………………………..…………… (pieczęć szkoły/placówki)
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Miękini:
Szkoła Podstawowa im. Orła Białego Publiczne Przedszkole im. Orła Białego
(4 standardy: polityka, ochrona danych i wizerunku, procedury, monitoring) wprowadzone w dniu 15.02.2024r.)
Przygotowane przez: Iwonę Godorowską – psycholog Magdalenę Pietraszewską - pedagog
na podstawie opracowania: Agaty Gajos nauczyciel – konsultant DODN we Wrocławiu dokumentu ODN PROLEGIS ELŻBIETA LINOWSKA
„Standardy Ochrony Małoletnich”
opracowanie: Elżbieta Linowska, Janina Wanda Steczkowska
Podstawy prawne:
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2021 r. 1249 oraz z 2023 r. poz. 289 oraz 535).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 w sprawie procedury
„Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. poz. 1870).
- Ustawa z dnia 28 lipca 2023 o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 1606).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 984 ze ).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 – Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900).
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (t. j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1781).
- Konwencja o prawach dziecka (Dz.U.1991 nr 120 526).
- Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. 2012 1169).
Wprowadzenie:
Nowelizacja Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego (Dz.U. poz. 1606) określiła warunki skutecznej ochrony małoletnich przed różnymi formami przemocy. Wprowadzone zmiany wskazują na potrzebę opracowania jasnych i spójnych standardów postępowania w sytuacjach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletnich.
„Standardy Ochrony Małoletnich” są jednym z elementów systemowego rozwiązania ochrony małoletnich przed krzywdzeniem i stanowią formę zabezpieczenia ich praw.
Należy je traktować jako jedno z narzędzi wzmacniających i ułatwiających skuteczniejszą ochronę małoletnich przed krzywdzeniem.
W konstruowaniu „Standardów Ochrony Małoletnich” przyjęto następujące założenia:
- W Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Miękini nie są zatrudniane osoby mogące zagrażać bezpieczeństwu małoletnich.
- Wszyscy pracownicy potrafią zdiagnozować symptomy krzywdzenia małoletniego oraz podejmować interwencje w przypadku podejrzenia, że małoletni jest ofiarą przemocy w szkole lub przemocy domowej.
- Podejmowane w placówce postępowania nie mogą naruszać praw dziecka, praw człowieka, praw ucznia określonych w Statucie Szkoły oraz bezpieczeństwa danych
- Małoletni wiedzą, jak unikać zagrożeń w kontaktach z dorosłymi i rówieśnikami.
- Małoletni wiedzą, do kogo zwracać się o pomoc w sytuacjach dla nich trudnych i czynią to mając świadomość skuteczności podejmowanych w placówce działań.
- Rodzice poszerzają wiedzę i umiejętności o metodach wychowania dziecka bez stosowania przemocy oraz potrafią je uczyć zasad bezpieczeństwa.
Ponadto przyjęto, że:
- prowadzone w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Miękini postępowanie na wypadek krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletnich jest zorganizowane w sposób zapewniający im skuteczną ochronę;
- działania podejmowane w ramach ochrony małoletnich przed krzywdzeniem są dokumentowane oraz monitorowane i poddawane okresowej weryfikacji przy udziale wszystkich zainteresowanych podmiotów.
Uwzględniając powyższe założenia niniejszy dokument określa zatem standardy ochrony małoletnich, stanowiące zbiór zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Jego najważniejszym celem jest ochrona małoletnich przed różnymi formami przemocy oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska w placówce.
Rozdział I. Słowniczek pojęć używanych w dokumencie
- Pracownikiem placówki jest każda osoba zatrudniona w Zespole Szkolno-Przedzkolnym w Miekini.
- Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji i stanowieniu o dziecku w szczególności jego przedstawiciel ustawowy – rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem dziecka jest również rodzic zastępczy.
- Krzywdzenie dziecka - pod tym pojęciem rozumie się popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę.
Krzywdzeniem jest:
- Przemoc fizyczna - jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne.
- Przemoc emocjonalna - to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie dziecka, wciąganie dziecka w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, uwagi i miłości, stawianie dziecku wymagań i oczekiwań, którym nie jest ono w stanie sprostać.
- Przemoc seksualna - to angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą.
- Wykorzystywanie seksualne - odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie dziecka, współżycie z dzieckiem) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie dziecku materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm).
- Zaniedbywanie - to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, brak dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego.
- Danymi osobowymi dziecka są każde informacje umożliwiające identyfikację ucznia, a także jego wizerunek.
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Miękini, ul. Szkolna 2, 55-330 Miękinia, w skrócie ZSP w Miękini.
7. Standardy Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem – w skrócie Standardy.
- Osoba monitorująca stosowanie Standardów – osoba wyznaczona przez dyrektora, : wicedyrektor, specjaliści, wychowawca.
Rozdział II. Zasady rekrutacji pracowników
- Osobą odpowiedzialną za Politykę Ochrony Dzieci przed Krzywdzeniem i zapewnienie im bezpieczeństwa jest dyrektor, który sprawuje nadzór nad jej realizacją.
- Dyrektor wyznacza osoby odpowiedzialne za monitorowanie Polityki na dany rok
- Dyrektor monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu
- Rekrutacja pracowników w ZSP w Miękini odbywa się według zasad, które obejmują ocenę merytorycznego przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzenie ich referencji.
- Dyrektor ZSP w Miękini pozyskuje informacje z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o pracownikach (gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa).
- Dyrektor ZSP w Miękini pozyskuje oświadczenia pracowników dotyczące niekaralności lub toczących się wobec nich postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego - w przypadkach, gdy prawo nie zezwala na uzyskanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego.
Rozdział III. Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami placówki a dziećmi
- Każdy pracownik szanuje godność i nietykalność osobistą ucznia, jako osoby:
- w pełni go akceptuje, przestrzega jego praw, wdraża do samodzielności myślenia i refleksyjności oraz pozwala mu wyrażać własne poglądy,
- traktuje indywidualnie każde dziecko, starając się rozumieć jego potrzeby i wspierać jego możliwości,
- wychowuje dziecko w duchu odpowiedzialności za własne czyny i ponoszenia konsekwencji dokonanych wyborów.
- Stosunek pracowników do ucznia ZSP w Miękini cechuje: życzliwość, wyrozumiałość i cierpliwość, a jednocześnie konsekwencja w stosowaniu ustalonych zasad wynikających ze statutu szkoły/przedszkola.
- Pracowników obowiązuje obiektywizm, sprawiedliwość, bezinteresowność i szacunek w traktowaniu i ocenie każdego zachowania dziecka bez względu na okoliczności.
- Ocenie podlega zachowanie, czyn, a nie uczeń jako
- Rodzice/opiekunowie prawni dziecka mają prawo do wszelkich informacji na temat jego funkcjonowania na terenie szkoły.
- Informacje na temat dziecka udzielane są jedynie jego rodzicom/opiekunom
Rozdział IV. Zasady ochrony danych osobowych, w tym wizerunku uczniów
- Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenie Unijne z dnia 25 maja 2018r. RODO.
- ZSP w Miękini posiada Politykę Bezpieczeństwa Przetwarzania Danych Osobowych w placówce oraz Instrukcję Zarządzającą Systemem Informatycznym Służącym do Przetwarzania Danych Osobowych, które regulują sposób zabezpieczenia, warunki udostępniania i przetwarzania danych osobowych dziecka.
- Każdy pracownik ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
- Pieczę nad dokumentami zawierającymi dane osobowe dzieci sprawuje dyrektor ZSP w Miękini oraz osoby przez niego upoważnione.
- Dane osobowe dziecka są przetwarzane, zgodnie z zadaniami wynikającymi z Ustawy Prawo Oświatowe oraz Statutu ZSP w Miękini Statutu Szkoły Podstawowej im. Orła Białego w Miękini, Statutu Publicznego Przedszkola im. Orła Białego w Miękini.
- Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
- Dane osobowe dzieci wykorzystywane są wyłącznie zgodnie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.
- Pracownicy ZSP w Miękini, a także studenci, wolontariusze i inne uprawnione osoby mają obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych dziecka, które przetwarzają oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczania danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
- Pracownicy mogą wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację dziecka.
- Pracownicy ZSP w Miękini nie udostępniają przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani o jego opiekunie oraz nie doprowadzają do kontaktów mediów z dziećmi bez zgody opiekuna prawnego dziecka.
- Pracownicy ZSP w Miękini uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku dziecka.
- Pracownikowi ZSP w Miękini nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie) na terenie instytucji bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- W celu uzyskania zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka, pracownik instytucji może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych rodzica/opiekuna prawnego dziecka bez jego wiedzy i zgody.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodziców/opiekunów prawnych na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
- Zarejestrowane obrazy powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby.
- Należy upewnić się, że fotograf lub osoba filmująca nie spędza czasu z dziećmi ani nie ma do nich dostępu bez nadzoru.
- Wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechnienia wizerunków dzieci należy zgłaszać i rejestrować, podobnie jak inne niepokojące sygnały, dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
- Szkoła/przedszkole daje wskazówki uczniom i rodzicom uczniów jak bezpiecznie korzystać z Internetu. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu - Załącznik nr 2.
Rozdział V. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
- Standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem w ZSP w Miękini są opublikowane i szeroko promowane wśród całego personelu, rodziców i dzieci, a poszczególne grupy są z nią aktywnie zapoznawane poprzez działania edukacyjne i informacyjne.
- Rodzice informowani są poprzez: dziennik elektroniczny, prezentacje, Radę Rodziców, plakaty w szkole i na stronie www oraz na spotkaniach z wychowawcą.
- Uczniowie informowani są o Polityce poprzez: plakaty w szkole/przedszkolu i na stronach www, podczas godzin wychowawczych, poprzez mailing, ulotki, prezentacje.
- W ZSP w Miękini wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży. Promowane są numery telefonów gdzie można uzyskać wsparcie. (Załącznik nr 3).
- Dyrektor zapewnia pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
- rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
- procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
- odpowiedzialności prawnej pracowników szkoły/przedszkola, zobowiązanych do podejmowania interwencji,
- uruchamiania procedury „Niebieskiej Karty” w przypadku przemocy w rodzinie
- Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka, w szczególności poprzez:
- bieżącą obserwację zachowania ucznia, jego stanu zdrowia i samopoczucia, funkcjonowania społecznego i poznawczego;
- analizę wytworów ucznia, jeśli mają do tego kompetencje;
- rozmowy z uczniem, rodzicami/opiekunami, innymi nauczycielami/osobami pracującymi z dzieckiem, zgodnie ze swoimi uprawnieniami, pracownikami opieki społecznej, kuratorami;
- analizę dokumentów oraz informacji, do których dany pracownik ma uprawniony dostęp.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy placówki zwracają się do osoby odpowiedzialnej za realizację polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem, która podejmuje rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
Rozdział VI. Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
1) Procedura postępowania gdy sprawcą krzywdzenia jest rówieśnik
- Jeżeli nastąpiło uszkodzenie ciała dziecka i potrzebuje ono pomocy lekarskiej - należy bądź skonsultować sytuację z pielęgniarką szkolną, w razie potrzeby wezwać pogotowie oraz udzielić pierwszej pomocy Należy powiadomić dyrektora ZSP,
wicedyrektora w Miękini lub osobę monitorującą stosowanie Standardów ochrony oraz w razie potrzeby sporządzić notatkę służbową.
- Jeśli w przypadku krzywdzenia nie wystąpiło uszkodzenie ciała dziecka - udzielić pierwszej pomocy psychologicznej. Należy powiadomić dyrektora, wicedyrektora lub osobę monitorującą stosowanie Standardów ochrony oraz sporządzić notatkę służbową.
- W przypadku krzywdzenia przez rówieśnika należy brać pod uwagę incydentalność, powtarzalność i nasilenie sytuacji przemocy. Należy także przeanalizować pozycję ofiary, sprawcy i świadków w szkolnych grupach rówieśniczych oraz wziąć pod uwagę mocne strony ofiary, sprawcy oraz świadków, a także ich ewentualne, niezaspokojone ważne potrzeby rozwojowe mogące powodować zachowania agresywne ucznia (we współpracy z pedagogiem, psychologiem szkolnym a także rozpatrzenie sytuacji w kontekście środowiska rodzinnego dziecka, ewentualnych innych problemów).
Ø Jeśli sprawca ma poniżej 13 lat.
- Dyrektor, wicedyrektor lub osoba monitorująca stosowanie Standardów przeprowadza rozmowy z osobami:
- uwikłanymi w przemoc: z ofiarą przemocy, ze sprawcą przemocy, ze świadkami przemocy;
- rodzicami/opiekunami ofiary przemocy - poinformowanie o zaistniałej sytuacji, ustalenie planu pracy z dziećmi i rodzicami/opiekunami, w razie potrzeby spisanie kontraktu z rodzicami/opiekunami mającego na celu wyeliminowanie zachowań niepożądanych (termin, formy).
- Wdrożenie zaplanowanych działań i monitoring sytuacji:
- jeżeli działania przyniosły pożądany skutek - zakończenie działań i monitorowanie sytuacji;
- jeżeli działania nie przyniosły skutku, a sprawca przejawia demoralizację lub przyczyną jest brak współpracy ze strony rodziców, należy złożyć wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka i rodziny oraz rozważyć zmianę planu naprawczego.
Ø Jeśli sprawca ma powyżej 13, a poniżej 17 lat i dopuścił się czynu karalnego/zabronionego.
- Dyrektor szkoły składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury (obowiązek wynikający z art. 304 k.p.k.).
- Dyrektor, wicedyrektor lub osoba monitorująca stosowanie Standardów przeprowadza rozmowy z osobami:
- uwikłanymi w przemoc: z ofiarą przemocy, ze sprawcą przemocy, ze świadkami przemocy;
- rodzicami/opiekunami ofiary przemocy - poinformowanie o zaistniałej sytuacji, ustalenie planu pracy z dziećmi i rodzicami/opiekunami, w razie potrzeby spisanie kontraktu z rodzicami/opiekunami mającego na celu wyeliminowanie zachowań niepożądanych (termin, formy).
- Wdrożenie zaplanowanych działań i monitoring sytuacji:
- jeśli działania przyniosły pożądany skutek należy je zakończyć i monitorować sytuację;
- jeśli działania nie przyniosły pożądanego skutku, a sprawca przejawia demoralizację lub przyczyną jest brak współpracy ze strony rodziców należy złożyć wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka i rodziny oraz rozważyć zmianę planu
Ø Jeśli sprawca ma powyżej 13, a poniżej 17 lat i użył przemocy, ale nie dopuścił się czynu karalnego.
- Dyrektor, wicedyrektor lub osoba monitorująca stosowanie Standardów przeprowadza rozmowy z osobami:
- uwikłanymi w przemoc: z ofiarą przemocy, ze sprawcą przemocy, ze świadkami przemocy;
- rodzicami/opiekunami ofiary przemocy - poinformowanie o zaistniałej sytuacji, ustalenie planu pracy z dziećmi i rodzicami/opiekunami, w razie potrzeby spisanie kontraktu z rodzicami/opiekunami mającego na celu wyeliminowanie zachowań niepożądanych (termin, formy).
- Wdrożenie zaplanowanych działań i monitoring
- jeśli działania przyniosły skutek należy zakończyć działania i monitorować sytuację;
- jeśli podjęte działania nie przyniosły skutku należy złożyć wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka i rodziny oraz rozważyć zmianę planu
Ø Jeśli sprawca ma powyżej 17 lat i dopuścił się czynu karalnego.
- Dyrektor kieruje sprawę na policję i do prokuratury (obowiązek wynikający art. 304 k.p.k.).
- Dyrektor lub osoba monitorująca stosowanie Standardów przeprowadza rozmowy z osobami:
- uwikłanymi w przemoc: z ofiarą przemocy, ze sprawcą przemocy, ze świadkami przemocy;
- rodzicami/opiekunami ofiary przemocy - poinformowanie o zaistniałej sytuacji, ustalenie planu pracy z dziećmi i rodzicami/opiekunami, w razie potrzeby spisanie kontraktu z rodzicami/opiekunami mającego na celu wyeliminowanie zachowań niepożądanych (termin, formy).
- Wdrożenie zaplanowanych działań i monitoring
- jeśli działania przyniosły pożądany skutek należy zakończyć działania i monitorować sytuację.
- jeśli nie, a sprawca przejawia demoralizację lub/i przyczyną jest brak współpracy ze strony rodziców należy złożyć wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację ucznia i rodziny oraz rozważyć zmianę planu naprawczego.
2) Procedura postępowania jeśli sprawcą krzywdzenia jest osoba ze środowiska rodzinnego.
- W przypadku pozyskania informacji o tym, że dziecko jest krzywdzone lub istnieje:
- podejrzenie krzywdzenia: przemoc fizyczna, psychiczna wobec dziecka lub dziecko jest świadkiem przemocy w rodzinie oraz podejrzenie przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka;
- zagrożenie dobra dziecka (zaniedbanie fizyczne, psychiczne, konflikty około rozwodowe zagrażające dobru dziecka, niezaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka, zaniedbanie, rodzic/opiekun nadużywający substancji zmieniających świadomość (alkohol, narkotyki, dopalacze);
- Dyrektor, wicedyrektor lub osoba odpowiedzialna za stosowanie Standardów przeprowadza rozmowę z dzieckiem, a także z rodzicem/opiekunem niekrzywdzącym
oraz zwraca się do wychowawcy, specjalistą szkolnym z prośbą o obserwację dziecka oraz informacje na temat zachowania i ogólnego funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym, a także uruchamia w razie konieczności procedurę Niebieskiej Karty oraz zgłasza sprawę do Sądu Rodzinnego.
Rozmowa z rodzicem/opiekunem (w przypadku przemocy w rodzinie z rodzicem/opiekunem niekrzywdzącym) powinna zawierać:
- przedstawienie form i okoliczności krzywdzenia;
- poinformowanie o zachowaniach lub wypowiedziach dziecka wskazujących na doświadczenie krzywdzenia;
- omówienie roli rodzica/opiekuna w podejmowaniu interwencji (wspieranie dziecka),
- zaproponowanie wsparcia;
- poinformowanie o ustawowym obowiązku podjęcia interwencji prawnej;
- poinformowanie o placówkach świadczących pomoc;
- ustalenie planu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku (zapewnienie mu bezpieczeństwa, wsparcie go przez placówkę, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia);
- ustalenie kontraktu zawierającego działania eliminujące nieodpowiednie zachowania oraz konsekwencje;
- poinformowanie o ustawowym obowiązku podjęcia interwencji prawnej;
- gdy zaplanowane działania nie przyniosą efektu należy uruchomić procedurę
„Niebieskiej Karty" - wypełnić formularz NK-A i wysłać do przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego (w GOPS) oraz Sądu Rodzinnego.
- Nieprawidłowe wykonywanie władzy rodzicielskiej procedura jak wyżej:
- jeśli zaplanowane działania przyniosły efekt należy je zakończyć i monitorować sytuację;
- jeśli zaplanowanie działania nie przyniosły efektu należy złożyć wniosek do Sądu Rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka/rodziny na mocy art. 572 k.p.c.
3) Procedura postępowania jeśli sprawcą krzywdzenia jest pracownik szkoły.
- Nieprawidłowe, nieodpowiednie zachowanie pracownika szkoły wobec ucznia (np. ośmieszanie, dyskryminowanie, poniżanie, mobbing, nierówne traktowanie itp.):
Rozmowy dyrektora lub osoby monitorującej Standardy z poszkodowanym uczniem i jego rodzicami - poinformowanie o zaistniałej sytuacji, ustalenie planu pomocy dziecku (zapewnienie mu bezpieczeństwa, określenie roli, zadań opiekunów, wsparcie dziecka przez placówkę, objęcie pomocą psychologiczno-pedagogiczną, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia); z pracownikiem - poinformowanie o posiadanej relacji ze zdarzenia, kontrakt z nauczycielem mający na celu eliminację nieodpowiednich zachowań; z rozmów należy sporządzić notatki służbowe zawierające ustalenia;
- jeśli działania przyniosły efekt - zakończyć i monitorować sytuację;
- jeśli działania nie przyniosły efektu - podjęcie w stosunku do pracownika działań wynikających z Karty Nauczyciela lub Kodeksu Pracy.
4) Podejrzenie przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka.
- Dyrektor placówki składa zawiadomienie na policję lub/i do prokuraturę (obowiązek wynika z art. 304 k.p.k.).
- Rozmowy dyrektora lub osoby monitorującej stosowanie Standardów z:
- dzieckiem i jego rodzicami/opiekunami, poinformowanie o zaistniałej sytuacji, ustalenie planu pomocy dziecku (zapewnienie mu bezpieczeństwa, określenie roli, zadań opiekunów, wsparcie dziecka przez placówkę, objęcie pomocą psychologiczno- pedagogiczną, ewentualnie skierowanie go do specjalistycznej placówki wsparcia);
- ze sprawcą (fakultatywnie) - poinformowanie o posiadanej relacji ze zdarzenia, poinformowanie o obowiązku złożenia zawiadomienia na policję lub do prokuratury.
- Wdrożenie zaplanowanych działań i monitoring
- jeśli zaplanowane zadania przyniosły efekt - zakończenie działań, monitorowanie sytuacji dziecka;
- jeśli zaplanowane działania nie przyniosły efektu podjęcie w stosunku do osoby krzywdzącej dziecko działań wynikających z Karty Nauczyciela lub Kodeksu Pracy.
Szkoła dysponuje danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony i wsparcia zdrowia psychicznego, poradni psychologicznych i terapeutycznych oraz zapewnia do nich dostęp pracownikom, uczniom i rodzicom uczniów (Załącznik nr 3).
Rozdział VII. Monitorowanie stosowania Standardów
- Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji „Standardów Ochrony Małoletnich” przed Krzywdzeniem jest dyrektor, wicedyrektor lub/oraz osoba wskazana przez dyrektora, która:
- jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, za reagowanie na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w Standardach,
- przeprowadza wśród pracowników placówki, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki (kwestionariusz ankiety stanowi Załącznik nr 1 do niniejszego dokumentu) – w ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówce.
- dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki
- sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi placówki i radzie pedagogicznej.
- Dyrektor wprowadza niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki nowe brzmienie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w ZSP w Miękini. Monitoring standardów:
ANKIETA DLA PRACOWNIKÓW
Proszę zaznaczyć kółkiem odpowiedź: tak lub nie.
- Czy wiesz, na czym polega program Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? tak nie
- Czy zapoznałeś się z dokumentem Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? tak nie
- Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci? tak nie
- Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci? tak nie
- Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika? tak nie
- Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? tak nie
- Jakie zmiany proponujesz i dlaczego?
……………………………………………………………………………………….……………….…
……………………………………..……………………………………………………………………
……………………………………………………………….………………………………….………
…….. ………………………………………………………………………………..…………………
……………………………………………………………………………………………………….….
…………………………………………………………………………………..………………………
……………………………………………………………………………………………………..……
………………….……………………………………………………..……………………..…………
……………………………………………………………………………………….………….………
Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich przed Krzywdzeniem w ZSP w Miękini.
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
- Korzystaj z oprogramowania
- Otwieraj wiadomości tylko od znajomych osób.
- Ostrożnie pobieraj pliki z
- Unikaj klikania nieznanych linków i otwierania załączników w wiadomościach e-mail i SMS.
- Nie podawaj w sieci danych osobowych ani haseł, nie wysyłaj swoich zdjęć.
- Chroń swoje konta na serwisach społecznościowych
- Stosuj trudne do odgadnięcia hasła, które są kombinacją liter i cyfr
- Czytaj
- Sprawdzaj, czy strona, do której się logujesz, ma zabezpieczenie
- Pamiętaj, że osoba po drugiej stronie nie zawsze jest tym, za kogo się
- Nie udostępniaj za dużo informacji osobowych w
- Używaj silnych i unikalnych haseł oraz weryfikacji
- Aktualizuj swoje oprogramowanie i przeglądarkę.
- Korzystaj z zaufanych i bezpiecznych źródeł informacji i stron
- Ustaw odpowiednie poziom prywatności na swoich kontach i
- Nie działaj pod wpływem emocji i unikaj kontaktu z
- Prezentacja na godzinach wychowawczych filmu na You Tube: Say No! Polish - rekomendowanego przez Policję.
Załącznik nr 3 do Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem w ZSP w Miękini.
Bezpłatne numery pomocowe:
112 – Numer alarmowy w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia.
800 100 100 – Telefon dla nauczycieli i rodziców w sprawie bezpieczeństwa dzieci
116 111 - Telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży
800 70 2222 – Centrum wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie
800 12 12 12 – Całodobowy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 116 123 - Całodobowy telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosły Placówki wsparcia psychologicznego:
572 108 352 - Placówka wsparcia dla ofiar przemocy Fundacja „Non Licet” ul. Stalowa 6a we Wrocławiu.
71 79 86 884 - Specjalistyczna Poradnia Terapeutyczna ul. Borowska 101 we Wrocławiu – wsparcie dla uczniów oraz ich rodziców w problemach emocjonalnych, społecznych oraz wychowawczych.
71 317 38 68 lub tel. 513 01 37 64 Powiatowy Zespół Placówek Oświatowych
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna ul. Wrocławska 2 w Środzie Śląskiej - diagnoza problemów rozwojowych, w nauce, emocjonalnych oraz społecznych.
733 221 960 Fundacja Centrum Terapii i Rozwoju - Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna dla Dzieci i Młodzieży w Środzie Śląskie przy al. Konstytucji 3 Maja nr 7 - wspieranie dzieci oraz całych rodzin
48 800 805 600 - Projekt profilaktyki zdrowia psychicznego - Firmy Cogito oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego
Projekt polityki zdrowotnej w zakresie zdrowia psychicznego w tym depresji: (gwarantowane 3 spotkania 75 minutowe dziecka z psychologiem i dalsze monitorowanie diagnostyki. Współpraca i wskazówki dla rodziców.
Placówki wsparcia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży:
- Wrocławskie Centrum Zdrowia Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej. Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, ulica Samuela Bogumiła Lindego 19-20. Telefon: 713556361
- Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego. Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży ulica Koszarowa
5. Telefon: 713925356
- Oddział Fundacji „Promyk Słońca” Centrum Diagnostyczno-Rehabilitacyjne NZOZ. Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, ulica Swobodna 8a. Telefon: 717827777
- Dzienny Ośrodek Psychiatrii i Zaburzeń Mowy dla Dzieci i Młodzieży, ulica Wołowska
Telefon: 71 352 84 12