default_mobilelogo

 

………………………..…………… (pieczęć szkoły/placówki)

 

 

 

 

 

w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Miękini:

Szkoła Podstawowa im. Orła Białego Publiczne Przedszkole im. Orła Białego

(4 standardy: polityka, ochrona danych i wizerunku, procedury, monitoring) wprowadzone w dniu 15.02.2024r.)

 

 

Przygotowane przez: Iwonę Godorowską – psycholog Magdalenę Pietraszewską - pedagog

 

na podstawie opracowania: Agaty Gajos nauczyciel – konsultant DODN we Wrocławiu dokumentu ODN PROLEGIS ELŻBIETA LINOWSKA

„Standardy Ochrony Małoletnich”

opracowanie: Elżbieta Linowska, Janina Wanda Steczkowska

 

Podstawy prawne:

  1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021 r. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289 oraz 535).
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 w sprawie procedury

„Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. poz. 1870).

  1. Ustawa z dnia 28 lipca 2023 o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 1606).
  2. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 984 ze ).
  3. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 – Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900).
  4. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1781).
  5. Konwencja o prawach dziecka (Dz.U.1991 nr 120 526).
  6. Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. 2012 1169).

 

Wprowadzenie:

Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (Dz.U. poz. 1606) określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich.

 

„Standardy Ochrony Małoletnich” są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw.

 

Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę małoletnich przed krzywdzeniem.

 

W konstruowaniu „Standardów Ochrony Małoletnich” przyjęto następujące założenia:

 

  1. W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Miękini nie są zatrudniane osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu małoletnich.

 

  1. Wszyscy pracownicy potrafią zdiagnozować symptomy krzywdzenia małoletniego oraz podejmować interwencje w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy w szkole lub przemocy domowej.

 

  1. Podejmowane w placówce postępowania nie mogą naruszać praw dziecka, praw człowieka, praw ucznia określonych w Statucie Szkoły oraz bezpieczeństwa danych

 

  1. Małoletni wiedzą, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami.

 

  1. Małoletni wiedzą, do kogo zwracać się o pomoc w sytuacjach dla nich trudnych i czynią to mając świadomość skuteczności podejmowanych w placówce działań.

 

  1. Rodzice poszerzają wiedzę i umiejętności o metodach wychowania dziecka bez stosowania przemocy oraz potrafią je uczyć zasad bezpieczeństwa.

 

Ponadto przyjęto, że:

 

  • prowadzone w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Miękini postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletnich jest zorganizowane w sposób zapewniający im skuteczną ochronę;
  • działania podejmowane w ramach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem są dokumentowane oraz monitorowane i poddawane okresowej weryfikacji przy udziale wszystkich zainteresowanych podmiotów.

 

Uwzględniając powyższe założenia niniejszy dokument określa zatem standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona małoletnich przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w placówce.

 

Rozdział I. Słowniczek pojęć używanych w dokumencie

 

  1. Pracownikiem placówki jest każda osoba zatrudniona w Zespole Szkolno-Przedzkolnym w Miekini.

 

  1. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.

 

  1. Opiekunem dziecka jest  osoba  uprawniona  do  reprezentacji  i  stanowieniu o dziecku w szczególności jego przedstawiciel ustawowy – rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem dziecka jest również rodzic zastępczy.
  2. Krzywdzenie dziecka - pod tym pojęciem rozumie się popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę.

Krzywdzeniem jest:

  • Przemoc fizyczna - jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.
  • Przemoc emocjonalna  -  to  powtarzające  się  poniżanie,  upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać.
  • Przemoc seksualna - to angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą.
  • Wykorzystywanie seksualne - odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm).
  • Zaniedbywanie -  to  niezaspokajanie  podstawowych  potrzeb  materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.
  1. Danymi osobowymi dziecka są każde informacje umożliwiające identyfikację ucznia, a także jego wizerunek.
  2. Zespół Szkolno-Przedszkolny w Miękini, ul. Szkolna 2, 55-330 Miękinia, w skrócie ZSP w Miękini.

7.   Standardy Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem – w skrócie Standardy.

  1. Osoba monitorująca stosowanie Standardów – osoba wyznaczona przez dyrektora, : wicedyrektor, specjaliści, wychowawca.

 

 

Rozdział II. Zasady rekrutacji pracowników

  1. Osobą odpowiedzialną     za     Politykę     Ochrony     Dzieci     przed       Krzywdzeniem i zapewnienie im bezpieczeństwa jest dyrektor, który sprawuje nadzór nad jej realizacją.
  2. Dyrektor wyznacza osoby odpowiedzialne za monitorowanie Polityki na dany rok

 

  1. Dyrektor monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu
  2. Rekrutacja pracowników w ZSP w Miękini odbywa się według zasad, które obejmują ocenę merytorycznego przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzenie ich referencji.
  3. Dyrektor ZSP w Miękini pozyskuje informacje z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o pracownikach (gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa).
  4. Dyrektor ZSP w Miękini pozyskuje oświadczenia pracowników dotyczące niekaralności lub toczących się wobec nich postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego - w przypadkach, gdy prawo nie zezwala na uzyskanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego.

 

 

Rozdział   III.      Zasady   bezpiecznych   relacji   pomiędzy   pracownikami                 placówki a dziećmi

  1. Każdy pracownik szanuje godność i nietykalność osobistą ucznia, jako osoby:
    1. w pełni go akceptuje, przestrzega jego praw, wdraża do samodzielności myślenia i refleksyjności oraz pozwala mu wyrażać własne poglądy,
    2. traktuje indywidualnie    każde    dziecko,    starając    się    rozumieć                  jego                     potrzeby i wspierać jego możliwości,
    3. wychowuje dziecko w duchu odpowiedzialności za własne czyny i ponoszenia konsekwencji dokonanych wyborów.
  2. Stosunek pracowników do ucznia ZSP w Miękini cechuje: życzliwość, wyrozumiałość i cierpliwość, a jednocześnie konsekwencja w stosowaniu ustalonych zasad wynikających ze statutu szkoły/przedszkola.
  3. Pracowników obowiązuje  obiektywizm,  sprawiedliwość,  bezinteresowność i szacunek w traktowaniu i ocenie każdego zachowania dziecka bez względu na okoliczności.
  4. Ocenie podlega zachowanie, czyn, a nie uczeń jako
  5. Rodzice/opiekunowie prawni dziecka mają prawo do wszelkich informacji na temat jego funkcjonowania na terenie szkoły.
  6. Informacje na temat dziecka udzielane są jedynie jego rodzicom/opiekunom

 

 

Rozdział IV. Zasady ochrony danych osobowych, w tym wizerunku uczniów

  1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenie Unijne z dnia 25 maja 2018r. RODO.
  2. ZSP w Miękini posiada Politykę Bezpieczeństwa Przetwarzania Danych Osobowych w placówce oraz  Instrukcję  Zarządzającą  Systemem  Informatycznym  Służącym do Przetwarzania Danych Osobowych, które regulują sposób zabezpieczenia, warunki udostępniania i przetwarzania danych osobowych dziecka.

 

  1. Każdy pracownik ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  2. Pieczę nad dokumentami zawierającymi dane osobowe dzieci sprawuje dyrektor ZSP w Miękini oraz osoby przez niego upoważnione.
  3. Dane osobowe  dziecka  są  przetwarzane,  zgodnie  z  zadaniami  wynikającymi z Ustawy Prawo Oświatowe oraz Statutu ZSP w Miękini Statutu Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Miękini, Statutu Publicznego Przedszkola im. Orła Białego w Miękini.
  4. Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  5. Dane osobowe dzieci wykorzystywane są wyłącznie zgodnie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.
  6. Pracownicy ZSP w Miękini, a także studenci, wolontariusze i inne uprawnione osoby mają obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych dziecka, które przetwarzają oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczania danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  7. Pracownicy mogą wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie   z   zachowaniem   anonimowości   dziecka   oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
  8. Pracownicy ZSP w Miękini nie udostępniają przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani o jego opiekunie oraz nie doprowadzają do kontaktów mediów z dziećmi bez zgody opiekuna prawnego dziecka.
  9. Pracownicy ZSP w Miękini uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku dziecka.
  10. Pracownikowi ZSP w Miękini nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie) na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
  11. W celu uzyskania zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownik instytucji może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych  rodzica/opiekuna  prawnego  dziecka  bez  jego  wiedzy i zgody.
  12. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodziców/opiekunów prawnych na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
  13. Zarejestrowane obrazy powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby.
  14. Należy upewnić się, że fotograf lub osoba filmująca nie spędza czasu z dziećmi ani nie ma do nich dostępu bez nadzoru.
  15. Wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechnienia wizerunków dzieci należy zgłaszać i rejestrować, podobnie jak inne niepokojące sygnały, dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

 

  1. Szkoła/przedszkole daje wskazówki uczniom i rodzicom uczniów jak bezpiecznie korzystać z Internetu. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu - Załącznik nr 2.

 

 

Rozdział V. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

  1. Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w ZSP w Miękini są opublikowane i szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i dzieci, a poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne.
    1. Rodzice informowani są poprzez: dziennik elektroniczny, prezentacje, Radę Rodziców, plakaty w szkole i na stronie www oraz na spotkaniach z wychowawcą.
    2. Uczniowie informowani są o Polityce poprzez: plakaty w szkole/przedszkolu i na stronach www, podczas godzin wychowawczych, poprzez mailing, ulotki, prezentacje.
  2. W ZSP w Miękini wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży. Promowane są numery telefonów gdzie można uzyskać wsparcie. (Załącznik nr 3).
  3. Dyrektor zapewnia pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:

 

  1. rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
  2. procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
  3. odpowiedzialności prawnej    pracowników    szkoły/przedszkola,                                    zobowiązanych                  do podejmowania interwencji,
  4. uruchamiania procedury „Niebieskiej Karty” w przypadku przemocy w rodzinie

 

  1. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka, w szczególności poprzez:
    1. bieżącą obserwację zachowania ucznia, jego stanu zdrowia i samopoczucia, funkcjonowania społecznego i poznawczego;
    2. analizę wytworów ucznia, jeśli mają do tego kompetencje;
    3. rozmowy z uczniem, rodzicami/opiekunami, innymi nauczycielami/osobami pracującymi z dzieckiem, zgodnie ze swoimi uprawnieniami, pracownikami opieki społecznej, kuratorami;
    4. analizę dokumentów oraz informacji, do których dany pracownik ma uprawniony dostęp.

 

  1. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy placówki zwracają się do osoby odpowiedzialnej za realizację polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem, która podejmuje rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.

 

Rozdział VI. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka

1)    Procedura postępowania gdy sprawcą krzywdzenia jest rówieśnik

 

  1. Jeżeli nastąpiło uszkodzenie ciała dziecka i potrzebuje ono pomocy lekarskiej - należy bądź skonsultować sytuację z pielęgniarką szkolną, w razie potrzeby wezwać pogotowie oraz udzielić pierwszej pomocy Należy powiadomić dyrektora ZSP,

 

wicedyrektora w Miękini lub osobę monitorującą stosowanie Standardów ochrony oraz w razie potrzeby sporządzić notatkę służbową.

  1. Jeśli w przypadku krzywdzenia nie wystąpiło uszkodzenie ciała dziecka - udzielić pierwszej pomocy psychologicznej. Należy powiadomić dyrektora, wicedyrektora lub osobę monitorującą stosowanie Standardów ochrony oraz sporządzić notatkę służbową.
  2. W przypadku krzywdzenia przez rówieśnika należy brać pod uwagę incydentalność, powtarzalność i nasilenie sytuacji przemocy. Należy także przeanalizować pozycję ofiary, sprawcy i świadków w szkolnych grupach rówieśniczych oraz wziąć pod uwagę mocne strony ofiary, sprawcy oraz świadków, a także ich ewentualne, niezaspokojone ważne potrzeby rozwojowe mogące powodować zachowania agresywne ucznia (we współpracy z pedagogiem, psychologiem szkolnym a także rozpatrzenie sytuacji w kontekście środowiska rodzinnego dziecka, ewentualnych innych problemów).

Ø  Jeśli sprawca ma poniżej 13 lat.

  1. Dyrektor, wicedyrektor lub osoba monitorująca stosowanie Standardów przeprowadza rozmowy z osobami:
    1. uwikłanymi w przemoc: z ofiarą przemocy, ze sprawcą przemocy, ze świadkami przemocy;
    2. rodzicami/opiekunami ofiary przemocy - poinformowanie o zaistniałej sytuacji, ustalenie planu pracy z dziećmi i rodzicami/opiekunami, w razie potrzeby spisanie kontraktu z rodzicami/opiekunami mającego na celu wyeliminowanie zachowań niepożądanych (termin, formy).
  2. Wdrożenie zaplanowanych działań i monitoring sytuacji:
    1. jeżeli działania   przyniosły   pożądany   skutek   -   zakończenie   działań i monitorowanie sytuacji;
    2. jeżeli działania nie przyniosły skutku, a sprawca przejawia demoralizację lub przyczyną jest brak współpracy ze strony rodziców, należy złożyć wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka i rodziny oraz rozważyć zmianę planu naprawczego.

Ø  Jeśli sprawca ma powyżej 13, a poniżej 17 lat i dopuścił się czynu karalnego/zabronionego.

 

  1. Dyrektor szkoły składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury (obowiązek wynikający z art. 304 k.p.k.).
  2. Dyrektor, wicedyrektor lub osoba monitorująca stosowanie Standardów przeprowadza rozmowy z osobami:
    1. uwikłanymi w przemoc: z ofiarą przemocy, ze sprawcą przemocy, ze świadkami przemocy;
    2. rodzicami/opiekunami ofiary przemocy - poinformowanie o zaistniałej sytuacji, ustalenie planu pracy z dziećmi i rodzicami/opiekunami, w razie potrzeby spisanie kontraktu z rodzicami/opiekunami mającego na celu wyeliminowanie zachowań niepożądanych (termin, formy).
  3. Wdrożenie zaplanowanych działań i monitoring sytuacji:
    1. jeśli działania przyniosły pożądany skutek należy je zakończyć i monitorować sytuację;
    2. jeśli działania nie przyniosły pożądanego skutku, a sprawca przejawia demoralizację lub przyczyną jest brak współpracy ze strony rodziców należy złożyć wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka i rodziny oraz rozważyć zmianę planu

 

Ø  Jeśli sprawca ma powyżej 13, a poniżej 17 lat i użył przemocy, ale nie dopuścił się czynu karalnego.

 

  1. Dyrektor, wicedyrektor lub osoba monitorująca stosowanie Standardów przeprowadza rozmowy z osobami:
    1. uwikłanymi w przemoc: z ofiarą przemocy, ze sprawcą przemocy, ze świadkami przemocy;
    2. rodzicami/opiekunami ofiary przemocy - poinformowanie o zaistniałej sytuacji, ustalenie planu pracy z dziećmi i rodzicami/opiekunami, w razie potrzeby spisanie kontraktu z rodzicami/opiekunami mającego na celu wyeliminowanie zachowań niepożądanych (termin, formy).
  2. Wdrożenie zaplanowanych działań i monitoring
    1. jeśli działania przyniosły skutek należy zakończyć działania i monitorować sytuację;
    2. jeśli podjęte działania nie przyniosły skutku należy złożyć wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka i rodziny oraz rozważyć zmianę planu

Ø  Jeśli sprawca ma powyżej 17 lat i dopuścił się czynu karalnego.

 

  1. Dyrektor kieruje  sprawę  na  policję  i  do  prokuratury  (obowiązek  wynikający art. 304 k.p.k.).
  2. Dyrektor lub osoba monitorująca stosowanie Standardów przeprowadza rozmowy z osobami:
    1. uwikłanymi w przemoc: z ofiarą przemocy, ze sprawcą przemocy, ze świadkami przemocy;
    2. rodzicami/opiekunami ofiary przemocy - poinformowanie o zaistniałej sytuacji, ustalenie planu pracy z dziećmi i rodzicami/opiekunami, w razie potrzeby spisanie kontraktu z rodzicami/opiekunami mającego na celu wyeliminowanie zachowań niepożądanych (termin, formy).
  3. Wdrożenie zaplanowanych działań i monitoring
    1. jeśli działania  przyniosły  pożądany  skutek  należy  zakończyć  działania i monitorować sytuację.
    2. jeśli nie, a sprawca przejawia demoralizację lub/i przyczyną jest brak współpracy ze strony rodziców należy złożyć wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację ucznia i rodziny oraz rozważyć zmianę planu naprawczego.

2)    Procedura postępowania jeśli sprawcą krzywdzenia jest osoba ze środowiska rodzinnego.

 

  1. W przypadku pozyskania informacji o tym, że dziecko jest krzywdzone lub istnieje:
    1. podejrzenie krzywdzenia: przemoc fizyczna, psychiczna wobec dziecka lub dziecko jest świadkiem przemocy w rodzinie oraz podejrzenie przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka;
    2. zagrożenie dobra dziecka (zaniedbanie fizyczne, psychiczne, konflikty około rozwodowe zagrażające dobru dziecka, niezaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka, zaniedbanie, rodzic/opiekun nadużywający substancji zmieniających świadomość (alkohol, narkotyki, dopalacze);
    3. Dyrektor, wicedyrektor lub osoba odpowiedzialna za stosowanie Standardów przeprowadza rozmowę z dzieckiem, a także z rodzicem/opiekunem niekrzywdzącym

 

oraz zwraca się do wychowawcy, specjalistą szkolnym z prośbą o obserwację dziecka oraz informacje na temat zachowania i ogólnego funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym, a także uruchamia w razie konieczności procedurę Niebieskiej Karty oraz zgłasza sprawę do Sądu Rodzinnego.

 

Rozmowa      z      rodzicem/opiekunem      (w      przypadku      przemocy      w                        rodzinie                                    z rodzicem/opiekunem niekrzywdzącym) powinna zawierać:

  • przedstawienie form i okoliczności krzywdzenia;
  • poinformowanie o    zachowaniach    lub    wypowiedziach    dziecka                                wskazujących           na doświadczenie krzywdzenia;
  • omówienie roli rodzica/opiekuna w podejmowaniu interwencji (wspieranie dziecka),
  • zaproponowanie wsparcia;
  • poinformowanie o ustawowym obowiązku podjęcia interwencji prawnej;
  • poinformowanie o placówkach świadczących pomoc;
  • ustalenie planu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku (zapewnienie mu bezpieczeństwa, wsparcie go przez placówkę, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia);
  • ustalenie kontraktu zawierającego działania eliminujące nieodpowiednie zachowania oraz konsekwencje;
  • poinformowanie o ustawowym obowiązku podjęcia interwencji prawnej;
  • gdy zaplanowane  działania  nie  przyniosą  efektu należy  uruchomić  procedurę

„Niebieskiej Karty" - wypełnić formularz NK-A i wysłać do przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego (w GOPS) oraz Sądu Rodzinnego.

  1. Nieprawidłowe wykonywanie władzy rodzicielskiej procedura jak wyżej:
    1. jeśli zaplanowane działania przyniosły efekt należy je zakończyć i monitorować sytuację;
    2. jeśli zaplanowanie działania nie przyniosły efektu należy złożyć wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny na mocy art. 572 k.p.c.

 

3)    Procedura postępowania jeśli sprawcą krzywdzenia jest pracownik szkoły.

 

  1. Nieprawidłowe, nieodpowiednie zachowanie pracownika szkoły wobec ucznia (np. ośmieszanie, dyskryminowanie, poniżanie, mobbing, nierówne traktowanie itp.):

Rozmowy dyrektora lub osoby monitorującej Standardy z poszkodowanym uczniem i jego rodzicami - poinformowanie o zaistniałej sytuacji, ustalenie planu pomocy dziecku (zapewnienie mu bezpieczeństwa, określenie roli, zadań opiekunów, wsparcie dziecka przez placówkę, objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia); z pracownikiem - poinformowanie o posiadanej relacji ze zdarzenia, kontrakt z nauczycielem mający na celu eliminację nieodpowiednich zachowań; z rozmów należy sporządzić notatki służbowe zawierające ustalenia;

  1. jeśli działania przyniosły efekt - zakończyć i monitorować sytuację;
  2. jeśli działania nie przyniosły efektu - podjęcie w stosunku do pracownika działań wynikających z Karty Nauczyciela lub Kodeksu Pracy.

4)    Podejrzenie przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka.

 

  1. Dyrektor placówki składa zawiadomienie na policję lub/i do prokuraturę (obowiązek wynika z art. 304 k.p.k.).
  2. Rozmowy dyrektora lub osoby monitorującej stosowanie Standardów z:

 

  1. dzieckiem i jego rodzicami/opiekunami, poinformowanie o zaistniałej sytuacji, ustalenie planu pomocy dziecku (zapewnienie mu bezpieczeństwa, określenie roli, zadań opiekunów, wsparcie dziecka przez placówkę, objęcie pomocą psychologiczno- pedagogiczną, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia);
  2. ze sprawcą (fakultatywnie) - poinformowanie o posiadanej relacji ze zdarzenia, poinformowanie o obowiązku złożenia zawiadomienia na policję lub do prokuratury.
  1. Wdrożenie zaplanowanych działań i monitoring
    1. jeśli zaplanowane zadania przyniosły efekt - zakończenie działań, monitorowanie sytuacji dziecka;
    2. jeśli zaplanowane działania nie przyniosły efektu podjęcie w stosunku do osoby krzywdzącej dziecko działań wynikających z Karty Nauczyciela lub Kodeksu Pracy.

 

Szkoła dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony i wsparcia zdrowia psychicznego, poradni psychologicznych i terapeutycznych oraz zapewnia do nich dostęp pracownikom, uczniom i rodzicom uczniów (Załącznik nr 3).

 

 

Rozdział VII. Monitorowanie stosowania Standardów

  1. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji „Standardów Ochrony Małoletnich” przed Krzywdzeniem jest dyrektor, wicedyrektor lub/oraz osoba wskazana przez dyrektora, która:
    1. jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach,
    2. przeprowadza wśród pracowników placówki, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki (kwestionariusz ankiety stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu) – w ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.
    3. dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki
    4. sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi placówki i radzie pedagogicznej.
  2. Dyrektor wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki nowe brzmienie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.

 

 

 

 Załącznik     nr     1     do      Standardów     Ochrony     Małoletnich     przed                       krzywdzeniem w ZSP w Miękini. Monitoring standardów:

ANKIETA DLA PRACOWNIKÓW

 

 

Proszę zaznaczyć kółkiem odpowiedź: tak lub nie.

 

 

  1. Czy wiesz, na czym polega program Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? tak nie
  2. Czy zapoznałeś się z dokumentem Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? tak nie
  3. Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci? tak nie
  4. Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci? tak nie
  5. Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika? tak nie
  6. Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? tak nie
  7. Jakie zmiany proponujesz i dlaczego?

……………………………………………………………………………………….……………….…

……………………………………..……………………………………………………………………

……………………………………………………………….………………………………….………

……..   ………………………………………………………………………………..…………………

……………………………………………………………………………………………………….….

…………………………………………………………………………………..………………………

……………………………………………………………………………………………………..……

………………….……………………………………………………..……………………..…………

……………………………………………………………………………………….………….………

 

Załącznik     nr     2     do      Standardów     Ochrony     Małoletnich     przed                       Krzywdzeniem w ZSP w Miękini.

 

 

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.

  1. Korzystaj z oprogramowania
  2. Otwieraj wiadomości tylko od znajomych osób.
  3. Ostrożnie pobieraj pliki z
  4. Unikaj klikania nieznanych linków i otwierania załączników w wiadomościach e-mail i SMS.
  5. Nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł, nie wysyłaj swoich zdjęć.
  6. Chroń swoje konta na serwisach społecznościowych
  7. Stosuj trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr
  8. Czytaj
  9. Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie
  10. Pamiętaj, że osoba po drugiej stronie nie zawsze jest tym, za kogo się
  11. Nie udostępniaj za dużo informacji osobowych w
  12. Używaj silnych i unikalnych haseł oraz weryfikacji
  13. Aktualizuj swoje oprogramowanie i przeglądarkę.
  14. Korzystaj z zaufanych i bezpiecznych źródeł informacji i stron
  15. Ustaw odpowiednie poziom prywatności na swoich kontach i
  16. Nie działaj pod wpływem emocji i unikaj kontaktu z
  17. Prezentacja na godzinach wychowawczych filmu na You Tube: Say No! Polish - rekomendowanego przez Policję.

 

Załącznik     nr     3     do      Standardów     Ochrony     Małoletnich     przed                       krzywdzeniem w ZSP w Miękini.

 

 

Bezpłatne numery pomocowe:

 

 

112 – Numer alarmowy w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia.

 

800 100 100 – Telefon dla nauczycieli i rodziców w sprawie bezpieczeństwa dzieci

 

116 111 - Telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży

800 70 2222 – Centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie

 

800 12 12 12 – Całodobowy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 116 123 - Całodobowy telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosły Placówki wsparcia psychologicznego:

572 108 352 - Placówka wsparcia dla ofiar przemocy Fundacja „Non Licet” ul. Stalowa 6a we Wrocławiu.

 

71 79 86 884 - Specjalistyczna Poradnia Terapeutyczna ul. Borowska 101 we Wrocławiu – wsparcie dla uczniów oraz ich rodziców w problemach emocjonalnych, społecznych oraz wychowawczych.

71 317 38 68 lub tel. 513 01 37 64 Powiatowy Zespół Placówek Oświatowych

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna ul. Wrocławska 2 w Środzie Śląskiej - diagnoza problemów rozwojowych, w nauce, emocjonalnych oraz społecznych.

733 221 960 Fundacja Centrum Terapii i Rozwoju - Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna dla Dzieci i Młodzieży w Środzie Śląskie przy al. Konstytucji 3 Maja nr 7 - wspieranie dzieci oraz całych rodzin

 

 

48 800 805 600 - Projekt profilaktyki zdrowia psychicznego - Firmy Cogito oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego

Projekt polityki zdrowotnej w zakresie zdrowia psychicznego w tym depresji: (gwarantowane 3 spotkania 75 minutowe dziecka z psychologiem i dalsze monitorowanie diagnostyki. Współpraca i wskazówki dla rodziców.

 

Placówki wsparcia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży:

  1. Wrocławskie Centrum Zdrowia Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, ulica Samuela Bogumiła Lindego 19-20. Telefon: 713556361

 

  1. Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego. Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży ulica Koszarowa

5. Telefon: 713925356

 

  1. Oddział Fundacji „Promyk Słońca” Centrum Diagnostyczno-Rehabilitacyjne NZOZ. Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, ulica Swobodna 8a. Telefon: 717827777
  2. Dzienny Ośrodek Psychiatrii i Zaburzeń Mowy dla Dzieci i Młodzieży, ulica Wołowska

Telefon: 71 352 84 12