„Domki dla owadów”
Dzięki współpracy ze stolarnią Pana Andrzeja Fuławki z Miękini przy naszym Przedszkolu stanęły domki dla owadów, co wpisuje się w najnowszy edukacyjny, ekologiczny trend ratowania owadów zapylających.
Domki są w całości wykonane z naturalnych materiałów takich jak drewno, szyszki itp. Ustawione są w zaciszu, z dala od miejsc, gdzie przebywają i bawią się na codziennie dzieci. Dzięki postawieniu domków stworzyliśmy miejsca, w których owady będą mogły przezimować w następnym roku. W ostatnich latach napływają coraz bardziej niepokojące dane, wskazujące na zmniejszającą się liczebność owadów w środowisku, nawet do 70%. Ustawianie domków dla owadów, zwanych też hotelami jest działaniem wspierającym przetrwanie owadów zapylających, tak ważnych dla całego ekosystemu. Domki będą stanowiły również pomoc dydaktyczną podczas zajęć edukacyjnych dla dzieci z Przedszkola i Szkoły Podstawowej.
Uroczystej inauguracji domków dokonała Grupa Pszczółek, dzieci nie zrażone prawdziwie kwietniową pogodą odśpiewały swój hymn, a także przecięły symboliczną wstęgę. Wszyscy teraz w Przedszkolu oczekujemy na nowych gości żywiąc nadzieję, że w Domku dla Owadów zamieszka nie kto inny, jak Pszczółka Maja i jej przyjaciel Gucio.
Panu Andrzejowi Fuławce serdecznie dziękujemy za bezinteresowną pomoc i życzliwość dla naszego Przedszkola!
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=192#sigProIdf8caaf5e28
Na parapecie skrzynek bez liku,
trochę nasionek, trochę słoików.
Każdy przedszkolak sadzi i sieje,
i co dzień patrzy, co się tam dzieje.
Pilnuje, żeby nie były suche,
a potem zbiera szczypior, rzeżuchę.
Myje i sieka na kanapeczki
zdrowe roślinki z własnej grządeczki.
Kalendarzowa wiosna już nadeszła, więc w grupie Groszków i Nutek można zauważyć pierwsze jej ślady - w salach pojawiły się wiosenne kąciki- zielony ogródek, w którym dzieci założyły cebulkową i fasolkową hodowlę. Najpierw dzieci aktywnie uczestniczyła w zajęciach przyrodniczych pt. Wiosenna hodowla, których celem było wzbogacenie wiedzy dotyczącej hodowania wybranych roślin.
W tym celu z dużym zainteresowaniem przyglądały się zgromadzonym przedmiotom (pojemniki, doniczki, podstawki, słoiki), a także nasionom i cebulkom. Przed przystąpieniem do pracy poznały warunki, jakie potrzebują rośliny do wzrostu.
Po dokładnym omówieniu i pokazie poszczególnych czynności przez nauczyciela dzieci samodzielnie założyły na słoiki gazę opasując ją gumką recepturką, nalały wodę i włożyły fasolkę i cebulkę.
W ten sposób będą miały okazję obserwować co dzieje się każdego dnia z ich cebulką.
Możliwość codziennego kontaktu i obserwacji założonych hodowli uczy także odpowiedzialności w dbaniu o rośliny dlatego ustaliły dyżury do codziennego podlewania.
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=192#sigProId3f1eb1beb1
,,Już przybyła wiosna miła,
już słoneczko świeci!
Poszły rzeki w świat daleki,
płyną het - do morza;
A ja śpiewam, a ja lecę,
gdzie ta ranna zorza”.
Na spotkanie z Panią Wiosną przedszkolaki przygotowywały się od początku marca, kiedy to przedszkolny korytarz zaczął mienić się barwnymi pracami dzieci a w kąciku przyrodniczym zakwitły hiacynty i prymulki. 21 marca, w pierwszy dzień kalendarzowej wiosny od rana w przedszkolu panowało wielkie poruszenie. Dzieci nie mogły się doczekać spotkania z Wiosną. Przedszkolaki chętnie uczestniczyły w grach i zabawach nawiązujących do rozpoczynającej się właśnie pory roku, jednak najwięcej radości sprawiło im poszukiwanie wiosny w plenerze. Wszystkie dzieci wyruszyły na spotkanie z Panią Wiosną barwnym korowodem, śpiewając i niosąc kolorowe wstążki i kwiaty. Już chwilę po wyjściu z przedszkola udało im się odnaleźć jej pierwsze zwiastuny. Pani Wiosna czekała na nich w ogródku wśród krokusów. Wraz z Panią Wiosną dzieci rozwiązywały wiosenne zagadki, odgadywały nazwy wiosennych kwiatów. Niezwykłe spotkanie przebiegało w miłej i serdecznej atmosferze.
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=192#sigProIdfd3afe908d
Świadomość własnych emocji, umiejętność radzenia sobie z nimi, a także zdolność dostrzegania emocji u innych ludzi przyczyniają się do rozwijania pozytywnych relacji rówieśniczych, a także wpływają na jakość życia przedszkolaka. Brak umiejętności radzenia sobie z emocjami, takimi jak lęk, złość albo smutek mogą stanowić podłoże do rozwoju zaburzeń psychicznych u dzieci, a także wśród osób dorosłych. Jeśli chcemy wychować dzieci na dobrze funkcjonujących dorosłych, konieczne jest wspieranie ich rozwoju emocjonalnego, co staramy się robić w naszym przedszkolu.
W dniach 16-18 marca dzieci z grup młodszych: Wróbelki, Żabki, Misie, Biedronki, Groszki i Nutki brały udział w zajęciach psychoedukacyjnych „ W krainie emocji” prowadzonych przez psychologa. Przedszkolaki miały okazje poszerzyć swoją wiedzę na temat emocji, poćwiczyć rozpoznawanie i wyrażanie uczuć. Słuchały bajki o barwnych emocjach, bawiły się kostką emocji, rozpoznawały emocje na planszach, wcielały się w role pokazując uczucia poprzez mimikę i zachowanie. Na koniec rysowały swój aktualny nastrój i dowiedziały się, że każda emocja jest ważna i o czymś nas informuje.