default_mobilelogo

Jak dbać o równowagę psychiczną dziecka?

 

W związku z obecną sytuacją i zamknięciem przedszkoli, dużej zmianie podlega nie tylko rodzicielski, lecz także dziecięcy rozkład dnia. Jak zatem dbać o równowagę dzieci, aby obecna codzienność nie pozbawiła ich energii i nie przytłoczyła falą frustracji i zniechęcenia ? Autorzy książki “The YES brain. Mózg na TAK!” proponują 7 codziennych czynności, które zapewnią najmłodszym równowagę psychiczną.

1. Czas skupienia uwagi

Jest to czas, kiedy dziecko koncentruje swoją uwagę na realizacji wyznaczonego celu. Dzięki podejmowaniu wyzwań, uczy się nowych rzeczy, a w mózgu powstają głębokie połączenia.

2. Czas zabawy

Ten czas opiera się na spontanicznej zabawie, a także niczym nieskrępowanej kreatywności stymulującej tworzenie się nowych połączeń w mózgu. Poprzez zabawę i podążanie za impulsami, dzieci zaspokajają m.in. potrzebę regulacji emocjonalnej, ekspresji i tworzenia rzeczywistości „na swoich zasadach”, ponieważ potrzeba wpływania na otoczenie ma dla nich duże znaczenie.

3. Czas kontaktu z innymi

W momencie kiedy dzieci spędzają czas z osobami, które są w ich życiu ważne, aktywują się oraz wzmacniają te obwody w ich mózgach, które odpowiadają za budowanie i utrzymywanie relacji międzyludzkich. Codzienne przytulanie, granie razem w piłkę, czy wspólne czytanie nasycają dziecięcą potrzebę bliskości, akceptacji,  przynależności i bycia ważnym.

4. Czas aktywności fizycznej

 Należy mieć na uwadze, że kiedy dziecko ćwiczy swoje ciało, ćwiczy również swój mózg. Aktywność fizyczna pozwala rozładować nagromadzone w ciągu dnia napięcie oraz dotlenia cały organizm, co wpływa pozytywnie na funkcjonowanie intelektualne.

5. Czas dla wnętrza, czas obecności

 Jest to czas spokoju i wyciszenia, kiedy dziecko może skupić się na swoich wewnętrznych, emocjonalnych odczuciach. To moment skupienia na emocjach, potrzebach, myślach czy obrazach, które okazały się w jakimś stopniu istotne dla dziecka. Taki wgląd w swój stan emocjonalny pozwala lepiej zintegrować mózg. Można to dostrzec np. kiedy towarzyszymy dzieciom podczas zasypiania. Dokonują one wtedy pewnego podsumowania i opowiadają co ich spotkało w ciągu dnia. Takie błądzenie myślami pogłębia i wpływa pozytywnie na samoświadomość dziecka, dzięki czemu poszerza ono wiedzę na temat tego, co lubi, a czego nie lubi i jakie ma potrzeby.

 

6. Czas odpoczynku

Jest to czas w ciągu dnia, kiedy dzieci nie mają żadnego celu do zrealizowania, tylko mogą beztrosko nic nie robić. Te chwile pomagają zregenerować mózg dziecka. Dzieje się to wtedy, kiedy myśli mogą swobodnie wędrować bez celu.

7. Czas snu

 Sen jest kluczowy w rozwoju dziecka. Zapewnia ukojenie i odpoczynek zarówno dla ciała jak i duszy, a także pozwala na utrwalenie tego wszystkiego, czego dzieci nauczyły się w ciągu dnia. To również bardzo ważny moment regeneracji po wydarzeniach, które były udziałem dziecka. Zgodnie z najnowszymi zaleceniami, dziecko w wieku od 3 do 5 lat powinno spać od 10 do 13 godzin na dobę, a dzieci w wieku od 6 do 12 lat od 9 do 12 godzin na dobę. 

 

Kluczowe jest utrzymanie równowagi pomiędzy powyższymi aktywnościami. W tym celu warto uważnie obserwować dzieci i sygnały, jakie nam komunikują, aby móc odpowiednio dopasować codzienne czynności do ich potrzeb.

Adriana Pacholczyk - psycholog

 

Bibliografia:

Siegel, T. P. Bryson, “The YES brain. Mózg na TAK!”; Dr Siegel jest twórcą koncepcji “półmiska umysłowego” (Healthy Mind Platter)