default_mobilelogo

ZIEMIO


Nie chcemy abyś była zniszczona,

chcemy żebyś była cała zielona,

więc przysięgę Ci składamy,

że zniszczyć Ciebie nie damy !!!


Z okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi, 22 kwietnia w naszym przedszkolu odbyły się zajęcia, które miały na celu zrozumienie przez dzieci znaczenia ochrony przyrody. Przedszkolaki uczestniczyły w akcji „Sprzątania Świata”- zbierały dzielnie śmieci w okolicy naszego Przedszkola. Dzieci w poszczególnych grupach, dowiedziały się o niebezpieczeństwach grożących środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka. Poznały ekologiczny sposób wyrzucania śmieci czyli segregacji odpadów. Najważniejszy wniosek z naszych zajęć – Wszyscy ludzie muszą dbać o środowisko naturalne.

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=256#sigProIdd5777f2355

Powrót do przedszkola po długim okresie izolacji spędzonej w domu dla wielu dzieci może być trudnym czasem. Jednym ze sposobów na wsparcie dziecka w tej sytuacji może być bajka terapeutyczna „Powrót do przedszkola” autorstwa Joanny Kochańskiej. Autorka w bajce przypomina nie tylko pomaga oswoić się z sytuacją powrotu do przedszkola po długiej nieobecności, ale także przypomina o zasadach higieny w przedszkolu. Bajka doskonale sprawdzi się dla dzieci, które miały problemy z adaptacją na początku swojej przygody z przedszkolem.

 

Serdecznie zachęcam do przeczytania bajki i przygotowania dzieci do powrotu do przedszkola.

 

Bajkę można bezpłatnie pobrać pod poniższym linkiem:

http://emocjeprzedszkolaka.pl/index.php/2020/05/03/powrot-do-przedszkola-darmowa-bajka-terapeutyczna-ebook/

 A tuaj jest zapis audio bajki.

Adriana Pacholczyk - psycholog

 

grafika: http://gmdkloda.webd.pl/index.php/aktual/447-powrot-dzieci-do-przedszkola

Złość to emocja, która nie jest łatwa do opanowania, szczególnie dla dzieci. Jest to w dużej mierze związane z niedojrzałością układu nerwowego. Dzieci nie potrafią rozsądnie ocenić wagi problemu i dopiero z czasem uczą się adekwatnych sposobów wyrażania swojej frustracji, złości i wściekłości.

 

Warto pomóc dziecku i nauczyć je, jak w sposób akceptowalny społecznie można radzić sobie z tymi trudnymi emocjami. Dzieci, które potrafią sobie uświadomić własne uczucia i mogą je wyrażać, łatwiej radzą sobie ze złością i agresją.

 

Złość, mimo że jest emocją nieprzyjemną, to jest w życiu bardzo potrzebna i odgrywa ważną rolę. Po pierwsze, pozwala nam stawiać granice innym osobom, kiedy coś nam nie odpowiada. Po drugie, pobudza w nas energię i siłę do działania, kiedy chcemy coś zmienić. Po trzecie, uczucie złości to informacja o tym, że zagrożony jest nasz szacunek do samego siebie, bezpieczeństwo, a pojawia się potrzeba bronienia własnej osoby i przestrzeni. 

 

Jak nauczyć dziecko radzić sobie ze złością ?

  • Należy zachęcać dziecko, aby mówiło o tym co czuje. Dzieci często mają trudności z wyrażaniem swojej złości słowami, dlatego mogą reagować agresją. Warto z dzieckiem porozmawiać o sytuacjach, które wzbudzają w nas złość i poszukać różnych sposobów na radzenie sobie z nią. Przykładowo można zapytać: „Czy jest jakieś miejsce, w którym często ogarniają cię nieprzyjemne uczucia?”, „Co sprawia, że się denerwujesz ?”, „Co możesz zrobić, kiedy ogarnie cię złość?”.
  • Jako osoby dorosłe powinniśmy akceptować, odzwierciedlać emocje dziecka i nazywać to, co przeżywa. Przykładowo, kiedy dziecko wpada w szał i nie chce wracać do domu z placu zabaw, możemy powiedzieć: „Widzę, że jesteś wściekły. Rozumiem, że się złościsz, bo chcesz jeszcze zostać, ale jest już późno i musimy wracać do domu”.  Zdarza się, że dzieci słyszą od dorosłych komunikaty mówiące o tym, że nie wolno się złościć, że nie powinny się denerwować. W ten sposób mówimy dziecku, że emocje, które przeżywa są złe, nieakceptowalne przez nas i nie powinno ich przeżywać. Jest to poważny błąd, który może prowadzić do tłumienia emocji przez dziecko, zamiast to konstruktywnego radzenia sobie z nimi.
  • Warto dzielić się z dzieckiem własnymi uczuciami i przeżyciami. Mówić o tym, dlaczego jesteśmy źli, co nas cieszy, czego się boimy itp. Takie komunikaty uczą dziecko, że należy rozmawiać o uczuciach i o tym, co je wywołuje.
  • Jeśli dziecko przechodzi atak złości, porozmawiaj z nim, o tym co czuło, ale dopiero wtedy, kiedy złość minie i będzie spokojne. Czasami warto dać dziecku chwilę i pozwolić mu się wykrzyczeć lub wypłakać, jednak należy zawsze zapewnić je o naszej obecności i gotowości do rozmowy, kiedy tylko będzie na to gotowe. Jeśli dziecko znajdzie w dorosłym cierpliwego słuchacza, który da możliwość podzielenia się swoimi uczuciami i wyżalenia się, to dziecko lepiej zrozumie swoją sytuację i towarzyszące jej emocje, co może być podstawą do nauki konstruktywnych sposobów radzenia sobie ze złością.
  • Należy pozwalać dzieciom na napady złości, jednak niech robią to w specjalnym miejscu np. w „kąciku złości”, gdzie mogą znajdować się niepotrzebne gazety do gniecenia i rwania, plastelina do ugniatania, piłeczki antystresowe, poduszki, w które można uderzyć i mata lub dywanik do wytupywania złości. W sytuacji, gdy zbliża się napad złości, zaprowadź dziecko do kącika, gdzie będzie mogło w bezpieczny sposób wyładować swój gniew.
  • Należy dawać dzieciom wyraźny komunikat, że mają one prawo przeżywać złość, być wściekłe, gdy ktoś im dokucza lub je krzywdzi, ale nie powinny w tej sytuacji same robić przykrości i krzywdzić inne osoby. Wytłumacz, że pewne zachowania ranią drugiego człowieka. Warto dokładnie opisać, czego nie wolno robić i jakie ma to skutki.
  • Trzeba pamiętać, że dzieci uczą się zachowań i tego, jak przeżywać emocje poprzez obserwację rodziców i innych dorosłych. Dlatego kontrolę wyrażania złości należy zacząć od siebie. Jeśli sami krzyczymy, rzucamy przedmiotami lub trzaskamy drzwiami w złości, jest to dla dziecka sygnał, że takie zachowanie jest normalnym wyrazem gniewu, który może powielać. Starajmy się być pozytywnymi przykładami dla najmłodszych i w jasny sposób deklarować swoje emocje. Pokazywać dzieciom adekwatne i akceptowalne sposoby radzenia sobie ze złością, które będą mogły naśladować.
  • Warto pobawić się z dzieckiem w zabawę „Kiedy jestem zły”, która polega na pokazywaniu, co robimy kiedy jesteśmy zdenerwowani, źli lub zagniewani. Na zmianę z dzieckiem pokazujemy emocje i to, jak ją przeżywamy.
  • Można zachęcić dziecko do wyrażenia swojej złości przez rysunek. Dziecko może narysować lub namalować to, jak się czuje oraz opowiedzieć, co aktualnie przeżywa.

 

  • Aby uświadomić dziecku, jakie sposoby wyrażania złości są akceptowane społecznie, a jakich nie należy powielać, warto wspólnie narysować różne zachowania ludzi, gdy czują złość. Każde zachowanie należy narysować na oddzielnej kartce, mogą to być na przykład: tupanie, krzyczenie na inne osoby, bicie, niszczenie zabawek, rozmowa z dorosłym, spokojne oddychanie, rysowanie swojej złości, ugniatanie plasteliny, bieganie. Im więcej pomysłów, tym lepiej. Następnie należy wspólnie się zastanowić i podzielić rysunki na te, które są adekwatnymi sposobami przeżywania złości, które nikogo nie krzywdzą i na te, które mogą sprawić innym przykrość i, których nie należy naśladować.

 

  • Należy dostrzegać i chwalić dzieci, kiedy radzą sobie ze złością w sposób adekwatny, a nie przez zachowania agresywne. O wiele łatwiej jest dzieciom zmieniać swoje postępowanie, kiedy czują, że ich wysiłek jest zauważony i doceniony.

 

  • Warto czytać dzieciom bajki, w których bohaterowie znajdują sposoby na radzenie sobie z gniewem. Takimi bajkami są między innymi: „Smok Lubomił i tajemnice złości”autorstwa Wojciecha Kołyszko, „Po co się złościć?” autorstwa Elżbiety Zubrzyckiej i Uczucia Gucia. Gucio się złości’’ autorstwa Aurelie Chien Chow Chine.

 

 

Adriana Pacholczyk - psycholog

 

 

Źródła:

  1. Musiał, O. Trybel, E. Krogulska, A. Nuckowska, A. Siudut-Stajura, (2019) „Jak zrozumieć małe dziecko”, Warszawa: Natuli

https://dziecisawazne.pl/jak-pomoc-dziecku-wyrazac-zlosc/

https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/jak-pomoc-dziecku-okielznac-emocje

http://www.poradnia-nr3.pl/jak-pomoc-dziecku-latwo-wpadajacemu-w-gniew/

 

Szanowni Państwo,

jak poinformował minister zdrowia A. Niedzielski przedłużone zostają obowiązujące restrykcje - o tydzień, czyli do 25 kwietnia 2021r.

Wyjątkiem są jednak przedszkola i żłobki – ich działalność zostaje wznowienia od poniedziałku 19 kwietnia 2021r.

Przypominam, że wracamy oczywiście z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa i wytycznych sanitarnych:

 - na teren przedszkola wchodzą tylko rodzice dzieci 3-letnich,

- rodzice przyprowadzający dzieci noszą osłony ust i nosa,

 - dzieci 5 i 6-letnie także noszą osłony ust i nosa,

 - zachowujemy dystans społeczny,

 - nie gromadzimy się w przedsionku ani tuż przed drzwiami wejściowymi.

 

Uruchomione zostają też dowozy/odwozy dla dzieci z grup: Pszczółki, Słoneczka, Stokrotki, Smerfy, Chmurki (5,6-latki) – rozkłady poniżej.

 

Przyjazdy autobusów

 

Autobus Nr 1

  • 6.40 Wojnowice, 6.43 Wilkostów, 6.45 Czerna, 6.55 Lenartowice,

 7.00 Księginice II, 7.05 Księginice I, 7.10 Gąsiorów, 7.20 Lubiatów,

7.30 Łąkoszyce, 7.35 Białków, 7.45 Miękinia

Autobus Nr 3

  • 6.40 Źródła, 6.45 Błonie, 7.00 Krępice, 7.05 Kokorzyce, 7.15 Żurawina I, 7.20 Żurawina II, 7.25 Kokorzyce krzyżówka, 7.30 Mrozów I,

7.35 Mrozów II, 7.45 Miękinia

Proszę o przybycie na 5 minut przed planowanym odjazdem autobusu!

Godziny odjazdu autobusu są orientacyjne i mogą ulec zmianie

 

Odjazdy autobusów

 

Autobus nr 1:

 12:45 Miękinia,  12.55 Wojnowice,  12.58 Wilkostów,  13.00 Czerna, 13.10 Lenartowice,  13.05 Księginice II,  13.10 Księginice I,  13.15 Gąsiorów,    13.25 Lubiatów,  13.35  Łąkoszyce,  13.40 Białków

 

Autobus nr 3:

12:45 Miękinia,  12.55 Źródła,  13.00 Błonie,  13.15 Krępice,  13.20 Kokorzyce, 13.30 Żurawiniec I,  13.35 Żurawiniec II,  13.40 Kokorzyce krzyżówka,  13.45  Mrozów I,  13.50 Mrozów II

 

Z pozdrowieniami,

Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno –Przedszkolnego w Miękini

 

 

7go kwietnia przypada Światowy Dzień Zdrowia –nasze Przedszkolaki doskonale wiedzą jak dbać o zdrowie. Uwielbiają ruch na świeżym powietrzu, pochłaniają witaminki, dbają o piękne uśmiechy, a nawet medytują. Antoś, Jaś, Lenka i Milan z Nutek, Dawid i Wojtek ze Słoneczek, Franek ze Stokrotek, Wiktor i Hubert z Chmurek, Gabrysia z Żabek oraz Emilka, Staś i Ninka z Krasnali dają nam doskonałe przykłady co robić, aby być zdrowym. Za jakiś czas urządzimy MOCNO WITAMINOWE spotkania w przedszkolu, a tymczasem zapraszamy serdecznie do galerii zdjęć ZDROWYCH I AKTYWNYCH PRZEDSZKOLAKÓW, a także Ich Bliskich.

logopeda Beata Kuca i psycholog Adriana Pacholczyk

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=256#sigProId51bc0902cf

Szanowni Państwo,

jak informuje Minister Zdrowia – Adam Niedzielski  - od kilku dni odnotowuje się mniejszą liczbę zakażeń, jednak sytuacja w szpitalach wciąż jest bardzo trudna.

W związku z tym zdecydowano o przedłużeniu obowiązujących obostrzeń do 18 kwietnia 2021r.

Dla nas oznacza to, że -

żłobki i przedszkolapozostaną nadal są nieczynne (wyjątkiem jest sprawowanie opieki nad dziećmi pracowników medycznych i służb porządkowych, m.in. żołnierzy, funkcjonariuszy policji i straży pożarnej*), ale będą realizowały podstawę programową zdalnie;

edukacjauczniowie wszystkich klas szkół podstawowych (I – VIII) uczą się zdalnie.

 

*Przypominam, że zgodnie z rozporządzeniem MEiN:

„Dyrektor przedszkola lub szkoły podstawowej (…), na wniosek:

1)rodziców dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,

2)rodziców dzieci, którzy:

a)są zatrudnieni w podmiotach wykonujących działalność leczniczą,

b)realizują zadania dotyczące koordynacji ratownictwa medycznego,

c)realizują zadania publiczne w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,

d)pełnią służbę w jednostkach zapewniających bezpieczeństwo i porządek publiczny,

e)wykonują działania ratownicze,

f)są  zatrudnieni  w jednostkach  organizacyjnych  pomocy  społecznej  w rozumieniu  art.6pkt5  ustawy  z dnia 12marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. z2020r. poz.1876 i2369),

g)są  zatrudnieni  w ogrzewalniach  i noclegowniach,  o których  mowa  wart.48a  ustawy  z dnia  12marca  2004r. o pomocy społecznej,

h)są zatrudnieni w placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub  osobom  w podeszłym wieku,  o których mowa wart.67  iart.69  ustawy  z dnia  12marca  2004r.  o pomocy społecznej,

i)są zatrudnieni w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych oraz w interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych,

j)są zatrudnieni w formach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,

k)są zatrudnieni w jednostkach systemu oświaty, o których mowa wart.2 ustawy z dnia 14grudnia 2016r. –Prawo oświatowe, i realizują zadania na terenie tych jednostek.

 

Minister Zdrowia  przypomina, aby nadal być bardzo ostrożnym: nosić maseczki, unikać dużych zgrupowań, zachować dystans, pamiętać o dezynfekcji rąk, wietrzyć pomieszczenia.

Zachęca też do pobrania aplikacji Stop Covid – ProteGo Safe.

 

O wszelkich zmianach będę informowała Państwa na bieżąco.

 

Z życzeniami ZDROWIA,

Wlaźlak –Szał – dyrektor Zespołu Szkolno –Przedszkolnego w Miękini

 

Źródło:

https://www.gov.pl/web/koronawirus/przedluzamy-obowiazujace-obostrzenia-do-18-kwietnia-szpitale-z-malymi-rezerwami-lozek-i-respiratorow

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 marca 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.

 

Sytuacja związana z izolacją, lękiem przed koronawirusem i zamknięciem przedszkoli dla wielu dzieci może być niezrozumiała. Przedszkola niestety zostały zamknięte na dłużej i dzieci nie będą miały możliwości spędzać czasu w salach ze swoimi Paniami i rówieśnikami. Jednym ze sposobów, aby wytłumaczyć dzieciom kwestię izolacji i kwarantanny może być bajka terapeutyczna. Serdecznie zachęcam do zapoznania się z bajką Doroty Bródki “Bajka o Złym Królu Wirusie i Dobrej Kwarantannie”. Pozwoli ona dzieciom lepiej zrozumieć potrzebę izolacji w czasie pandemii, a jej pozytywne zakończenie da najmłodszym nadzieję na szybki powrót do czasów sprzed zamknięcia przedszkoli.

Bajkę można bezpłatnie pobrać pod poniższym linkiem.

https://dorotabrodka.pl/wp-content/uploads/2020/03/bajka-o-kwarantannie-i-wirusie-z-kolorem.pdf

A tuaj jest zapis audio bajki.

 

 

Co roku 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, które charakteryzuje się różnorodnymi objawami. Ze względu na duże zróżnicowanie i nasilenie symptomów występujących u dzieci autystycznych mówimy, że dzieci te są na spektrum autyzmu.

Pierwsze objawy autyzmu można zauważyć u dziecka jeszcze przed trzecim rokiem życia. Zachowania charakterystyczne dla spektrum autyzmu, które mogą niepokoić rodziców i nauczycieli można podzielić na trzy grupy, które tworzą “triadę autystyczną”:

  1. Zaburzenia w funkcjonowaniu społecznym
  • trudności z naprzemienną interakcją z drugą osobą
  • trudności w tworzeniu więzi emocjonalnych z rówieśnikami
  • większe zainteresowanie przedmiotami niż innymi dziećmi
  • trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktu wzrokowego
  • niedostosowane reakcje emocjonalne do sytuacji społecznej
  • brak zainteresowania zabawami grupowymi
  1. Zaburzenia komunikacji

Mogą one dotyczyć zarówno komunikacji werbalnej (mowy), jak i niewerbalnej (mimiki, postawy ciała, gestykulacji).

  • opóźniony i nieharmonijny rozwój mowy
  • dosłowne rozumienie metafor i dowcipów
  • echolalia, czyli stereotypowe powtarzanie części słów lub stałych wyrazów czy fraz wypowiedzianych wcześniej przez inne osoby. Na przykład dziecko zapytane: “Chcesz wody?” odpowie: “Chcesz wody, chcesz wody… “
  • zamienianie zaimków - nieużywanie słów “ja” , “moje” w odniesieniu do siebie
  • trudności w inicjowaniu i podtrzymywaniu rozmowy
  • uboga ekspresja mimiki i słaba gestykulacja
  • problem z chwaleniem się swoimi osiągnięciami, dzieleniem swoim szczęściem np. dziecko nie przynosi swoich rysunków do pokazania rodzicom
  1. Stereotypowe wzorce zachowania
  • dziecko przejawia powtarzalne, ograniczone i stereotypowe zachowania i zainteresowania. Można zauważyć brak elastyczności, sztywność lub przywiązanie do stałości
  • występują specyficzne zainteresowania i dziecko posiada rozległą, specjalistyczną wiedzę w danym obszarze np. o kosmosie, pociągach
  • zabawy dziecka oparte są na sztywnych schematach, brak w nich wyobraźni i zabawy opierającej się na udawaniu
  • występują manieryzmy ruchowe, przejawiające się na przykład w kręceniu się wokół własnej osi, trzepotaniu nadgarstkami na wysokości wzroku, wspinaniu się na palcach
  • występują stereotypie ruchowe, na przykład monotonne kołysanie się. Stereotypie, które pojawiają się podczas dużego napięcia, mogą występować także na poziomie języka w postaci pytań lub przekleństw.
  • przejawianie agresji w stosunku do innych lub autoagresji, które jest spowodowane trudnościami w regulowaniu emocji i problemami w relacjach z otoczeniem

 

 Z autyzmu nie można wyleczyć, ponieważ nie jest chorobą. Jest zaburzeniem rozwojowym, które będzie towarzyszyć dziecku przez całe życie. Można jednak wspierać  rozwój dziecka dotkniętego autyzmem i zapobiegać wtórnym konsekwencjom, takim jak niepełnosprawność intelektualna czy poważne zaburzenia emocjonalne. Autyzm poddaje się różnym formom terapii m.in. oddziaływaniom behawioralnym i edukacyjnym, które mogą istotnie poprawić funkcjonowanie. Zakres możliwej do osiągnięcia poprawy uzależniony jest w dużej mierze od tego, jak wcześnie zaburzenie zostanie rozpoznane i jak wcześnie dziecko zostanie objęte odpowiednim programem terapeutycznym wspierającym jego rozwój. Należy pamiętać , że niezależnie od tego, co niepokoi rodziców – spotkanie ze specjalistą jest jedynym sposobem na uzyskanie rzetelnej wiedzy o rozwoju dziecka i dopasowania odpowiednich oddziaływań terapeutycznych.

 

Adriana Pacholczyk - psycholog

Źródła:

Jacek Wciórka i inni, Psychiatria. Tom II: Psychiatria kliniczna, wyd. 2, Wrocław: Elsevier Urban and Partner, 2010, s. 591–597,

http://autyzm.org.pl/strefa-rodzica/glowne-symptomy-autyzmu/

https://portal.abczdrowie.pl/triada-autystyczna-czyli-charakterystyczny-wzorzec-objawow-w-autyzmie

Gry planszowe, które pozwalają lepiej zrozumieć dzieciom emocje

 

Czas spędzony razem w domu, kiedy przedszkola są zamknięte warto poświęcić na budowanie relacji ze swoimi dziećmi, lepsze poznanie się oraz pracę nad emocjami.

W tej sytuacji świetnym rozwiązaniem są różnego rodzaju rodzinne gry planszowe.

Oto kilka propozycji, które pozwolą lepiej zrozumieć emocje i przyjemnie spędzić czas z bliskimi w domu.

 

PYTAKI — NieZwykła Gra Rodzinna

Poznajcie swoje emocje, marzenia i potrzeby!

“Pytaki” to gra dla rodziny, która integruje, zachęca do rozmawiania na różne tematy oraz zacieśnia więzi między rodzicami i dziećmi. Do wspólnej zabawy mogą zasiąść nawet czterolatki, ponieważ zasady gry są dosyć proste. W każdej rundzie gracze losują żetony z pytaniem lub zadaniem do wykonania. Wszystkie odpowiedzi i aktywności mają na celu pogłębienie wiedzy o sobie lub o bliskich.

 

 

Gra edukacyjna Co za emocje !

Kapitan Nauka

Gra edukacyjna “Co za emocje!” jest przeznaczona dla dzieci już od trzeciego roku życia.              To kreatywna i żywiołowa gra, która uczy rozpoznawać swoje i cudze uczucia oraz je wyrażać. Gracz ma za zadanie zaprezentować innym uczestnikom przedstawioną na karcie emocję w określony sposób. Można to robić  słowami, mimiką, dźwiękami czy gestami. To bardzo dobry sposób na rozwijanie komunikacji, który pobudza wyobraźnię emocjonalną, kreatywność, empatię oraz umiejętność kojarzenia, a nade wszystko dostarcza dużo emocji i zabawy.

 

 

GÓRA UCZUĆ

Gra terapeutyczno-edukacyjna  

Gra "Góra uczuć" jest często wykorzystywana przez psychologów, pedagogów i psychoterapeutów w pracy z dziećmi. Gra jest znakomitym narzędziem, dzięki któremu rodzice mogą lepiej poznać swoje dzieci. Jest przeznaczona dla dzieci od szóstego roku życia, jednak z pomocą dorosłych poradzą sobie z nią również młodsze dzieci. Podczas rozgrywki dzieci i dorośli mają możliwość dzielenia się swoimi doświadczeniami, emocjami i spostrzeżeniami. Gra bazuje na zdaniach niedokończonych, ćwiczeniach pobudzających wyobraźnię, zadaniach rozwijających umiejętności komunikacyjne i ćwiczeniach oddechowych. Gra Góra Uczuć pozwala na zapoznanie się ze światem dziecka, jego myślami i emocjami, które przeżywa każdego dnia.

Adriana Pacholczyk - psycholog

Szanowni Państwo,

Nauczyciele i Pracownicy administracji i obsługi,

Drodzy Uczniowie i Przedszkolaki –

z okazji zbliżającego się czasu wiosenno – świątecznego

życzę Wszystkim,

zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych i czasu wolnego,

pełnych wiary, spokoju i miłości, radosnego, wiosennego nastroju,

serdecznych spotkań w gronie rodziny i wśród przyjaciół,

choćby ze względu na pandemię były one tylko online.

Niech dla tych, dla których jest to czas mistycznego przeżywania tajemnicy Zmartwychwstania, Chrystus oświeca drogi codziennego życia, obdarza pokojem, mocą ducha, wszelkim dobrem, błogosławieństwami i pomaga życie czynić szczęśliwym.

Życzę Wszystkim,

aby, mimo trudności był to czas otuchy i nadziei,

czas odradzania się wiary w siłę człowieka.

Niech czas wiosenno - wielkanocny

utrzyma nasze marzenia w mocy,

aby nie zabrakło nam wzajemnej życzliwości,

duchowego ubogacenia i spokoju.

Niech będzie to czas,

który utwierdzi naszą wiarę w zwycięstwo -

dobra nad złem, życia nad śmiercią, miłości nad nienawiścią.

Życzę ufnego spoglądania w przyszłość.

Zadbajmy w tym szczególnym czasie o siebie i swoich najbliższych.

 

Życzę radosnych i ciepłych Świąt Wielkanocnych!

Donośnego Alleluja!!!

Życzę spokoju, odpoczynku i czasu na refleksję w ten wiosenny czas!!!

 

Nieustannie z życzeniami ZDROWIA,

Wlaźlak – Szał

Dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

 

 

 

 

 

Jak dbać o równowagę psychiczną dziecka?

 

W związku z obecną sytuacją i zamknięciem przedszkoli, dużej zmianie podlega nie tylko rodzicielski, lecz także dziecięcy rozkład dnia. Jak zatem dbać o równowagę dzieci, aby obecna codzienność nie pozbawiła ich energii i nie przytłoczyła falą frustracji i zniechęcenia ? Autorzy książki “The YES brain. Mózg na TAK!” proponują 7 codziennych czynności, które zapewnią najmłodszym równowagę psychiczną.

1. Czas skupienia uwagi

Jest to czas, kiedy dziecko koncentruje swoją uwagę na realizacji wyznaczonego celu. Dzięki podejmowaniu wyzwań, uczy się nowych rzeczy, a w mózgu powstają głębokie połączenia.

2. Czas zabawy

Ten czas opiera się na spontanicznej zabawie, a także niczym nieskrępowanej kreatywności stymulującej tworzenie się nowych połączeń w mózgu. Poprzez zabawę i podążanie za impulsami, dzieci zaspokajają m.in. potrzebę regulacji emocjonalnej, ekspresji i tworzenia rzeczywistości „na swoich zasadach”, ponieważ potrzeba wpływania na otoczenie ma dla nich duże znaczenie.

3. Czas kontaktu z innymi

W momencie kiedy dzieci spędzają czas z osobami, które są w ich życiu ważne, aktywują się oraz wzmacniają te obwody w ich mózgach, które odpowiadają za budowanie i utrzymywanie relacji międzyludzkich. Codzienne przytulanie, granie razem w piłkę, czy wspólne czytanie nasycają dziecięcą potrzebę bliskości, akceptacji,  przynależności i bycia ważnym.

4. Czas aktywności fizycznej

 Należy mieć na uwadze, że kiedy dziecko ćwiczy swoje ciało, ćwiczy również swój mózg. Aktywność fizyczna pozwala rozładować nagromadzone w ciągu dnia napięcie oraz dotlenia cały organizm, co wpływa pozytywnie na funkcjonowanie intelektualne.

5. Czas dla wnętrza, czas obecności

 Jest to czas spokoju i wyciszenia, kiedy dziecko może skupić się na swoich wewnętrznych, emocjonalnych odczuciach. To moment skupienia na emocjach, potrzebach, myślach czy obrazach, które okazały się w jakimś stopniu istotne dla dziecka. Taki wgląd w swój stan emocjonalny pozwala lepiej zintegrować mózg. Można to dostrzec np. kiedy towarzyszymy dzieciom podczas zasypiania. Dokonują one wtedy pewnego podsumowania i opowiadają co ich spotkało w ciągu dnia. Takie błądzenie myślami pogłębia i wpływa pozytywnie na samoświadomość dziecka, dzięki czemu poszerza ono wiedzę na temat tego, co lubi, a czego nie lubi i jakie ma potrzeby.

 

6. Czas odpoczynku

Jest to czas w ciągu dnia, kiedy dzieci nie mają żadnego celu do zrealizowania, tylko mogą beztrosko nic nie robić. Te chwile pomagają zregenerować mózg dziecka. Dzieje się to wtedy, kiedy myśli mogą swobodnie wędrować bez celu.

7. Czas snu

 Sen jest kluczowy w rozwoju dziecka. Zapewnia ukojenie i odpoczynek zarówno dla ciała jak i duszy, a także pozwala na utrwalenie tego wszystkiego, czego dzieci nauczyły się w ciągu dnia. To również bardzo ważny moment regeneracji po wydarzeniach, które były udziałem dziecka. Zgodnie z najnowszymi zaleceniami, dziecko w wieku od 3 do 5 lat powinno spać od 10 do 13 godzin na dobę, a dzieci w wieku od 6 do 12 lat od 9 do 12 godzin na dobę. 

 

Kluczowe jest utrzymanie równowagi pomiędzy powyższymi aktywnościami. W tym celu warto uważnie obserwować dzieci i sygnały, jakie nam komunikują, aby móc odpowiednio dopasować codzienne czynności do ich potrzeb.

Adriana Pacholczyk - psycholog

 

Bibliografia:

Siegel, T. P. Bryson, “The YES brain. Mózg na TAK!”; Dr Siegel jest twórcą koncepcji “półmiska umysłowego” (Healthy Mind Platter)

 

Szanowni Państwo,

 

od 29 marca 2021r. (poniedziałek) rozpoczynamy edukację zdalną naszych przedszkolaków zgodną z podstawą programową i programem wychowania przedszkolnego. Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 marca 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 potrwa ona do 11 kwietnia 2021r.  Nauczyciele realizują zajęcia w ramach obowiązującego ich tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, w tym przydzielonych im zajęć wynikających z pomocy psychologiczno- pedagogicznej (rewalidacyjne, specjalistyczne).

Przypominamy, że nasi specjaliści: Pani Adriana Pacholczyk (psycholog) , Pani Beata Kuca (logopeda) oraz Pani Magdalena Pietraszewska (pedagog) udzielają porad i konsultacji za pośrednictwem mobiDziennika.

Ze względu na przejście grup przedszkolnych na edukację zdalną składane przez Państwa deklaracje wielkanocne są nieaktualne.

Życzę dużo zdrowia i wytrwałości w tym trudnym czasie.

M. Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 marca 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

 

,,Wiosna przychodzi zgodnie z planem,

choć ślady zimy tu i tam.

Pierwiosnki wdzięcznie chylą główki:

– Witaj nam, Wiosno, witaj nam!”

 

W poniedziałek 21 marca wszystkie Dzieci z naszego przedszkola świętowały Pierwszy Dzień Wiosny. Aby podkreślić charakter tego dnia, Przedszkolaki przyszły ubrane w wiosenne barwy. Uroczystości powitania Wiosny rozpoczęły się od konkursów, gier i zabaw związanych z tematyką pór roku. Mimo wielu atrakcji najbardziej oczekiwaną częścią dnia było wyjście na spacer, podczas którego dzieci mogły pożegnać zimę i powitać wiosnę. Dzieci radośnie maszerowały w wiosennym pochodzie, na czele którego widniała Marzanna, którą następnie pożegnaliśmy według tradycji. Jesteśmy pewni, że starania naszych wspaniałych Przedszkolaków sprawią, że Wiosna zawita do nas na dobre.

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=256#sigProIdb6074ab5c3

 

Podkategorie