default_mobilelogo

Kosmos  inspiracja do pobudzenia wyobraźni, która tak jak on, może być nieograniczona.

W ostatnim tygodniu lutego  br.  dzieci w wybranych grupach  rozmawiały   o Kosmosie. Podczas zajęć dzieci pogłębiły swoją  wiedzę o wiadomości dotyczące układu słonecznego, poznały  nazwy poszczególnych planet, a następnie wyruszyły w wirtualną podróż na Marsa! Udało im  się to dzięki własnoręcznie zrobionym rakietom.

Podróżując rakietą w stronę odległej planety obserwowaliśmy z kosmosu Ziemię, miasta wyglądające  jak małe światełka, a w przestrzeni pozaziemskiej podziwialiśmy meteory i sondy kosmiczne.

Przeprowadzone  zajęcia to wspaniała zabawa połączona ze zdobywaniem wiedzy na temat wszechświata.

W dniach od 15.02. do 19.02. dzieci z  grupy Groszki , Krasnale, Żabki przeniosły się do przeszłości, gdzie były  dinozaury, wulkany,   Jaskiniowcy, skamieniałości i  czarny węgiel.

 Oglądając  obrazki   prehistorycznych gadów zastanawiały się dlaczego dinozaury wyginęły …?  Robiły wulkan z masy solnej, sody i octu. Dowiedziały się skąd wziął się węgiel i jaki on jest oraz dlaczego dawno temu ludzie mieszkali w jaskini.

  Wspólnie z paniami  stworzyli w swoich   salach wystawy  zrobionych z masy solnej i pokolorowanych obrazków   dinozaurów. Oprócz najbardziej znanego Tyranozaura, na wystawie zagościło wiele innych znanych i mniej znanych gadów prehistorycznych.  Można było zobaczyć tarbozaury, dromeozaury, gigantozaury, dilofozaury. Dzieci poznały i dowiedziały się co to są  drapieżniki i roślinożercy.

Przeniesienie się w przeszłość było  nie tylko ciekawą lekcją, ale też niezwykłą przygodą .

Są puszyste, mięciutkie, mruczą, miauczą, łaszą się.

 Są rasowce, salonowce, dachowce, bywają też bezdomne.

Kto? Oczywiście KOTY.
W środę, 17 lutego w naszym przedszkolu,

dzieci z grupy Żabki obchodziły nietypowe święto – Światowy Dzień Kota.

 

17 lutego obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kota. W tym dniu przedszkolaki upodobniły się do swoich czworonożnych przyjaciół dorysowując sobie wąsy i uszy oraz zakładając opaski z kocią podobizną. Następnie dzieci oglądały ilustracje przedstawiające różne rasy kotów,

zapoznawały się z kocimi obyczajami oraz sposobami pielęgnacji kotów. Były też wesołe „kocie zabawy”, takie jak: koci spacerek, zabawy ruchowe przy piosenkach o kotach. Dzieci wykonywały także różnorodne zadania, takie jak: nawijanie kłębka wełny, naśladowanie kocich zachowań, czy też układanie wyrazu - ,,kot” z rozsypanki literowej. Podczas tych wesołych zabaw nie zapomnieliśmy, że jednym z celów tego święta było podkreślenie znaczenia roli kotów w życiu człowieka oraz uwrażliwienie i zwrócenie uwagi na los porzuconych i bezdomnych zwierząt.

Karnawał to miła tradycja przepełniona muzyką i zabawą, gdzie ważnym elementem tego okresu są bale. Bal karnawałowy dla przedszkolaków to dzień niezwykły, często wyczekiwany przez wiele tygodni.

9 lutego w naszym przedszkolu odbył się Bal karnawałowy. Nauczycielki przedszkola dołożyły wszelkich starań, by wystrój sal wprowadził dzieci w radosny, bajkowy nastrój oraz zachęcał do wesołej zabawy.

Tego dnia już od rana w przedszkolu pojawiały się kolorowe postacie. Dzieci przebrane były za bohaterów znanych bajek, w salach przedszkolnych można było spotkać wróżki, księżniczki, rycerzy, piratów, policjantów, strażaków...

Nie sposób zliczyć i wymienić tych wszystkich postaci. Rozpoznać dzieci było bardzo trudno.

Dzieci świetnie się bawiły uczestnicząc wspólnie ze swoimi paniami w tańcach

Dziękujemy dzieciom i rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych balowych strojów.


„Był sobie mały, tłuściutki pączek.

Był okrąglutki i nie miał rączek.

Z wierzchu miał piękną, chrupiącą skórkę,

A w środku dziurkę na konfiturkę.”    

W tym roku Tłusty Czwartek obchodziliśmy 11 lutego. Najważniejszym akcentem tego święta są pączki. Oczywiście nie odbyło się bez ich degustacji w naszym przedszkolu. Wszyscy zajadali się słodkimi pysznościami. Była to okazja do świetnej zabawy, ale także do przypomnienia i kultywowania naszych Narodowych tradycji oraz zwyczajów.

Dokumenty do pobrania:

Regulamin

Karta zapisu

Oświadczenie

 

„Dziś dla Babci słońce mamy

i całuski dla Dziadziusia,

dziś życzenia wnuczek składa

 i piosenki śpiewa wnusia…”

Babcie i Dziadkowie zajmują szczególne miejsce w serduszku małego dziecka

 i są bardzo ważnymi osobami w jego życiu.

Dzień Babci i Dziadka zawsze obchodzimy w naszym Przedszkolu bardzo uroczyście.

W tym roku koronawirus nie pozwolił na spotkanie z seniorami w przedszkolu, ale dzieci nie zapomniały o uczczeniu ich święta.

Przygotowały z pomocą nauczycieli laurki z życzeniami i upominki.

Kochanym Babciom i Drogim Dziadkom życzymy samych pięknych chwil w życiu

i tego aby żyli nam 100 Lat a nawet dłużej.

 

 

    

Groszki



Nutki

 

 


Rodzice i opiekunowie dzieci będących w wieku przedszkolnym mogą na wiele sposobów wspomagać je w osiąganiu dojrzałości szkolnej. Podstawą do rozwijania funkcji poznawczych jest prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka. Kluczowe w tym przypadku jest zaspokajanie potrzeb emocjonalnych, do których należą potrzeba bezwarunkowej miłości, akceptacji, oparcia, przynależności oraz zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa. W atmosferze spokoju, miłości i komfortu psychicznego rozwój dziecka w innych obszarach będzie efektywniejszy.

Aby zadbać o prawidłowy rozwój społeczny swojego dziecka,  należy mu umożliwić częste kontakty z rówieśnikami. Jako dorośli powinniśmy mieć na uwadze, aby prezentować swoją osobą zachowania takie, jakie chcielibyśmy widzieć u naszych dzieci w przyszłości, ponieważ dzieci najlepiej uczą się przez obserwację.

Aby rozwijać dojrzałość szkolną należy zachęcać dziecko do samodzielności w działaniach dostosowanych do wieku. Konieczne jest stopniowe wdrażanie przedszkolaka do podejmowania stałych obowiązków domowych, np. utrzymanie porządku na półce z zabawkami lub w pokoju. Dzięki temu rozwijamy u dziecka poczucie sprawczości, odpowiedzialność i oczywiście samodzielność.

Wspomagając rozwój intelektualny przedszkolaka powinniśmy być świadomi tego, że jego myślenie jest w znacznym stopniu uzależnione od mowy. Od najmłodszych lat warto dużo rozmawiać z naszymi dziećmi, opowiadać im bajki, opisywać i tłumaczyć to, co się dzieje wokół nas oraz zadawać pytania i odpowiadać na nie. Doskonałym ćwiczeniem na rozumowanie dziecka może być układanie historyjek obrazkowych i znajdowanie związków przyczynowo-skutkowych w tych historyjkach.

Do nauki pisania, która jest jedną z najważniejszych umiejętności w szkole niezbędna jest sprawność manualna. Nieprawidłowy sposób trzymania ołówka, czy nieumiejętnie rysowanie szlaczków oraz linii poziomych, pionowych i ukośnych mają negatywny wpływ na nabycie tej umiejętności. Należy pamiętać o ćwiczeniu motoryki małej już od najmłodszych lat przez zachęcanie dzieci do czynności samoobsługowych: do mycia, ubierania się, zapinania guzików, zapinania zamka i zawiązywania sznurowadeł. Inne zabawy manualne, które spodobają się maluchom to na przykład nawlekanie koralików, guzików lub makaronu na sznurek, malowanie rękami, wycinanie, lepienie z plasteliny, stemplowanie, ugniatanie kul z papieru, rysowanie i zabawa klamerkami. 

Kształtowanie się orientacji wzrokowo-przestrzennej jest procesem złożonym, który zajmuje lata. Dziecko powinno znać i rozumieć takie pojęcia jak: nad, pod, obok, z tyłu z przodu, wyżej, niżej, w środku, na prawo, na lewo zanim rozpocznie edukację w szkole. Orientacja w kierunkach i w przestrzeni przekłada się na orientację na kartce papieru, która jest niezbędna początkowo do nauki pisania i czytania, a następnie do nauki innych przedmiotów w szkole. Rozwijać orientację wzrokowo-przestrzenną można między innymi przez wspólne zabawy opierające się na określaniu położenia przedmiotów na biurku, w pokoju, pokazywaniu części ciała np. pokaż, gdzie masz prawe ucho lub rysowaniu według instrukcji.  

Percepcja wzrokowa czyli spostrzeganie wzrokowe także jest elementem warunkującym dobre przygotowanie przedszkolaka do dalszej nauki. Z percepcją wzrokową jest ściśle związana koordynacja wzrokowo-ruchowa, czyli zdolność zharmonizowania pracy oka z ruchami całego ciała lub którejś jego części. Nauka liter, czytania i pisania wymaga umiejętności rozróżniania skomplikowanych kształtów, porównywania ich oraz poprawnego odtwarzania. Warto doskonalić te funkcje stosując ćwiczenia takie jak: rysowanie po śladzie, szukanie różnic i podobieństw w obrazkach, układanie zgodnie ze wzorem, labirynty, układanie obrazka z rozsypanych elementów, kreślenie figur lub liter w powietrzu, dorysowywanie brakujących części w obrazku.

Percepcja słuchowa to umiejętność analizy, czyli wyodrębniania dźwięków, słów, sylab, głosek z wypowiedzianej mowy oraz syntezy, czyli łączenia pojedynczych głosek, sylab w słowa lub w zdania. Prawidłowa analiza i synteza słuchowa wyrazu i zdania stanowi niezbędny warunek do nabycia przez dziecko umiejętności czytania i pisania. Ćwiczenia rozwijające fe funkcje można wprowadzać już od najmłodszych lat przez zabawy w nasłuchiwanie tego, co się dzieje wokół nas, rozpoznawanie dźwięków z otoczenia, naśladowanie odgłosów zwierząt. Później można wprowadzić zabawy opierające się na wymyślaniu słów zaczynających lub kończących się na daną głoskę lub sylabę, poszukiwanie w otoczeniu przedmiotów zaczynających się na daną głoskę, dzielenie wyrazów na sylaby i składanie ich w całość, wymyślanie prostych rymowanek.

Kluczowym elementem efektywnej nauki nowych umiejętności jest chwalenie dziecka za włożony w pracę wysiłek, wyeksponowanie jego pracy, co ma pozytywny wpływ na motywację do podejmowania kolejnych, trudniejszych działań.

 

Źródła:

http://www.wolowpce.pl

 

Adriana Pacholczyk - psycholog

Orientacja przestrzenna to zdolność poznawcza umożliwiająca bycie świadomym swoich relacji z otoczeniem oraz z samym sobą. Jest to również umiejętność określania lewej i prawej strony w schemacie własnego ciała i w przestrzeni. Na orientację przestrzenną składa się także umiejętność określania stosunków między przedmiotami i orientowania się w schemacie ciała osoby, która znajduje się naprzeciwko. Już od narodzin dziecko uczy się postrzegania otaczającej go przestrzeni. Zaczyna od świadomości własnego ciała. Następnie dziecko zauważa, że przedmioty mogą znajdować się przed nim, za nim, obok itd. Kolejnym etapem jest rozwijanie się umiejętności widzenia świata oczami innej osoby, co wymaga dużego wysiłku intelektualnego, ponieważ jest związane z rozumieniem pojęcia przesunięcia i obrotu.

Źródło: www.sosw.tarnow.pl

 

Orientacja w przestrzeni jest warunkiem prawidłowego funkcjonowania dziecka w otaczającej rzeczywistości i stanowi kluczowy element w edukacji, dlatego powinna być rozwijana jeszcze przed rozpoczęciem nauki w szkole. Z chwilą rozpoczęcia edukacji szkolnej bardzo potrzebna staje się umiejętność orientacji na kartce papieru. Jest ona konieczna w procesie nauki czytania i pisania, a następnie podczas uczenia się matematyki, geografii i fizyki. Specjaliści uważają, że dzieci rozpoczynające naukę w szkole, powinny umiejętnie patrzeć na otoczenie oczami drugiej osoby i orientować się na kartce papieru. W przeciwnym razie mogą mieć trudności z rozumieniem i wykonywaniem poleceń nauczycieli.

Dzieci najlepiej poznają przestrzeń poprzez działanie w niej, kiedy mogą czuć, obserwować i nazywać swoje doświadczenia. Dlatego jako osoby dorosłe powinniśmy organizować zabawy opierające się na sytuacjach poznawczych i zadaniach do wykonania, w które dzieci będą mogły się w pełni zaangażować.

 

 

 

Pomysły na zabawy rozwijające orientację przestrzenną

 

Poznawanie swojego ciała

Dziecko pokazuje i nazywa poszczególne części ciała, dotyka ich, porusza wskazaną częścią ciała np. poruszam głową, poruszam oczami, poruszam buzią.

 

 

Zabawy przed lustrem

Dziecko ogląda swój wizerunek w lustrze, pokazuje i nazywa części ciała, rusza poszczególnymi częściami ciała, naśladuje i pokazuje miny w lustrze (dowolne miny lub związane z emocjami np. jestem wesoły, jestem smutny, jestem zły).

 

Powitanie częściami ciała

Dzieci witają się poszczególnymi częściami ciała zgodnie z poleceniami osoby dorosłej, np. podajcie sobie prawe ręce, dotknijcie się lewymi kolanami, poklepcie się po lewym ramieniu.

 

Zabawa ruchowa Owoce

Wokół dziecka na podłodze rozkładamy różne owoce. Dziecko określa położenie tych owoców względem swojej osoby. Pytamy np. Gdzie leży jabłko? Gdzie jest śliwka? Gdzie leży gruszka?

 

Zabawa ruchowa z piłką

Osoba dorosła wydaje dziecku polecenia np.:

 stań za piłką

 stań przed piłką

 stań obok piłki

 podnieś piłkę do góry

 postaw piłkę na podłodze

 podnieś piłkę z podłogi

 rzuć piłkę do mnie.

 

Zabawa z masą solną

Potrzebne materiały: masa solna, dwie tacki, ryż lub inne materiały do ozdabiania.

Dziecko formuje na dwóch tackach dwa duże koła z masy solnej. Na jednej tacce odciska prawą dłoń, a na drugiej lewą. Odciśnięte dłonie ozdabia wg własnego pomysłu.

 

Umieszczanie przedmiotów wg instrukcji

Gromadzimy różne przedmioty i rozkładamy w pokoju, np. jabłko na parapecie, piłkę pod biurkiem, klocek na telewizorze, zegarek obok krzesła. Dziecko odpowiada na pytanie, gdzie są umieszczone poszczególne przedmioty.

 

Źródła:

Franczyk A., Krajewska K. (2009): Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (1997): Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu, przedszkolu i szkole, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Skorek E. red. (2012): Terapia pedagogiczna, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

 

Adriana Pacholczyk - psycholog

 

 

Nudzi mi się...” - te słowa każdy opiekun przedszkolaka młodszego szkolniaka zapewne słyszał nie raz. Kiedy w głowie kończą się pomysły na nowe zabawy i zajęcia, z pomocą przychodzą strony internetowe oraz blogi, na których znaleźć można wiele atrakcyjnych propozycji na zorganizowanie wolnego czasu dziecku.


Na poniższych stronach znajdziecie Państwo inspiracje i pomysły na zabawy bez wychodzenia z domu. Warto połączyć przyjemne z pożytecznym i sięgnąć po książki, gry, kolorowanki albo materiały edukacyjne zgodne z zainteresowaniami dziecka. Pamiętajmy, że wspólnie spędzony czas z dzieckiem podczas kreatywnych zajęć wpływa pozytywnie nie tylko na jego rozwój poznawczy, ale również pomaga budować relacje w rodzinie.

Zachęcam do odwiedzenia poniższych stron, gdzie czekają ciekawe pomysły na wspólne spędzenie czasu w domu podczas długich zimowych wieczorów.

 

www.kreatywniewdomu.pl

www.superdzieciaczki.pl

www.mojedziecikreatywnie.pl

www.kodowanienadywanie.blogspot.com

www.oliloli-newlife.com

www.childdevelop.pl

www.budowle.pl

https://rodzicielskieinspiracje.pl/zabawy-gry-dla-dzieci/

https://bilikid.pl/blog/

 

Źródła:

https://ppp.pcdn.edu.pl/index.php?sekcja=aktualnosci&a_id=1241

Grafika:

https://wally.com.pl/p29310,plakat-nudzi-mi-sie-004.html

 

Adriana Pacholczyk - psycholog

Bardzo się cieszymy z białego puchu -oby pozostał z nami jak najdłużej! Wielkie bałwany, bitwa na śnieżki i maszerowanie, gdy słychać jak przyjemnie skrzypi...
W otoczeniu przedszkola zapanowała wielka śniegowa radość. Zapraszamy do galerii zdjęć.

Nauczyciele przedszkola

Święta to czas zabaw, nasze Przedszkolaki: Dawid ze Słoneczek, Antoś i Milan z Nutek, Emilka z Krasnali i Marcelinka z Żabek doskonale wykorzystali ten czas na wzmacnianie aparatu artykulacyjnego. Cmokanie, parskanie, dmuchanie.... no i obowiązkowe zjedzenie choinkowych pierników bez użycia rąk... to wszystko wzmacnia nasze buzie i jest podstawą pięknego mówienia. Brawo Kochani!
 
Beata Kuca -logopeda

Zima w pełni. Śniegu mamy w bród. Gdzie tylko okiem sięgnąć – biało. Więc gdy  zima pokazała  swoje białe obilicze, dzieci z wszystkich grup przedszkolnych razem z paniami  skorzystały z tego  i z samego rana poszlły  lepić bałwanki. Wszyscy zabrali się do lepienia śniegowych kul.  Nie było to łatwe, bo z każdą chwilą kule stawały się coraz większe, co utrudniało ich dalsze turlanie.  Nikt się nie poddawał i ulepiliśmy kilka wspaniałych bałwanków.  Dzieki panią kucharką bałwanki otrzymały pomarańczowe, marchewkowe nosy. Była super zabawa. a niektórzy ze śmiechem odkryli, że śnieg jest zimny... :)

 Do przedszkola wracaliśmy  z szerokimi uśmiechami.

Wyróżnienie dla Wojtka Pigasa w Wojewódzkim Konkursie Plastycznym ,,Nie dla śmieci w lesie

 

Wojewódzki Konkurs plastyczny ,,Nie dla śmieci w lesie” organizowany był przez Ligę Ochrony Przyrody Okręg we Wrocławiu oraz Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych we Wrocławiu. Partnerem konkursu bya firma Chemeko System.

Informacje o konkursie przekazało naszemu Przedszkolu Nadleśnictwo Miękinia, z prośbą o jego rozpropagowanie, co z miłą chęcią, w ramach przyjaznej współpracy uczyniliśmy.

Konkurs skierowany był nie tylko do dzieci przedszkolnych, ale także do młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Indywidualne prace konkursowe pod hasłem „Nie dla śmieci w lesie” należało dostarczyć do10.12.2020 r. Mogły być one wykonane dowolną techniką, w formacie A4.

Po obejrzeniu 321 prac nadesłanych na konkurs, komisja konkursowa przyznała nagrody i wyróżnienia w następujących kategoriach:

  • Przedszkole – dzieci młodsze 
  • Przedszkole – dzieci starsze
  • I ​szkoły podstawowe klasy I – III
  • II ​szkoły podstawowe klasy IV – VI
  • III​szkoły podstawowe klasy VII – VIII
  • IV​szkoły ponadpodstawowe

 

Miło jest nam poinformować, że w gronie wyróżnionych, w kategorii Przedszkole-dzieci starsze - znalazł się Grzesiu Pigas, który uczęszcza do grupy Smerfów.

(wyniki konkursu na stronie: lop.wroclaw.pl/2020/12/30/wyniki-konkursu-nie-dla-smieci-w-lesie/)

W konkursie brał udział także jego młodszy brat - Wojtuś Pigas, z grupy Nutki.

Chłopcy bardzo się starali, przygotowując swoje prace. Zapewne pomógł im w tym fakt, że spędzają bardzo dużo czasu z rodzicami, wędrując po górach i zdobywając Koronę Gór Polski. Dobrze znają zasady dbania o środowisko i zachowywania czystości w lesie. Znając te zasady, chłopcy zawsze zachowują się odpowiedzialnie podczas górskich wypraw, dając tym samym również przykład innym.

 

Gratulujemy serdecznie Grzesiowi!!!

Jesteśmy dumni także z pierwszych tak ważnych kroków konkursowych naszego 4 – latka Wojtusia.

Dziękujemy też rodzicom chłopców, że zachęcili swoich synów do udziału w konkursie.

 

Banaszkiewicz, A. Rużyło

 

 

Grześ Pigas, Smerfy - wyróżnienie

 

 

 

 

Wojtuś Pigas, Nutki

Podkategorie