default_mobilelogo

Szachowy sukces Adasia Orłowskiego

Z prawdziwą dumą informujemy, że Adaś Orłowski z grupy przedszkolnej „Słoneczka” reprezentował Zespół Szkolno- Przedszkolny w Miękini na Indywidualnych Mistrzostwach Polski w Szachach. Adaś w swojej kategorii wiekowej zajął wspaniałe pierwsze miejsce !

Turniej szachowy odbył się w dniach od 15 – 21 maja w Pokrzywnej. W ramach mistrzostw rozegrano 12 odrębnych turniejów systemem szwajcarskim, na dystansie 9 rund w grupach wiekowych do lat 7, 9, 11, 13, 15 i 17. W mistrzostwach brała również udział siostra Adama – Ola – uczennica klasy 1b, która w swojej kategorii wiekowej zajęła trzecie miejsce ! Oli i Adasiowi oraz ich Rodzicom gratulujemy sukcesów, tym bardziej, że był to ich pierwszy udział w tego typu mistrzostwach. Dzieciom dziękujemy za godne reprezentowanie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Miękini i życzymy im dalszych wspaniałych osiągnięć.

Zdjęcia Adama i Oli można obejrzeć w tej galerii.

 

 

Maj to życie, maj to kwiatki

Maj to także Święto Matki,

Maj w uczucia jest bogaty,

Bo się zbliża Święto Taty.

 

 

Chęć sprawiania przyjemności swoim najbliższym, okazywania im miłości i przywiązania ma swoje odzwierciedlenie w uroczystości jaką przygotowujemy każdego roku – to Święto Mamy i Taty.  W dniu 26 maja wszystkie dzieci słowem i piosenką wyraziły miłość i wdzięczność za matczyną dobroć i cierpliwość, za serce, które tak wiele rozumie i tak wspaniałomyślnie wybacza, a także za mądrość i ojcowski autorytet.

Mimo, iż nie możemy spotkać się wspólnie w przedszkolu, chociaż tutaj możemy podzielić się wspaniałymi zdjęciami oraz filmami, w których dzieci zaprezentowały swoje zdolności recytatorskie, wokalne i taneczne. Dzięki temu wspólnie z Wami, kochani Rodzice możemy cieszyć się tym niezwykle ważnym świętem.

 

A tutaj można obejrzeć film z Dnia Mamy i Taty w Nutkach

 

 „Bez względu na to, ile masz zajęć, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla przyszłości swego dziecka, oprócz oka­zywania mu miłości przez przytulanie, jest codzienne głośne czytanie oraz radykalne ograniczenie telewizji”.

Jim Trelease

„10 powodów, dla których warto czytać dziecku książki

  1. Czytanie książek zacieśnia więź uczuciową między rodzicami a dziec­kiem. Dziecko wsłuchane jest w głos ro­dzica, a bliski kontakt daje mu poczucie bezpieczeństwa.
  2. Książki rozwijają wyobraźnię dziecka. Po zakończeniu czytania może­my zapytać: czy wiesz, co wydarzyło się później?
  3. Słuchanie bajek rozwija inteligen­cję dziecka, wzbogaca słownictwo, uczy ładnego budowania zdań i zachęca do sa­modzielnej nauki czytania.
  4. Książki wychowują. Jeżeli dobie­rzemy odpowiednią lekturę, dzieci będą utożsamiały się z książkowym bohaterem.
  5. Książki wyrabiają wrażliwość. Dziecięce problemy opisane w bajkach na pewno poruszą niejedno serduszko.
  6. Słuchanie książek odpręża i po­zwala przyjemnie spędzić czas. W dzie­cięcym życiu są momenty, kiedy dobra bajka, przeczytana ciepłym, modulowa­nym głosem jest niezastąpiona.
  7. Książki rozwijają pasję kolekcjo­nerską. Wiele wydawnictw proponuje se­rie książeczek. Czekając na kolejne od­cinki przygód bohatera, dziecko rozbudza w sobie ciekawość.
  8. Czytanie książek przekazuje nam wiele informacji o dziecku. Niektóre dzie­ci lubią słuchać ciągle tych samych bajek. Często może to być znak, że coś je nur­tuje, niepokoi lub cieszy.
  9. Książki porządkują dziecięcy świat. Dzięki bajkowym postaciom dziecku łatwiej jest zrozumieć codzien­ne sprawy.
  10. Książki podpowiadają, jak po­rozumieć się z rówieśnikami i rodzeń­stwem. Kłótnia z kolegą, bratem czy sio­strą to problem, ale w wielu książkach znajdują się opowieści, które pomogą dziecku sobie z nim poradzić.

Źródło : Pomysły na działania Beata Sobolewska , https://biblioteka.pl

Pamiętajmy zawsze o tych zaletach. Stwórzmy dziecku jego własną bibliotecz­kę. Niech to będzie mała, ale własna półeczka dziecka,  niech tam stoją też ukochane maskotki dziecka, często z ich ulubionych bajek.

Jeśli chcemy dać dziecku prezent, kupmy mu książkę. Na pewno będzie się cieszyło, kiedy przeczyta ją z rodzicem.

Dziękuję bardzo wszystkim rodzicom przedszkolaków, którzy udostępnili  mi zdjęcia swoich dzieci, ich ulubionych książeczek i półek z książkami.

Dziękuję nauczycielom przedszkola za współpracę .

Zachęcam do oglądania:

Filmu „Biblioteczka Przedszkolaka - https://photos.app.goo.gl/H2QquaG48RzrHNJc6

Galerii zdjęć- photos.app.goo.gl/ygLTLR3uN86gmFkU8

Alicja Skoczylas- Nauczyciel bibliotekarz

 

 

 

 

 

 

 

Święto Narodowe Trzeciego Maja jest świętem państwowym, obchodzonym na pamiątkę uchwalenia Konstytucji 3 Maja w 1791 roku. Święto jest okazją do rozmowy o patriotyzmie, o znaczeniu ojczyzny w naszym życiu i symbolach narodowych. Nasze przedszkolaki świętowały to niezwykle ważne dla naszego kraju wydarzenie - rocznicę Uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Na zajęciach dzieci przybliżyły znaczenie tego święta w historii naszej ojczyzny. Przypomniały tło historyczne wydarzeń z tamtego okresu i wyjaśniły dlaczego jest to tak ważny dzień dla Polski. Na zajęciach nie zabrakło biało - czerwonej flagi państwowej oraz hymnu.


     Głównym celem spotkania było wyrobienie wśród dzieci postaw szacunku do dziedzictwa kulturowego, historycznego i tradycji narodowych mających na celu poczucie przynależności narodowej.

 

 

Mikołaj Nowacki z grupy „Słoneczka”, mając niespełna 6 lat, postanowił zostać wolontariuszem i współtwórcą ogrodu sensorycznego, jaki powstaje na terenie placówki opiekuńczo-wychowawczej w Środzie Śląskiej . Pomysł tego wyjątkowego ogrodu podsunęła radna Powiatu Średzkiego Agnieszka Wiatrzyk i to ona koordynuje pracami w ogrodzie.

Ogrody sensoryczne to połączenie terapii z nauką. W takich ogrodach odbiór przestrzeni odbywa się wszystkimi zmysłami człowieka, zwłaszcza innymi niż wzrok. Dzięki temu u najmłodszych można rozwijać wszystkie kanały sensoryczne i stymulować ich rozwój.

Mikołaj, jak widać po zdjęciach, pracował mężnie sprzątając i przygotowując teren do nasadzeń, malował także skrzynie na zioła. Przywiózł zgromadzone w sąsiedztwie oraz wśród przedszkolnych przyjaciół rośliny. Przekonał się, że bycie wolontariuszem i pomaganie innym, może przynieść nie tylko wiele dobrego, ale i frajdę!

Zachęcamy rodziców wraz z dziećmi do podejmowania rożnych inicjatyw.

Film do obejrzenia: Zdalne nauczanie w Nutkach

UWAGA!  UWAGA!   UWAGA!

 

Wszyscy chcemy żyć w zdrowym i czystym środowisku, dlatego nasza szkoła przystąpiła do akcji ekologicznej pod hasłem:

 

''Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci''

 

Zbiórka dotyczy zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (sprzęt komputerowy, sprzęt gospodarstwa domowego - wszystko co jest na prąd lub na baterie np. żelazka, odkurzacze, pralki, kuchenki itp.)

 

Nauka zdalna - nic prostszego! Zrób porządki i bądź eko!

 

Czas wolny po odbyciu nauki zdalnej warto wykorzystać na pomoc w ochronie środowiska. Wiosna to idealny czas na porządki, warto pomóc w nich rodzicom, a jednocześnie zadbać o naszą planetę! W zamian za dobry przykład postawy ekologicznej  szkoła może uzyskać profity tj. sprzęt sportowy i biurowy dla uczniów.

 

Termin akcji: maj 2021 r.

 

Zebrane elektrośmieci czyli wszystkie zepsute/zużyte sprzęty i urządzenia na prąd i na baterie należy przywieźć do szkoły – im więcej tym lepiej

 

 Miejsce składania elektrośmieci: warsztat Pana Bogdana naszego wspaniałego konserwatora – „złotej rączki” oraz plac przed warsztatem –  przed budynkiem przedszkola.

 

Wszyscy uczniowie, którzy aktywnie włączą się w akcję otrzymają dodatkowe punkty z zachowania

 

    

Akcja ma na celu podniesienie świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży oraz prawidłowego gospodarowania odpadami. 

 Dzięki niej rodzice oraz lokalna społeczność mogą pozbyć się niepotrzebnego sprzętu na korzyść szkoły, a co za tym idzie na korzyść swoich dzieci.

 

Więcej informacji oraz regulamin akcji na stronie internetowej

www.dzieci-zbieraja-elektrosmieci.pl

 

Szczerze zachęcamy do uczestnictwa, możemy tylko zyskać!!!

 

W minionym tygodniu odkrywaliśmy tajemnice książek – dowiedzieliśmy się, jak powstaje papier i skąd się biorą książki, co to są księgarnia i biblioteka, rozmawialiśmy też o swoich ulubionych książkach.

 23 kwietnia swoje wielkie święto mają książki na całym świecie. Książki, które czytamy przenoszą nas do innego świata, uczą nowych rzeczy, czytanie książek to najlepszy sposób na spędzanie wolnego czasu. By uczcić ten dzień dzieci z grupy Nutki i Groszki odwiedziły bibliotekę . Zapoznały się z zasadami jej działania. Dowiedzieliśmy się że  książki się wypożycza, a po jakimś czasie oddaje, że są tu uporządkowane według kategorii i nazwiska autora, że w bibliotece nie można rozmawiać (jedynie szeptem w ważnych sprawach) ani biegać i  należy odkładać książki na miejsce.

Bardzo dziękujemy Pani Alicji Skoczylas za ciekawe zajęcia w bibliotece i wprowadzenie nas w świat książek.:)

ZIEMIO


Nie chcemy abyś była zniszczona,

chcemy żebyś była cała zielona,

więc przysięgę Ci składamy,

że zniszczyć Ciebie nie damy !!!


Z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi, 22 kwietnia w naszym przedszkolu odbyły się zajęcia, które miały na celu zrozumienie przez dzieci znaczenia ochrony przyrody. Przedszkolaki uczestniczyły w akcji „Sprzątania Świata”- zbierały dzielnie śmieci w okolicy naszego Przedszkola. Dzieci w poszczególnych grupach, dowiedziały się o niebezpieczeństwach grożących środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka. Poznały ekologiczny sposób wyrzucania śmieci czyli segregacji odpadów. Najważniejszy wniosek z naszych zajęć – Wszyscy ludzie muszą dbać o środowisko naturalne.

Powrót do przedszkola po długim okresie izolacji spędzonej w domu dla wielu dzieci może być trudnym czasem. Jednym ze sposobów na wsparcie dziecka w tej sytuacji może być bajka terapeutyczna „Powrót do przedszkola” autorstwa Joanny Kochańskiej. Autorka w bajce przypomina nie tylko pomaga oswoić się z sytuacją powrotu do przedszkola po długiej nieobecności, ale także przypomina o zasadach higieny w przedszkolu. Bajka doskonale sprawdzi się dla dzieci, które miały problemy z adaptacją na początku swojej przygody z przedszkolem.

 

Serdecznie zachęcam do przeczytania bajki i przygotowania dzieci do powrotu do przedszkola.

 

Bajkę można bezpłatnie pobrać pod poniższym linkiem:

http://emocjeprzedszkolaka.pl/index.php/2020/05/03/powrot-do-przedszkola-darmowa-bajka-terapeutyczna-ebook/

 A tuaj jest zapis audio bajki.

Adriana Pacholczyk - psycholog

 

grafika: http://gmdkloda.webd.pl/index.php/aktual/447-powrot-dzieci-do-przedszkola

Złość to emocja, która nie jest łatwa do opanowania, szczególnie dla dzieci. Jest to w dużej mierze związane z niedojrzałością układu nerwowego. Dzieci nie potrafią rozsądnie ocenić wagi problemu i dopiero z czasem uczą się adekwatnych sposobów wyrażania swojej frustracji, złości i wściekłości.

 

Warto pomóc dziecku i nauczyć je, jak w sposób akceptowalny społecznie można radzić sobie z tymi trudnymi emocjami. Dzieci, które potrafią sobie uświadomić własne uczucia i mogą je wyrażać, łatwiej radzą sobie ze złością i agresją.

 

Złość, mimo że jest emocją nieprzyjemną, to jest w życiu bardzo potrzebna i odgrywa ważną rolę. Po pierwsze, pozwala nam stawiać granice innym osobom, kiedy coś nam nie odpowiada. Po drugie, pobudza w nas energię i siłę do działania, kiedy chcemy coś zmienić. Po trzecie, uczucie złości to informacja o tym, że zagrożony jest nasz szacunek do samego siebie, bezpieczeństwo, a pojawia się potrzeba bronienia własnej osoby i przestrzeni. 

 

Jak nauczyć dziecko radzić sobie ze złością ?

  • Należy zachęcać dziecko, aby mówiło o tym co czuje. Dzieci często mają trudności z wyrażaniem swojej złości słowami, dlatego mogą reagować agresją. Warto z dzieckiem porozmawiać o sytuacjach, które wzbudzają w nas złość i poszukać różnych sposobów na radzenie sobie z nią. Przykładowo można zapytać: „Czy jest jakieś miejsce, w którym często ogarniają cię nieprzyjemne uczucia?”, „Co sprawia, że się denerwujesz ?”, „Co możesz zrobić, kiedy ogarnie cię złość?”.
  • Jako osoby dorosłe powinniśmy akceptować, odzwierciedlać emocje dziecka i nazywać to, co przeżywa. Przykładowo, kiedy dziecko wpada w szał i nie chce wracać do domu z placu zabaw, możemy powiedzieć: „Widzę, że jesteś wściekły. Rozumiem, że się złościsz, bo chcesz jeszcze zostać, ale jest już późno i musimy wracać do domu”.  Zdarza się, że dzieci słyszą od dorosłych komunikaty mówiące o tym, że nie wolno się złościć, że nie powinny się denerwować. W ten sposób mówimy dziecku, że emocje, które przeżywa są złe, nieakceptowalne przez nas i nie powinno ich przeżywać. Jest to poważny błąd, który może prowadzić do tłumienia emocji przez dziecko, zamiast to konstruktywnego radzenia sobie z nimi.
  • Warto dzielić się z dzieckiem własnymi uczuciami i przeżyciami. Mówić o tym, dlaczego jesteśmy źli, co nas cieszy, czego się boimy itp. Takie komunikaty uczą dziecko, że należy rozmawiać o uczuciach i o tym, co je wywołuje.
  • Jeśli dziecko przechodzi atak złości, porozmawiaj z nim, o tym co czuło, ale dopiero wtedy, kiedy złość minie i będzie spokojne. Czasami warto dać dziecku chwilę i pozwolić mu się wykrzyczeć lub wypłakać, jednak należy zawsze zapewnić je o naszej obecności i gotowości do rozmowy, kiedy tylko będzie na to gotowe. Jeśli dziecko znajdzie w dorosłym cierpliwego słuchacza, który da możliwość podzielenia się swoimi uczuciami i wyżalenia się, to dziecko lepiej zrozumie swoją sytuację i towarzyszące jej emocje, co może być podstawą do nauki konstruktywnych sposobów radzenia sobie ze złością.
  • Należy pozwalać dzieciom na napady złości, jednak niech robią to w specjalnym miejscu np. w „kąciku złości”, gdzie mogą znajdować się niepotrzebne gazety do gniecenia i rwania, plastelina do ugniatania, piłeczki antystresowe, poduszki, w które można uderzyć i mata lub dywanik do wytupywania złości. W sytuacji, gdy zbliża się napad złości, zaprowadź dziecko do kącika, gdzie będzie mogło w bezpieczny sposób wyładować swój gniew.
  • Należy dawać dzieciom wyraźny komunikat, że mają one prawo przeżywać złość, być wściekłe, gdy ktoś im dokucza lub je krzywdzi, ale nie powinny w tej sytuacji same robić przykrości i krzywdzić inne osoby. Wytłumacz, że pewne zachowania ranią drugiego człowieka. Warto dokładnie opisać, czego nie wolno robić i jakie ma to skutki.
  • Trzeba pamiętać, że dzieci uczą się zachowań i tego, jak przeżywać emocje poprzez obserwację rodziców i innych dorosłych. Dlatego kontrolę wyrażania złości należy zacząć od siebie. Jeśli sami krzyczymy, rzucamy przedmiotami lub trzaskamy drzwiami w złości, jest to dla dziecka sygnał, że takie zachowanie jest normalnym wyrazem gniewu, który może powielać. Starajmy się być pozytywnymi przykładami dla najmłodszych i w jasny sposób deklarować swoje emocje. Pokazywać dzieciom adekwatne i akceptowalne sposoby radzenia sobie ze złością, które będą mogły naśladować.
  • Warto pobawić się z dzieckiem w zabawę „Kiedy jestem zły”, która polega na pokazywaniu, co robimy kiedy jesteśmy zdenerwowani, źli lub zagniewani. Na zmianę z dzieckiem pokazujemy emocje i to, jak ją przeżywamy.
  • Można zachęcić dziecko do wyrażenia swojej złości przez rysunek. Dziecko może narysować lub namalować to, jak się czuje oraz opowiedzieć, co aktualnie przeżywa.

 

  • Aby uświadomić dziecku, jakie sposoby wyrażania złości są akceptowane społecznie, a jakich nie należy powielać, warto wspólnie narysować różne zachowania ludzi, gdy czują złość. Każde zachowanie należy narysować na oddzielnej kartce, mogą to być na przykład: tupanie, krzyczenie na inne osoby, bicie, niszczenie zabawek, rozmowa z dorosłym, spokojne oddychanie, rysowanie swojej złości, ugniatanie plasteliny, bieganie. Im więcej pomysłów, tym lepiej. Następnie należy wspólnie się zastanowić i podzielić rysunki na te, które są adekwatnymi sposobami przeżywania złości, które nikogo nie krzywdzą i na te, które mogą sprawić innym przykrość i, których nie należy naśladować.

 

  • Należy dostrzegać i chwalić dzieci, kiedy radzą sobie ze złością w sposób adekwatny, a nie przez zachowania agresywne. O wiele łatwiej jest dzieciom zmieniać swoje postępowanie, kiedy czują, że ich wysiłek jest zauważony i doceniony.

 

  • Warto czytać dzieciom bajki, w których bohaterowie znajdują sposoby na radzenie sobie z gniewem. Takimi bajkami są między innymi: „Smok Lubomił i tajemnice złości”autorstwa Wojciecha Kołyszko, „Po co się złościć?” autorstwa Elżbiety Zubrzyckiej i Uczucia Gucia. Gucio się złości’’ autorstwa Aurelie Chien Chow Chine.

 

 

Adriana Pacholczyk - psycholog

 

 

Źródła:

  1. Musiał, O. Trybel, E. Krogulska, A. Nuckowska, A. Siudut-Stajura, (2019) „Jak zrozumieć małe dziecko”, Warszawa: Natuli

https://dziecisawazne.pl/jak-pomoc-dziecku-wyrazac-zlosc/

https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/jak-pomoc-dziecku-okielznac-emocje

http://www.poradnia-nr3.pl/jak-pomoc-dziecku-latwo-wpadajacemu-w-gniew/

 

Szanowni Państwo,

jak poinformował minister zdrowia A. Niedzielski przedłużone zostają obowiązujące restrykcje - o tydzień, czyli do 25 kwietnia 2021r.

Wyjątkiem są jednak przedszkola i żłobki – ich działalność zostaje wznowienia od poniedziałku 19 kwietnia 2021r.

Przypominam, że wracamy oczywiście z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa i wytycznych sanitarnych:

 - na teren przedszkola wchodzą tylko rodzice dzieci 3-letnich,

- rodzice przyprowadzający dzieci noszą osłony ust i nosa,

 - dzieci 5 i 6-letnie także noszą osłony ust i nosa,

 - zachowujemy dystans społeczny,

 - nie gromadzimy się w przedsionku ani tuż przed drzwiami wejściowymi.

 

Uruchomione zostają też dowozy/odwozy dla dzieci z grup: Pszczółki, Słoneczka, Stokrotki, Smerfy, Chmurki (5,6-latki) – rozkłady poniżej.

 

Przyjazdy autobusów

 

Autobus Nr 1

  • 6.40 Wojnowice, 6.43 Wilkostów, 6.45 Czerna, 6.55 Lenartowice,

 7.00 Księginice II, 7.05 Księginice I, 7.10 Gąsiorów, 7.20 Lubiatów,

7.30 Łąkoszyce, 7.35 Białków, 7.45 Miękinia

Autobus Nr 3

  • 6.40 Źródła, 6.45 Błonie, 7.00 Krępice, 7.05 Kokorzyce, 7.15 Żurawina I, 7.20 Żurawina II, 7.25 Kokorzyce krzyżówka, 7.30 Mrozów I,

7.35 Mrozów II, 7.45 Miękinia

Proszę o przybycie na 5 minut przed planowanym odjazdem autobusu!

Godziny odjazdu autobusu są orientacyjne i mogą ulec zmianie

 

Odjazdy autobusów

 

Autobus nr 1:

 12:45 Miękinia,  12.55 Wojnowice,  12.58 Wilkostów,  13.00 Czerna, 13.10 Lenartowice,  13.05 Księginice II,  13.10 Księginice I,  13.15 Gąsiorów,    13.25 Lubiatów,  13.35  Łąkoszyce,  13.40 Białków

 

Autobus nr 3:

12:45 Miękinia,  12.55 Źródła,  13.00 Błonie,  13.15 Krępice,  13.20 Kokorzyce, 13.30 Żurawiniec I,  13.35 Żurawiniec II,  13.40 Kokorzyce krzyżówka,  13.45  Mrozów I,  13.50 Mrozów II

 

Z pozdrowieniami,

Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno –Przedszkolnego w Miękini

 

 

Podkategorie