podczas gdy pracuje jego buzia i/lub swojego zdrowego, wiosennego posiłku to chętnie zrobię z nich wystawę i oczywiście wykorzystam przepisy

Ściskam Was mocno i życzę wspaniałej zabawy!

Logopeda Beata Kuca

 

                              

 

 

Drodzy Rodzice,

                dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Śląskiej informuje, że w związku z ogłoszoną epidemią koronawirusa oraz brakiem możliwości bezpośredniego kontaktu ze specjalistami (diagnozy, spotkania terapeutyczne) proponuje Państwu  kontakt drogą elektroniczną z psychologiem,  pedagogiem, logopedą, pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub  dyrektorem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W zakładce Pracownicy poradni na stronie głównej, podane są adresy poczty elektronicznej specjalistów

W celu ustalenia formy i zakresu kontaktu powinni Państwo w przesyłanej wiadomości krótko opisać sytuację, aby udzielana pomoc była adekwatna do potrzeb i wychodziła naprzeciw Państwa oczekiwaniom.  

Na pomoc mogą liczyć też osoby, u których wystąpił nasilony lęk spowodowany obecną sytuacją, czyli możliwością zarażenia koronawirusem.

                Z placówką można skontaktować się telefonicznie pod nr tel. 71 317 38 68 (od poniedziałku do piątku w godz. 7:30-14:30).

Istnieje jednocześnie możliwość skorzystania z konsultacji online (przez Skype):

 - dla rodziców dzieci od 11 roku życia - odbywają się one po wcześniejszym zgłoszeniu takiej potrzeby na adres elektroniczny: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub w sekretariacie poradni pod numerem telefonu 71 317 38 68 (konsultacje prowadzi psycholog Magdalena Nowicka-Chwastyk)

   - dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym konsultacje prowadzi psycholog Czesława Szponar-Nalewajska we wtorki w godz. 8:00-9:00 oraz czwartki w godz. 15:00-16:00 (kontakt drogą elektroniczną: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., kontakt telefoniczny z poradnią 71 317 38 68, skype: cz.nalewajska)

  

Informacje ze strony: http://ppp.powiat-sredzki.pl/PL/422/Kontakt/

 

Z poważaniem, M. Wlaźlak – Szał –

 dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

Podkategorie