Wszystkim dzieciom życzymy miłego pobytu w przedszkolu, samych pogodnych dni, wspaniałej zabawy, a rodziców zapraszamy do współpracy i aktywnego udziału w życiu przedszkola.
Publiczne przedszkole w Miękini powstało w 1945 r. Organem prowadzącym jest Gmina Miękinia, a nadzór pedagogiczny sprawuje Kuratorium Oświaty we Wrocławiu. Od 2009 r. przedszkole wchodzi w skład Zespołu Szkół w Miękini. Siedziba przedszkola mieści się w III segmencie zespołu przy ul. Szkolnej 2. Placówka posiada ładne, funkcjonalne i ciekawie zaaranżowane sale zabaw, jadalnię, duży hol . Dzieci mogą korzystać z sal gimnastycznych i hali sportowej a także bawić się w sali „Radosna Szkoła”. Posiadamy bezpieczny i nowoczesny plac zbaw. Teren wokół przedszkola jest estetyczny i bezpieczny. Dzieci biorą udział w zajęciach objętych podstawą programową oraz zajęciach z j. angielskiego. Na wniosek rodziców w grupie 5, 6 - latków prowadzone są zajęcia z katechezy. Dzieci w przedszkolu otoczone są wykwalifikowaną kadrą pedagogiczną, której nadrzędnym celem jest uśmiech i zadowolenie wychowanków oraz troska o ich prawidłowy rozwój.
Przedszkole funkcjonuje przez cały rok, od poniedziałku do piątku w godzinach
6:30-17:00
Chcemy, aby Absolwent Publicznego Przedszkola w Miękini
Był:
- otwarty i tolerancyjny, życzliwie nastawiony do świata i ludzi;
- wyposażony w wiedzę i umiejętności dostosowane do swoich możliwości;
- odpowiednio przygotowany do obowiązku szkolnego;
- odpowiedzialny za swoje zachowanie; aktywny, dociekliwy i kreatywny;
Znał:
- swoje miejsce w świecie - jestem Polakiem, mieszkam w Polsce, mówię po polsku;
- symbole narodowe i szanuje je;
- prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka;
- swoje zalety i mocne strony;
Umiał:
- akceptować siebie i innych;
- komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi;
- obcować ze sztuką - teatrem, muzyką, plastyką;
- dbać o swoje zdrowie i bezpieczeństwo;
- być odpowiedzialnym za pielęgnowanie i zachowanie naturalnego środowiska;
- okazywać pomoc słabszym, młodszym, niepełnosprawnym;
Misją Przedszkola jest rozpoznawanie indywidualnych możliwości wszystkich dzieci oraz takie ich wsparcie, aby każdy z absolwentów mógł odnaleźć swoje miejsce w świecie i był gotowy do osiągania w nim indywidualnego sukcesu.
Przedszkole:
- Zapewnia dzieciom wszechstronny, bezpieczny i radosny rozwój;
- Wychowuje dzieci aktywne, samodzielne, radzące sobie z problemami;
- Kształtuje i rozwija postawy twórcze dzieci, stosując metody aktywne i techniki rozwijania zdolności twórczego myślenia;
- Podąża za indywidualnym tempem rozwoju dziecka;
- Uczy szacunku, życzliwości, rozumienia i akceptacji dla siebie i innych;
- Wyposaża dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne do powodzenia w nauce szkolnej;
- Jest otwarte na propozycje rodziców i ich udział w życiu przedszkola;
- Posiada wykwalifikowaną kadrę, która sprzyja osiąganiu przez dzieci pełnych możliwości rozwojowych.
Jak pracujemy
- Przedszkole jest przedszkolem publicznym. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Miękinia. Nadzór pedagogiczny sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty
- Przedszkole czynne jest w godzinach od 6.30 do 17.00 przez cały rok z przerwą wakacyjną ustaloną przez organ prowadzący przedszkole.
- Do przedszkola przyjmowane są dzieci od 2,5 do 6 lat, przyznając priorytet dzieciom 6 - letnim.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział, obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Praca wychowawczo - dydaktyczna realizowana jest na podstawie aktualnego programu wybranego z zestawu programów dla przedszkoli.\
- Organizację pracy w ciągu dnia określają ramowe rozkłady dnia dla poszczególnych grup, ustalone z uwzględnieniem wymagań zdrowia i higieny.
- Przedszkole oferuje dzieciom zajęcia dodatkowe uwzględniając życzenia rodziców. Koszty takich organizowanych w przedszkolu zajęć ponoszą rodzice (prawni opiekunowie) z wyłączeniem religii,
- Przedszkole zapewnia dzieciom właściwe warunki wypoczynku, zdrowia i bezpieczeństwa.
- Pracę wychowawczo - dydaktyczną z dziećmi organizuje się w oparciu o roczny plan pracy przedszkola. Nauczyciele opracowują miesięczne plany pracy, w których uwzględniają zajęcia organizowane z dziećmi (bloki zajęć), zabawy, spacery, wycieczki, pracę indywidualną z dzieckiem, kontakty z rodzicami.
- Dzieci uczęszczające do przedszkola mają prawo do korzystania z 3 posiłków: śniadanie, obiad, podwieczorek.
W naszym przedszkolu:
- zatrudniamy wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną
- preferujemy twórcze i aktywne metody pracy z dziećmi
- zapewniamy uczestnictwo w spektaklach teatralnych
- oferujemy opiekę logopedy, psychologa, pedagoga oraz język angielski w grupach starszych
Publiczne Przedszkole im. Orła Białego w Miękini ul. Szkolna 2 55-330 Miękinia |
STATUT
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
IM. ORŁA BIAŁEGO W MIĘKINI
Statut opracowano na podstawie:
- 98 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.);
- Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1762 ze zm.);
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 ze zm.);
- Akty wykonawcze do wyżej wymienionych ustaw.
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Przedszkole używa nazwy: Publiczne Przedszkole im. Orła Białego w Miękini.
- Przedszkole Publiczne w Miękini wchodzi w skład Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini.
- Ilekroć w statucie jest mowa o :
- Przedszkolu, jednostce – należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole im. Orła Białego w Miękini;
- Statucie – należy przez to rozumieć Statutu Publicznego Przedszkola im. Orła Białego w Miękini;
- nauczycielu – należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego przedszkola;
- organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Miękinia;
- organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Dolnośląskiego Kuratora Oświaty we Wrocławiu;
- Rodzicach – należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem, a w przypadku uczniów z doświadczeniem migracyjnym w związku z wojną na Ukrainie, także osoby sprawujące nad nimi opiekę;
- Ustawie prawo oświatowe – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 roku Prawo oświatowe (j. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.);
- Ustawie o systemie oświaty – należy przez to rozumieć Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2021r. poz. 1915 ze zm.).
- Przedszkole w Miękini jest przedszkolem publicznym.
- Siedziba Przedszkola mieści się przy ulicy Szkolnej 2, w miejscowości Miękinia, Gmina Miękinia, powiat średzki, województwo dolnośląskie.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Miękinia z siedzibą przy ul. Kościuszki 41, 55-330 Miękinia.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Dolnośląski Kurator Oświaty z siedzibą we Wrocławiu.
- Przedszkole używa pieczęci o treści:
ZESPÓŁ SZKOLNO – PRZEDSZKOLNY
PUBLICZNE PRZEDSZKOLE IM. ORŁA BIAŁEGO
55 – 330 MIĘKINIA, UL. SZKOLNA 2
TEL. 71 – 314 – 49 - 81
- Przedszkole jest jednostką budżetową. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 2
- Przedszkole:
- prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
- przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności;
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach;
- realizuje programy wychowania przedszkolnego, które uwzględniają podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Rok szkolny w Przedszkolu rozpoczyna się 1 września każdego roku, a kończy się 31 sierpnia roku następnego.
- Termin przerwy wakacyjnej (lipiec lub sierpień) zatwierdza w arkuszu organizacyjnym organ prowadzący w zależności od zaplanowanych prac remontowych.
- Informacje o przerwie wakacyjnej w danym roku szkolnym podaje dyrektor do wiadomości rodziców poprzez dziennik elektroniczny, w formie pisemnego ogłoszenia oraz informacji na stronie internetowej.
- Zgodnie z zapisami Konwencji Praw Dziecka, w czasie przerwy wakacyjnej uwzględnia się prawo dziecka do odpoczynku.
- Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 10,5 godziny, w tym 5 godzin na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole czynne jest od godziny 6.30 do godziny 17.00 od poniedziałku do piątku.
- Przedszkole obejmuje wychowaniem przedszkolnym dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, w wyjątkowych przypadkach 2,5 - letnie, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 7 lat, nie dłużej jednak niż do ukończenia 9 roku życia w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w związku z odroczeniem realizacji obowiązku szkolnego.
- Dziecko w wieku 6 lat jest zobowiązane odbyć w przedszkolu obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne. Obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- Wychowankowie przedszkola mogą być ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków w firmie wybranej i zaakceptowanej przez rodziców.
- Przedszkole jest miejscem praktyk pedagogicznych dla studentów wyższych uczelni. Koszty związane z praktykami pokrywa uczelnia kierująca studenta.
- W Przedszkolu w codziennej pracy mogą uczestniczyć wolontariusze bądź osoby skierowanie na odbycie stażu przez odpowiednie instytucje.
- Przedszkole stwarza warunki do działania w jednostce: stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, innowacyjnej i opiekuńczej jednostki.
- W przedszkolu mogą być prowadzone badania pedagogiczno - psychologiczne przez uprawnionych do tych badań specjalistów, pracowników poradni pedagogiczno - psychologicznych.
- Osoby z zewnątrz mogą prowadzić badania po wyrażeniu zgody przez rodziców wychowanków.
- W przedszkolu organizowana jest nauka, wychowanie i opieka osób niebędących obywatelami polskimi, zgodnie z odrębnymi przepisami.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 3
- Przedszkole realizuje cele i zadania wynikające w szczególności z podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Naczelnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest poprzez proces opieki, wychowania i nauczania — uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
- Do zadań Przedszkola należy:
1) wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,
2) tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,
- promowanie ochrony zdrowia, tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym,
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej, lub języka regionalnego,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu różnych zawodów. Prowadzenie działań w zakresie doradztwa zawodowego/preorientacji zawodowej w przedszkolu, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień m.in. poprzez:
- a) prowadzenie zajęć mających na celu poznawanie własnych zasobów: dziecko określa, co lubi robić, podaje przykłady różnych zainteresowań, opowiada o sobie w grupie rówieśniczej;
- b) organizowanie spotkań z pasjonatami oraz przedstawicielami różnych zawód: strażak, policjant, lekarz, górnik itp.,
- c) organizowanie wycieczek do zakładów pracy.
- Wskazane w ust. 1-3 cele i zadania są realizowane we wszystkich obszarach edukacji (fizyczny, emocjonalny, społeczny, obszar poznawczy) przedszkola opisanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, z uwzględnieniem opisanych wiadomości i umiejętności, którymi powinny wykazać się dzieci kończące wychowanie przedszkolne.
- Przedszkole realizuje cele i zadania wspomagając indywidualny rozwój każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego z uwzględnieniem rodzaju jego niepełnosprawności poprzez:
- organizację oddziałów dla dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem indywidualnych wniosków rodziców, oraz predyspozycji rozwojowych dziecka;
- dostosowanie metod i form pracy do potrzeb i możliwości indywidualnych dziecka oraz wszystkich obszarów edukacyjnych zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego;
- stosowanie otwartych form pracy, umożliwiających dziecku wybór miejsca i rodzaju aktywności;
- planowanie swojej pracy z uwzględnieniem potrzeb, zainteresowań i możliwości dzieci danego oddziału stwierdzone na podstawie obserwacji i diagnoz;
- indywidualizację tempa pracy dydaktyczno-wychowawczej wobec dzieci niepełnosprawnych, stosowanie specyficznej organizacji nauki i metod pracy, prowadzenie zajęć zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej lub innej specjalistycznej i lekarza – odpowiednio do stopnia i rodzaju niepełnosprawności dziecka;
- wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, społecznej i duchowej, wzmacnianie i uzupełnianie przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci;
- prowadzenie działań prozdrowotnych, proekologicznych i prospołecznych ( w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających uczestnictwa dzieci w życiu społecznym);
- upowszechnianie wśród dzieci wiedzy i umiejętności niezbędnych do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej;
- umożliwienie dzieciom podtrzymywania tożsamości narodowej, językowej i religijnej;
- kształtowanie u dzieci umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno‑komunikacyjnymi.
- Wobec rodziców przedszkole pełni funkcję doradczą i wspomagającą:
- pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej,
- informuje na bieżąco o postępach dziecka, uzgadnia wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
- Na wniosek rodziców dziecka, nauczyciela, poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej przedszkole udziela pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
- Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole, organizując tok edukacji przedszkolnej, umożliwiający osiągnięcie dojrzałości szkolnej w aspekcie rozwoju fizycznego, umysłowego, emocjonalnego i społecznego.
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, realizacja zadań przedszkola odbywa się poprzez organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i opiekę poprzez:
- bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
- zapewnienie wzmożonego bezpieczeństwa w czasie wycieczek, co określa Regulamin spacerów i wycieczek;
- zatrudnianie w każdym oddziale nauczyciela, który jest odpowiedzialny za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci w czasie zajęć edukacyjnych i podczas pobytu dzieci na terenie ogrodu przedszkolnego;
- zatrudnianie w grupie 3-latków pomocy nauczyciela,
- stwarzanie poczucia bezpieczeństwa pod względem fizycznym i psychicznym,
- stosowanie obowiązujących przepisów bhp i ppoż i wytycznych MEiN, MZ, GIS oraz powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
- Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną pisemnie przez nich osobę dorosłą zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
- Do przedszkola może uczęszczać wyłącznie dziecko zdrowe, bez objawów przewlekłej infekcji oraz nasilonych objawów chorobowych.
- Rodzice lub osoba upoważniona ponosi całkowitą odpowiedzialność za dziecko w drodze do przedszkola (do momentu odebrania dziecka przez pracownika przedszkola) oraz w drodze dziecka z przedszkola do domu (od momentu odebrania dziecka od pracownika przedszkola przez rodzica lub upoważnioną przez niego osobę).
§ 4
- Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno - pedagogicznej dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
- Pomocy psychologiczno - pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele, oraz specjaliści, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz w formie:
1) zajęć specjalistycznych: korekcyjno - kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- porad i konsultacji,
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć rewalidacyjnych.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu zapewniają poradnie psychologiczno - pedagogiczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
- W trakcie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola nadal organizowana i udzielana jest pomoc psychologiczno- pedagogiczna.
§ 5
Przedszkole organizuje proces wychowania, kształcenia i opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi w integracji z dziećmi pełnosprawnymi poprzez:
1) tworzenie warunków do zabawy i nauki oraz zapewnienie środków dydaktycznych odpowiednich do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci;
2) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
3) prowadzenie zajęć z zakresu rewalidacji i zajęć specjalistycznych z pomocy psychologiczno - pedagogicznej przez specjalistów wskazanych w zaleceniach do orzeczenia
§ 6
- Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, poprzez:
- zapoznawanie z historią kraju i symbolami narodowymi;
- organizowanie w przedszkolu uroczystości z okazji świąt narodowych i świąt kościelnych z prezentowaniem symboli państwowych;
- zwiedzanie miejsc pamięci narodowej, muzeów, nekropolii, parków narodowych, krajobrazowych, rezerwatów i pomników przyrody, które zlokalizowane są w najbliższej okolicy;
- przybliżanie tradycji i kultury regionu i najbliższej okolicy;
- organizowanie nauki religii na życzenie rodziców wyrażone w formie pisemnego oświadczenia, zgodnie z odrębnymi przepisami;
- udział w spotkaniach z ciekawymi postaciami zapraszanymi do przedszkola –autorytetami w zakresie nauki, kultury i sportu;
- tworzenie tradycji przedszkola;
- wzbudzanie poczucia szacunku dla wartości, na których oparta jest rodzina.
- W przypadku dzieci innych narodowości wplata się treści dotyczące kraju pochodzenia dziecka.
- Kształtowanie u dzieci postaw prospołecznych w Przedszkolu realizowane jest między innymi poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu dzieci w życiu społecznym.
- Dyrektor zapewnia warunki do realizacji działań wolontariackich na terenie Przedszkola i poza nim.
- Główne cele wolontariatu to:
- zapoznanie dzieci z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie;
- kształtowanie postaw prospołecznych;
- kreowanie roli Przedszkola jako miejsca prowadzenia aktywności wolontariackiej.
ROZDZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
§ 7
1.Organami przedszkola są:
- Dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego;
- Rada pedagogiczna Publicznego Przedszkola im. Orła Białego w Miękini;
- Rada rodziców Publicznego Przedszkola im. Orła Białego w Miękini.
- Każdy z wymienionych organów w ust. 1 działa zgodnie z ustawą prawo oświatowe. Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów, uchwalonych przez te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze statutem przedszkola.
- Szczegółowe kompetencje organów przedszkola określa statutu Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Miękini.
§ 8
Organy przedszkola są zobowiązane do współpracy, wspierania dyrektora, tworzenia dobrego klimatu przedszkola, poczucia współdziałania i partnerstwa, utrwalania demokratycznych zasad funkcjonowania jednostki. W sytuacji ograniczenia funkcjonowania przedszkola z powodu zagrożenia epidemicznego komunikacja pomiędzy organami prowadzona jest drogą elektroniczną.
ROZDZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
§ 9
- Organizacja przedszkola dostosowana jest do:
1) liczby dzieci zgłoszonych na dany rok szkolny, co warunkuje liczba oddziałów, rodzaj i czas ich pracy,
2) wymagań podstawy programowej wychowania przedszkolnego i wybranych na jej podstawie programów wychowania przedszkolnego,
3) wniosków rodziców określających zapotrzebowanie na rodzaj zajęć dodatkowych prowadzonych przez przedszkole.
- Szczegółową organizację pracy przedszkola, w tym godziny pracy przedszkola oraz liczbę oddziałów określa arkusz organizacji przedszkola na dany rok szkolny, opracowany przez dyrektora przedszkola i zatwierdzony przez organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- W arkuszu organizacyjnym zamieszcza się informacje zgodnie z aktualnym Rozporządzeniem MEN w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.
§ 10
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale nie przekracza 25.
- W uzasadnionych przypadkach, w czasie absencji dzieci i nauczycieli, np. w okresach międzyświątecznych, ferii i wakacji, epidemii chorób zakaźnych itp. dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o łączeniu oddziałów.
§ 11
- Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w przedszkolu w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut. Podstawową formą pracy są zajęcia opiekuńcze i edukacyjne prowadzone w systemie grupowym, zespołowym i indywidualnym.
- Przedszkole organizuje na wniosek rodziców dzieci zajęcia dodatkowe. W przedszkolu mogą być organizowane następujące zajęcia dodatkowe:
- logopedia;
- język angielski;
- taneczno – rytmiczne.
- Przedszkole na życzenie rodziców wyrażone w formie pisemnego oświadczenie może organizować naukę religii. Zasady organizacji nauki religii regulują odrębne przepisy.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- nauka języka angielskiego odbywa się 2 razy w tygodniu: po 15 min. (dla dzieci 3-, 4-letnich), po 30 minut (dla pozostałych dzieci) ; nauka religii 2 razy w tygodniu po 30 minut(dla dzieci starszych);
- zajęcia taneczno-rytmiczne 1 raz w tygodniu w każdej grupie – 15 min. (dla dzieci 3-, 4-letnich), 30 min. (dla pozostałych dzieci);
- zajęcia logopedyczne prowadzone są indywidualnie lub w kilkuosobowych zespołach.
§ 12
- Organizację stałych, obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny dziecka, oraz odrębnych przepisów wynikających z realizacji podstawy programowej i arkusza organizacji.
- Ramowy rozkład dnia obejmuje:
1) dzienny czas pracy poszczególnych oddziałów, dostosowany do wniosków rodziców,
2) pory posiłków:
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Rozkład dnia w miarę potrzeby może być zmieniony w ciągu dnia.
§ 13
- Działania w zakresie doradztwa zawodowego w przedszkolu obejmują preorientację zawodową, która ma na celu wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzanie i rozwijanie ich zainteresowań i uzdolnień.
- Działania skierowane do dzieci w ramach preorientacji zawodowej:
- prowadzenie zajęć mających na celu poznawanie własnych zasobów: dziecko określa, co lubi robić, podaje przykłady różnych zainteresowań, opowiada o sobie w grupie rówieśniczej,
- organizowanie spotkań z pasjonatami oraz przedstawicielami różnych zawód: strażak, policjant, lekarz, górnik itp.,
- organizowanie wycieczek do zakładów pracy.
- Wszyscy członkowie rady pedagogicznej zaangażowani są w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym (preorientacja).
- Treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego dla przedszkola obejmują:
1) Poznanie siebie, gdzie dziecko:
2) określa, co lubi robić;
3) podaje przykłady różnych zainteresowań;
4) określa, co robi dobrze;
5) podejmuje działania i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych;
- Świat zawodów i rynek pracy, gdzie dziecko:
1) odgrywa różne role zawodowe w zabawie,
2) podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w jego najbliższym otoczeniu i nazwy tych zawodów, które wzbudziły jego zainteresowanie oraz identyfikuje i opisuje czynności zawodowe wykonywane przez te osoby,
3) wskazuje zawody zaangażowane w postawanie produktów codziennego użytku oraz w zdarzenia, w których dziecko uczestniczy, takie jak wyjście na zakupy, koncert, pocztę,
4) podejmuje próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny,
5) opowiada o sobie w grupie rówieśniczej;
- Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, gdzie dziecko:
1) nazywa etapy edukacji (bez konieczności zachowania kolejności chronologicznej),
2) nazywa czynności, których lubi się uczyć;
- Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, gdzie dziecko:
1) opowiada, kim chciałoby zostać;
2) na miarę swoich możliwości planuje własne działania lub działania grupy rówieśniczej przez wskazanie pojedynczych czynności i zadań niezbędnych do realizacji celu,
3) podejmuje próby decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej.
§ 14
- Praca wychowawczo - dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o podstawę programową oraz dopuszczone do użytku przez Dyrektora programy wychowania przedszkolnego.
- W przedszkolu nauczyciele mogą wykorzystywać w swojej pracy wychowawczo – opiekuńczo dydaktycznej programy własne. Wszystkie programy własne wynikają z potrzeb przedszkola i mają pozytywny wpływ na wizerunek absolwenta przedszkola. Są dopuszczone przez Dyrektora.
§ 15
- Zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu określa uchwała podjęta przez Radę Gminy wraz ze sposobem jej wykonania:
1) dzienna stawka żywieniowa uwzględnia normy żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym;
2) W przypadku zgłoszonej (poprzez dziennik elektroniczny) nieobecności dziecka w przedszkolu, rodzic nie ponosi kosztów wyżywienia i pobytu;
3) dziecko uczęszczające do przedszkola korzysta z posiłków:
- Rodzice otrzymują informację o wysokości opłat za żywienie w danym miesiącu.
5.Opłaty za wyżywienie należy wnosić na wyznaczony rachunek bankowy przeznaczony na wpłaty żywieniowe w terminie ustalonym przez dyrektora szkoły i podanym na stronie internetowej przedszkola.
- Dzieci spoza terenu miejscowości Miękinia, ale zamieszkujące na terenie obwodu Publicznego Przedszkola w Miękini, objęte obowiązkowym rocznym wychowaniem przedszkolnym mają prawo do bezpłatnego dowozu do przedszkola.
- Rodzice dzieci przebywających w przedszkolu powyżej 5 godzin dziennie są zobowiązani do wniesienia opłaty za każdą rozpoczętą godzinę w wysokości ustalonej uchwałą Rady Gminy.
- Upoważnionym do stosowania zwolnień lub ulg w odpłatności za usługi świadczone przez przedszkole jest organ prowadzący, a wnioskującym rodzice dziecka przedszkolnego.
§ 16
- W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, organizację pracy przedszkola, w tym zajęć rewalidacyjnych i wychowawczych, organizuje się w miarę możliwości i z uwzględnieniem specyfiki nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, chyba że przedszkole funkcjonuje w normalnej formie
- Nauczyciele pozostają do dyspozycji rodziców w godzinach od 8,00 do 13,00, a dyrektor w godzinach od 9,00 do 11,00.
- Nauczyciele kontaktują się z rodzicami używając strony internetowej przedszkola, poczty elektronicznej, a w razie potrzeby kontaktują się z rodzicami dzieci również telefonicznie.
- Informacje i zadania przekazywane są wychowankom za pośrednictwem rodziców.
- Przekazywane treści muszą być dostosowane do możliwości dzieci oraz zróżnicowane.
§ 17
Zasady bezpieczeństwa
- Dyrektor – ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny w przedszkolu zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza budynkiem przedszkola; kontroluje obiekty należące do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów; sporządza protokoły z kontroli obiektów, odpowiada za jakość pracy pracowników, za organizację pracy; opracowuje regulaminy i instrukcje związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom.
- Nauczyciele są zobowiązani do nadzoru nad dziećmi przebywającym w przedszkolu oraz do rzetelnego realizowania zadań związanych z powierzonym stanowiskiem; zapewniają opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze bezpieczeństwa; upowszechniają wśród dzieci wiedzę o bezpieczeństwie oraz kształtują właściwe postawy wobec zdrowia, zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych; są zobowiązani do przestrzegania przepisów prawa ogólnego i wewnętrznego.
- Inni pracownicy przedszkola są zobowiązani do rzetelnego realizowania zadań związanych z powierzonym stanowiskiem oraz z funkcją opiekuńczą i wychowawczą, pomagają nauczycielom w codziennej pracy wychowawczej, dydaktycznej opiekuńczej są zobowiązani do przestrzegania przepisów prawa ogólnego i wewnętrznego.
- Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli:
1) temperatura zewnętrzna mierzona o godzinie 2100 w dwóch kolejnych dniach poprzedzających zawieszenie zajęć wynosi -15°C lub jest niższa;
2) wystąpiły na danym terenie zdarzenia inne niż określone w ust. 3, które mogą zagrozić zdrowiu uczniów.
- Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, jeżeli ze względu na aktualną sytuację epidemiologiczną może być zagrożone zdrowie dzieci.
- Zawieszenie zajęć, o którym mowa w ust. ba, może dotyczyć w szczególności grupy, grupy wychowawczej, oddziału lub całego przedszkola.
- Rodzice, w trosce o bezpieczeństwo własnego dziecka, powinni znać procedury zapewnienia bezpieczeństwa dziecku obowiązujące w przedszkolu; w tym zakresie powinni także współpracować z dyrektorem, wychowawcami swojego dziecka oraz innymi pracownikami przedszkola.
ROZDZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
§ 18
- Przedszkole w Miękini zatrudnia nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami.
- Zasady zatrudniania nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela, a pracowników niepedagogicznych przedszkola określa ustawa Kodeks pracy.
- Kwalifikacje nauczycieli, a także zasady ich wynagradzania określają przepisy prawa oświatowego, kwalifikacje i zasady wynagradzania pracowników niepedagogicznych przedszkola regulują odrębne przepisy.
- Do zadań wszystkich pracowników przedszkola należy:
- sumienne i staranne wykonywanie pracy,
- przestrzeganie czasu pracy ustalonego w jednostce,
- przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku,
- przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów pożarowych,
- dbanie o dobro zakładu pracy, chronienie jego mienia,
- przestrzeganie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
- W uzasadnionych przypadkach, podyktowanych zagrożeniem zdrowia i życia pracowników, Dyrektor Przedszkola może zobowiązać pracowników do pracy zdalnej, na zasadach i warunkach określonych w odrębnych przepisach.
§ 19
- Osoby dla których miejscem pracy jest przedszkole to:
- Wicedyrektor;
- Pracownicy pedagogiczni oraz nauczyciele specjaliści w liczbie wynikającej z czasu pracy i liczby oddziałów.
- pracownicy obsługi w liczbie uzależnionej od ustalonych potrzeb przedszkola.
- Tryb zatrudnienia oraz wynagrodzenie poszczególnych pracowników określają odrębne przepisy.
- Dyrektor ustala dla poszczególnych pracowników zakres ich obowiązków i uprawnień.
- Szczegółowy zakres obowiązków wszystkich pracowników przedszkola znajduje się w teczkach osobowych.
§ 20
Zakres zadań wicedyrektora:
- współdziałanie z dyrektorem w zakresie tworzenia warunków, do realizacji zadań wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych,
- organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli,
- sprawdzanie i zatwierdzanie planów pracy nauczycieli,
- sporządzanie i rozliczanie godzin ponadwymiarowych i doraźnych,
- prowadzenie czynności związanych z nadzorem pedagogicznym,
- zastępowanie dyrektora podczas jego nieobecności w jednostce.
§ 21
- Zakres zadań nauczyciela:
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z wybranym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu o poza jego terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno - pedagogiczną, zdrowotną i inną,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- realizacja zaleceń wicedyrektora i osób kontrolujących,
- czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał;
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno - sportowym,
- realizacja innych zadań zleconych przez wicedyrektora, a wynikających z bieżącej działalności placówki,
- prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej (nauczyciele dzieci sześciu – lub pięcioletnich, których rodzice zdecydują o posłaniu ich do szkoły w wieku 6 lat).
- W ramach swoich obowiązków zawodowych nauczyciele Przedszkola wykonują następujące zadania:
1) prowadzą zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze bezpośrednio z dziećmi lub na ich rzecz zgodnie z powierzonym stanowiskiem pracy;
2) przygotowują się do zajęć, prowadzą samokształcenie, uczestniczą w doskonaleniu zawodowym;
3) wykonują inne czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych przedszkola.
- Nauczyciele współpracują z instytucjami świadczącymi pomoc materialną, psychologiczną i pedagogiczną m.in. z:
1)Publiczną Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Środzie Śląskiej,
2)Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Miękini,
- Nauczyciele są zobowiązani do zachowania w poufności informacji uzyskanych w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych dzieci.
§ 22
- Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formie prowadzonych zajęć indywidualnych i grupowych, do których posiada kwalifikacje i uprawnienia;
- prowadzenie działań i badań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron dzieci stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju dziecka;
- udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i poza przedszkolnym;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci oraz rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola.
§ 23
Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
- udzielanie uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej w formie prowadzonych zajęć indywidualnych i grupowych, do których posiada kwalifikacje i uprawnienia;
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dziecka,
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
- wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- branie udziału w pracach Zespołu do spraw Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej;
- stała współpraca z psychologiem i nauczycielami prowadzącymi zajęcia specjalistyczne;
- organizowanie i prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczące rozwoju mowy;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpracuje z najbliższym środowiskiem ucznia;
- prowadzenie odpowiedniej dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 24
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednego nauczyciela, zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej, nauczyciel opiekuje się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
3.W przypadku nieobecności nauczyciela danej grupy (np. zwolnienie L-4, urlop wypoczynkowy) oraz w okresach niskiej frekwencji dzieci (ferie zimowe, ferie wiosenne, wakacje letnie, okresy przedświąteczne, wysoka zachorowalność dzieci, tzw. długie weekendy), może dojść do sytuacji łączenia grup:
1) podziału grup dokonuje wicedyrektor, po uzgodnieni z dyrektorem,
2) podział na grupy dokonywany jest według zasady równoliczności, która polega na dołączaniu do pozostałych grup, takiej liczby, by w każdej z nich była zbliżona ilość dzieci,
3)liczba dzieci w grupie powstałej w wyniku łączenia grup nie może przekraczać 25 osób, 4)opiekę nad dziećmi w łączonej grupie sprawuje nauczyciel wskazany przez wicedyrektora.
§ 25
- Zadaniami pracowników niepedagogicznych przedszkola jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola w zakresie finansowym i administracyjnym, zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom, a także utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Szczegółowe zakresy obowiązków tych pracowników ustala Dyrektor przedszkola.
- Zakres zadań pracownika obsługi:
- spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez nauczyciela oraz innych, wynikających z rozkładu dnia,
- utrzymanie czystości w przydzielonych pomieszczeniach.
- dbałość o powierzony sprzęt.
5.Zakres zadań pomocy nauczyciela:
- spełnianie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci,
- utrzymanie czystości i porządku w pomieszczeniach i miejscach przeznaczonych na zabawki oraz inne pomoce,
- czuwanie nad bezpieczeństwem dzieci,
- personel obsługi obowiązany jest do współpracy z nauczycielami grupy w zakresie wychowania i opieki nad dzieckiem.
ROZDZIAŁ VI
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
§ 26
- Proces rekrutacyjny przeprowadza się zgodnie z Regulaminem rekrutacji dzieci do Publicznego Przedszkola im,. Orła Białego w Zespole Szkolno – przedszkolnym w Miękini.
- Terminy i zasady przeprowadzania rekrutacji określa organ prowadzący przedszkole na podstawie przepisów wykonawczych do Prawa oświatowego.
ROZDZIAŁ VII
PRAWA I OBOWIĄZKI PRZEDSZKOLAKA
§ 27
- Dziecko w przedszkolu ma wszelkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażenia przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- poszanowania jego godności osobistej;
- poszanowania własności;
- opieki i ochrony;
- partnerskiej rozmowy na każdy temat;
- akceptacji jego osoby;
- indywidualnego nauczania w określonych przypadkach;
- korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, logopedycznej i innej specjalistycznej organizowanej w przedszkolu;
- swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one praw innych;
- aktywnego kształtowania kontaktów społecznych i otrzymania w tym pomocy;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw;
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wychowawczo - dydaktycznym;
- spokoju i samotności gdy tego potrzebuje;
- indywidualnego procesu i własnego tempa i rozwoju;
- możliwości zwrócenia się o pomoc do wszystkich pracowników przedszkola;
- zdobywania i rozwijania wiedzy i umiejętności.
- Naruszenie praw dziecka:
1) w przypadku naruszenia praw dziecka rodzice mają prawo zgłoszenia do dyrektora przedszkola sytuacji naruszającej prawa dziecka w terminie 7 dni od zaistniałej sytuacji;
2) zasadność skargi dotyczącej naruszenia praw dziecka z uwzględnieniem w szczególności praw zawartych w Konwencji o Prawach Dziecka rozpatruje dyrektor przedszkola;
3) w przypadku nierozpatrzenia skargi przez dyrektora rodzice mają prawo odwołać się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
- Dziecko w przedszkolu ma obowiązek w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów:
- szanować kolegów i wytwory ich pracy;
- nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycielki;
- szanować sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
- dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
- przestrzegać ustalonych zasad, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
- sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne;
- przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych;
- słuchać i reagować na polecenia nauczyciela.
- W przypadku notorycznego lekceważenia praw wychowanków lub szczególnego wykroczenia przeciw nim pracowników przedszkola, dziecko osobiście lub poprzez rodziców zgłasza ten fakt wychowawcy lub Dyrektorowi.
ROZDZIAŁ VIII
NAGRODY I KARY
§ 28
- Dziecko za dobre zachowanie i wyróżniające się postępy w nauce może być nagrodzone:
- ustną pochwałą nauczyciela;
- pochwałą do rodziców;
- nagrodą rzeczową (naklejką);
- listem gratulacyjnym;
- pochwałą dyrektora.
- Dziecko może być ukarane za świadome niestosowanie się do obowiązujących zasad w przedszkolu:
- rozmowa z dzieckiem na temat niewłaściwego zachowania;
- odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy, przedstawienie zagrożeń, jakie stwarza;
- odsunięciem i pozostawieniem dziecka na krótką chwilę w neutralnym, spokojnym miejscu, odsunięcie od zabawy;
- powtarzanie poprawnego zachowania;
- czasowe ograniczenie uprawnień do wybranych zabawek.
- W przedszkolu wyklucza się wszelkie formy kar fizycznych.
ROZDZIAŁ IX
ZASADY SKREŚLANIA Z LISTY DZIECI UCZĘSZCZAJĄCYCH DO PRZEDSZKOLA
§ 29
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę do skreślenia dziecka z listy przedszkolaków w niżej wymienionych przypadkach:
- Zaleganie rodziców z odpłatnością za Przedszkole, powyżej 1 okresu płatności;
- 3 krotne spóźnianie się z odpłatnością za Przedszkole (po 10 dniu miesiąca);
- Braku pisemnego usprawiedliwienia długotrwałej, ciągłej nieobecności dziecka w przedszkolu obejmującej co najmniej 30 dni;
- Powtarzającego się nie przestrzegania przez rodziców rozkładu dnia w przedszkolu (godziny przyprowadzania i odbierania dziecka);
- Nie podania, zatajenia informacji o stanie zdrowia dziecka w karcie zgłoszenia np. choroby przewlekłe, posiadanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub posiadanie opinii kwalifikującej dziecko do zajęć specjalistycznych;
- Częstego stwarzania przez dziecko sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu i innych dzieci, mimo zastosowania poniższej procedury:
- indywidualnej formy wsparcia prowadzonej przez nauczyciela i specjalistę z dzieckiem w formie zajęć indywidualnych i grupowych,
- konsultacji z rodzicami,
- rozmowy z dyrektorem;
2.Skreślenia dziecka z listy przyjętych wychowanków w przypadkach, o których mówi pkt 1 dokonuje dyrektor stosując poniższą procedurę:
- upomnienie ustne rodziców przez dyrektora;
- wysłanie do rodziców lub doręczenie pisma informującego o naruszeniu zapisów statutu za potwierdzeniem odbioru;
- wyznaczenie dodatkowego 14 dniowego terminu w zakresie uregulowania odpłatności;
- ustalenie sytuacji dziecka i rodziny, rozmowa - negocjacje dyrektora, psychologa z rodzicami;
- zasięgnięcie w sytuacji problemowej opinii odpowiednich instytucji zewnętrznych (np. GOPS,PPP);
- przedstawienie członkom Rady Pedagogicznej sytuacji nie przestrzegania zapisów pkt. 1 i powtarzających się uchybień ze strony rodziców dziecka;
7) podjęcie uchwały przez Radę pedagogiczną w sprawie skreślenia z listy wychowanków.
- Skreślenie dziecka z listy przyjętych wychowanków następuje w drodze decyzji administracyjnej.
- Rodzice mają prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu ich dziecka w ciągu 14 dni od jej otrzymania do Dolnośląskiego Kuratora Oświaty.
- W trakcie postępowania odwoławczego dziecko ma prawo uczęszczać do przedszkola.
- Skreśleniu z listy wychowanków nie podlega dziecko, które realizuje roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne.
ROZDZIAŁ X
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
§ 30
- Nauczyciele i rodzice współdziałają ze sobą. W sprawach wychowania i nauczania dzieci, nauczyciele:
1) zobowiązani są do przekazywania rodzicom rzetelnej i bieżącej informacji na temat realizowanego w oddziale programu wychowania przedszkolnego, a także rozwoju i zachowania ich dziecka,
2)udzielają porad rodzicom w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka,
3)organizują pomoc psychologiczno - pedagogiczną i inną specjalistyczną,
4)uwzględniają wspólnie z rodzicami kierunki i zakres zadań realizowanych w przedszkolu.
- Formami współpracy przedszkola z rodzicami są:
1)zebrania ogólne z rodzicami odbywające się co najmniej raz w roku,
2)zebrania grupowe,
3)konsultacje i rozmowy indywidualne w celu wymiany informacji na tematy wychowawczo - dydaktyczne (według potrzeb i oczekiwań rodziców),
4)kąciki dla rodziców - dostarczenie rodzicom wiadomości o życiu przedszkola, zamieszczenie kalendarza imprez, ciekawych artykułów,
5)zajęcia otwarte,
6) spotkania ze specjalistami (psycholog, pedagog, logopeda).
- Rodzice mają prawo do:
- wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu przedszkole i sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy przedszkola, a zwłaszcza sposobu realizacji zadań wynikających z przepisów oświatowych;
- znajomości podstaw programowych wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych;
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
- wyrażania opinii o planowanych innowacjach pedagogicznych w zakresie kształcenia, wychowania i opieki oraz planowanych eksperymentach pedagogicznych;
- otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z ich potrzebami;
- wzbogacania ceremoniału i zwyczajów przedszkola w oparciu o tradycje środowiska i regionu;
- udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, zajęć wychowawczo - dydaktycznych, itp.;
- zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem, aranżacją wnętrz i otoczenia przedszkola;
8a) wyboru zajęć dodatkowych oraz zajęć i atrakcji proponowanych z pełnej gamy dodatkowej oferty opiekuńczej, wychowawczej, edukacyjnej i rekreacyjnej przedszkola;
- wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć oraz poziomu prowadzonych zajęć nadobowiązkowych;
- wybierania swojej reprezentacji w formie Rady Rodziców;
- udziału w zajęciach otwartych organizowanych w Przedszkolu;
- wychowywania swoich dzieci w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji społecznej czy materialnej;
- udziału we wspólnych spotkaniach z okazji uroczystości przedszkolnych, imprez, wycieczek, spacerów, wyjść do kina, teatru i innych.
- Rodzice mają obowiązek:
- regularnie i terminowo uiszczać odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu;
- współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo - dydaktycznych rodziny i przedszkola;
- przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych - jedzenie, higiena, toaleta;
- niezwłocznie poinformować Przedszkole o przyczynie nieobecności dziecka w przedszkolu, a szczególnie o zaistniałej chorobie;
- informować dyrektora oraz nauczycieli wychowawców przedszkola o problemach zdrowotnych swojego dziecka;
- odbierać dzieci w godzinach funkcjonowania przedszkola;
- informować nauczyciela z wyprzedzeniem o późniejszym przyprowadzaniu dziecka do przedszkola;
- zapewnić dziecku bezpieczny powrót do domu;
- znać i przestrzegać postanowień statutowych;
- przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe bez konieczności podawania w przedszkolu jakichkolwiek leków;
- interesować się sukcesami i porażkami swojego dziecka;
- kontynuować zalecone przez nauczycieli i specjalistów ćwiczenia;
- zgłaszać nauczycielowi niedyspozycje (fizyczne i psychiczne) dziecka i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu, mające wpływ na funkcjonowanie w grupie (choroby, ważne wydarzenia rodzinne, lęki, obawy, emocje itd.);
- uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
- bezzwłocznie zgłaszać nauczycielowi w grupie o zmianach adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego;
- śledzić na bieżąco informacje umieszczone: w dzienniku elektronicznym, na stronie internetowej przedszkola oraz na tablicy ogłoszeń;
- informować wychowawcę przez dziennik elektroniczny lub osobiście o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
- dostarczyć do przedszkola informację potwierdzoną przez lekarza o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej, pozwalający na pobyt dziecka w przedszkolu.
- zapewnić dziecku niezbędne wyposażenie;
- kontrolować, co dziecko zabiera do przedszkola celem uniknięcia wypadku.
§ 31
Zasady bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu.
Zasady bezpiecznego pobytu dziecka w przedszkolu regulują: Regulamin Przedszkola im. Orła Białego w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Miękini oraz Procedury obowiązujące w Publicznym Przedszkolu im. Orła Białego w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Miękini :
§ 32
1.Zasady przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola określa Regulamin Przedszkola im. Orła Białego w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Miękini oraz Procedury obowiązujące w Publicznym Przedszkolu im. Orła Białego w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Miękini :
ROZDZIAŁ XI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 33
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi.
§ 34
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację procesu opiekuńczo – wychowawczo - dydaktycznego zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 35
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 36
- Dokonywanie zmian w Statucie odbywa się w trybie właściwym dla jego uchwalenia.
- Rada pedagogiczna przygotowuje projekt zmian statutu i uchwala jego zmiany lub uchwala statut.
- Z wnioskiem o nowelizację Statutu bądź jego części może występować do Dyrektora każdy organ przedszkola, a także organ nadzoru pedagogicznego i organ prowadzący.
- Dyrektor, po przygotowaniu tekstu jednolitego statutu, jest odpowiedzialny za jego upublicznienie społeczności przedszkolnej.
- Zasady postępowania w sprawie uchwalenia Statutu lub niektórych jego postanowień określa ustawa.
§ 37
Traci moc statut uchwalony na posiedzeniu rady pedagogicznej w dniu 26.08.2014r.
§ 38
Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2022r. Statut niniejszy został uchwalony na posiedzeniu rady pedagogicznej przedszkola dnia 30 sierpnia 2022r.
(pliki PDF)
Publiczne Przedszkole im. Orła Białego
w Zespole Szkolno - Przedszkolnym w Miękiniul. Szkolna 2
55-330 Miękinia
NIP 913-15-57-216
REGON 000925531
sekretariat : 71 - 314 - 49 - 81
e - mail : sp.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
ZOBACZ Uchwałę Rady Gminy w sprawie odpłatności za przedszkola
Numer konta bankowego do wpłat:
67 1090 2444 0000 0001 4715 1120
Santander Bank
Prosimy o jedną wpłatę, a informację jaka część to opłata za przedszkole, a jaka za wyżywienie zamieszczamy w polu "TYTUŁEM PRZELEWU"