default_mobilelogo

W dniach 8 i 9 grudnia w naszym Przedszkolu zostały zorganizowane Mikołajki na sportowo. W hali widowiskowo-sportowej ZSP Miękinia, było głośno i wesoło a dzieci brały udział w różnorodnych konkurencjach sportowych.

Na koniec przedszkolaki odwiedził Święty Mikołaj i zostawił dla każdego dziecka prezent.

Szczególne podziękowania za organizację dla Pana Adriana Malika.


Mikołaj w przedszkolu w Miękini

Witaj, witaj Mikołaju,

u nas będziesz mieć jak w raju.

Stos prezentów zostaw nam,

A ja Ci buziaka dam!”

 

Jak co roku w  grudniu w naszym przedszkolu wszystkie dzieci z niecierpliwością czekały na Mikołaja. W tym roku Mikołaj nie mógł osobiście złożyć wizyty  najmłodszym wychowankom z powodu panującej pandemii.  Jednak już od samego rana przedszkolaki nasłuchiwały, czy nie słychać dźwięku dzwonka Św. Mikołaja. Pomimo braku białego puchu i epidemii Mikołaj  nie zawiódł dzieci. W salach pojawiły się worki pełne prezentów, a na buziach przedszkolaków  pojawiły się uśmiechy i radość. Za prezenty dzieci odwdzięczyły się pięknie zaśpiewanymi piosenkami.    Spotkanie chociaż bez  Mikołaja  minęło w bardzo miłej atmosferze.  Szkoda tylko, że ten wyjątkowy gość nie mógł przyjść osobiście.  Mikołaju do zobaczenia za rok!

ANDRZEJKI W GRUPIE NUTEK, GROSZKÓW I STOKROTEK

 

Andrzejkowe wróżby znam

Z wosku dziś powróżę wam

Spójrz tu konik a tu kwiatek

A to duży piękny statek

Wróżby bardzo są magiczne

Spełnią się marzenia liczne

W listopadzie ciepło bywa

Magia czarów dziś ożywa.

 

Zapraszamy do zapoznania się z tekstem

ROZWIJANIE WRAŻLIWOŚCI SŁUCHOWEJ I MOWY DZIECKA

 

 

    


    

,,Miś na smutki i radości,
Miś, gdy coś cię bardzo złości,
Miś, gdy czasem jest Ci źle,
Miś, gdy gorzej czujesz się.
Miś dla małych i dla dużych,
Miś w przedszkolu i w podróży,
Miś, co leży pod poduszką,
Miś, co ma klapnięte uszko,
Miś Puchatek, Miś Uszatek,
Miś z futerka, z pluszu, z łatek…
Dziś dzień PLUSZOWEGO MISIA,
więc go mocno utul dzisiaj”!

25 listopada dzieci z grupy ,,Pszczółki” uczestniczyły w obchodach Światowego Dnia Pluszowego Misia w swoich domach. Małe, duże, a nawet ogromne, kremowe, białe, czarne, szare i brązowe. Jednym słowem – przeróżne, ale wszystkie milusie, mięciutkie, do kochania i do przytulania. Nie zabrakło również pięknych prac plastycznych, przedstawiających pluszowe misie.


Kształtowanie samodzielności u dzieci.

Dlaczego warto ? Jak to robić ?

Źródło: Mamotoja.pl

Okres jesienny oraz aktualna sytuacja na świecie sprawiają, że większość czasu spędzamy w domach. Może być to świetna okazja do rozwijania u dziecka samodzielności. Wspieranie dziecka podczas samodzielnego wykonywania czynności ma wiele zalet, a w przyszłości owocuje tym, że dzieci chętnie podejmują wyzwania.

 

Jednym z najważniejszych zadań wychowania przedszkolnego jest rozwijanie samodzielności u dzieci. Podstawa programowa wskazuje głównie na kształtowanie umiejętności samoobsługowych i higienicznych, jednakże równie ważne jest wdrażanie dzieci do samodzielnego radzenia sobie w sytuacjach życiowych. Środowiskiem najbardziej odpowiedzialnym za kształtowanie samodzielności jest dom rodzinny. To od rodziców i opiekunów oraz ich metod wychowawczych w największym stopniu zależy, czy dziecko będzie potrafiło samo stawiać czoła nowym wyzwaniom, czy też będzie w każdej sytuacji wyręczane przez starszych. Oczywiście droga do samodzielności nie jest łatwa. Wymaga ona wielu prób, cierpliwości i czasu.

 

Niektórzy rodzice wyręczają swoje dzieci, ponieważ zwykle brakuje im czasu i chcą wykonać czynność szybciej i sprawniej. Czasami również nie chcemy, aby dziecko się ubrudziło, co zdarza się podczas samodzielnego jedzenia posiłków, albo obawiamy się, że pociecha zrobi sobie krzywdę. Zdarza się, że opiekunowie żyją w przekonaniu, że dziecko jest jeszcze małe i nie musi nic robić, lub chcą po prostu oszczędzić mu doświadczenia porażki, z którą mogą się wiązać próby rozwijania samodzielności. Wyręczając młodego człowieka w każdej problematycznej sytuacji nie dajemy mu szansy na sprawdzenie swoich kompetencji. Pozbawiamy go również okazji do nauki, rozwoju i nabywania nowych doświadczeń oraz umiejętności. Nawet jeśli dziecko początkowo nie radzi sobie z nowym wyzwaniem, próbując i tak wiele zyskuje – poznaje swoje ograniczenia oraz ma okazję nauczyć się prosić innych o pomoc. Umiejętność proszenia o pomoc jest bardzo przydatna w przedszkolu, gdzie wychowawcy chętnie wspomagają dzieci w różnych trudnościach samoobsługowych, jednak odchodzą od wyręczania dzieci.

 

Dlaczego warto wzmacniać samodzielność u dziecka ?

 

Wykonywanie czynności samodzielnie ma wiele zalet. Po pierwsze zwiększa u dziecka poczucie kompetencji, wiarę we własne siły oraz buduje poczucie sprawczości i pewności siebie. Co więcej, samodzielność w wykonywaniu zadań polepsza zdolność koncentracji uwagi oraz ćwiczy pamięć. Nawet jeśli dziecko popełnia błędy i ma trudności, robiąc coś samemu uczy się konfrontowania z trudnymi sytuacjami, poszerza wiedzę na temat swoich umiejętności oraz uczy się prosić o pomoc w kłopotliwych chwilach. Kształtowanie samodzielności u dzieci wzmacnia ich odwagę i chęć podejmowania inicjatyw, a zmniejsza poczucie bezradności i bierność. Dzieci, które mają możliwość dokonywania wyboru i potrafią być samodzielne mają poczucie, że dadzą sobie radę z różnymi wyzwaniami na ich drodze, co w dużym stopniu może przełożyć się na niezależność w późniejszych okresach życia.

 

Jak kształtować samodzielność ?

 

Najważniejsze jest zapewnienie warunków do samodzielnego wykonywania codziennych czynności. Niezwykle istotne jest zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego, które jest podstawowym warunkiem pozwalającym podjąć ryzyko aktywności, a tym samym ryzyko popełnienia błędu. Kolejną sprawą jest budowanie poczucia wartości dziecka, jego pozytywnego obrazu siebie przez docenianie, chwalenie i okazywanie szacunku dla jego starań. Kiedy dzieci wierzą w swoje możliwości, chętniej podejmują nowe wyzwania. Ważne jest, aby dziecko odpowiednio zachęcić do zrobienia czegoś samemu, dać możliwość wyboru, a następnie wspierać go, gdy zajdzie taka potrzeba. Kiedy dana czynność sprawia wiele trudności warto podzielić ją na etapy i pomóc w najbardziej kłopotliwych momentach. Spokojnie i powoli pokazać dziecku, jak dana czynność ma być wykonana.

Stres, frustracja lub wywieranie nacisku w tym momencie bardziej zaszkodzą niż pomogą. Warto stosować pozytywne komunikaty np. zamiast powiedzieć: “Znowu źle ubrałeś buty”, lepiej wskazać to, co dziecko zrobiło dobrze, a następnie dodać nad czym trzeba będzie jeszcze popracować: “Cieszy mnie, że ubrałeś buty na odpowiednie stopy, zapinanie ich/sznurowanie będziemy jeszcze ćwiczyć”.

Dla dziecka największą motywacją jest zainteresowanie i radość ze strony opiekunów, kiedy ono radzi sobie samodzielnie z nowymi wyzwaniami.

Należy być świadomym, że wyręczanie, zbytnie spieszenie się z pomocą i dawanie natychmiastowych rozwiązań nie pomaga rozwijać u dziecka samodzielności. Dajmy pociechom czas na bycie samodzielnymi, na popełnianie błędów, zdobywanie doświadczeń i poznawanie otaczającego świata. Kiedy wcześniej trudne czynności zaczną być dla nich coraz łatwiejsze, pamiętajmy o umiejętnym wycofywaniu swojej pomocy w miarę postępów.

Trening czyni mistrza, jak głosi mądre przysłowie. Im częściej więc będziemy pozwalali dziecku na ćwiczenie nowych umiejętności, tym szybciej ono je opanuje, a w przyszłości będzie chętnie stawiać czoła ambitnym celom.

 

Adriana Pacholczyk - psycholog

 

Literatura:

  1. Szczepkowska–Szczęśniak K., Uniszewska K., Droga do samodzielności, [w:] „Doradca Nauczyciela Sześciolatków”, Materiały metodyczne dla nauczycieli opracowane w wyniku projektu „Badanie gotowości szkolnej sześciolatków, Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2006.
  2. Śliwa E., Rozwijanie samodzielności u dzieci – jedno z podstawowych założeń Friedricha Froebla, „Bliżej przedszkola” 2016, nr 2.
  3. Liwak A., Samodzielność dziecka, „Bliżej Przedszkola” 2008, nr 6

 

 

„Znajdź się wśród życzliwych”

11 Listopada - Święto Niepodległości

Z okazji Święta Niepodległości dzieci z naszego przedszkola dumnie obchodziły narodowe święto, recytując wiersze patriotyczne opowiadające o historii Polski, ale także te tłumaczące sens współczesnej polskości oraz namawiające do dostrzegania piękna ojczyzny. Dzieci w grupach również śpiewały piosenki, zatańczyły taniec z flagami oraz dumnie odśpiewały hymn narodowy. Przy piosence „Jesteśmy Polką i Polakiem” dzieci ,,wsiadły” do pociągu i odwiedziły najważniejsze miasta naszego kraju. Utrwalając znajomość polskich symboli, dzieci na zajęciach wykonały piękne kokardy narodowe, flagi oraz ,,Orły Białe”. Zajęcia o tematyce patriotycznej miały na celu kształtowanie miłości i przywiązania do ojczyzny, do wolnego kraju jego kultury i tradycji. Dzięki temu dzieci utrwaliły znajomość symboli narodowych naszego państwa oraz poznały wydarzenia związane z odzyskaniem niepodległości przez Polskę.

    

rys. za: https://pp15.glogow.pl/znaczenie-zabawy-dla-rozwoju-dziecka/

 

POLECAM, SPRAWDZIŁAM I NA WŁASNYCH DZIECIACH „PRZEROBIŁAM”

 

W odpowiedzi na zaistniałą  sytuację, aby nasze dzieci mogły miło i aktywnie spędzić czas w domu, nie tylko na e-nauce, zachęcam do odwiedzania następujących stron:

 

* Quizy, kolorowanki, piosenki i nie tylko
 https://wierszedladzieci.pl/quizy/

 

* Matematyka dla przedszkolaków i szkolniaków
https://szaloneliczby.pl SZCZEGÓLNIE POLECAM!

 

* Matematyczne ZOO
https://matzoo.pl/  SZCZEGÓLNIE POLECAM!

 

* Nauka literek
http://pisupisu.pl/przedszkole/literki-do-wydruku SZCZEGÓLNIE POLECAM!

 

* Bajka o Królu Wirusie i dobrej kwarantannie - audiobook
http://dorotabrodka.pl/blog/

 

* Dzieci Uczą Rodziców
https://crl.org.pl/2020/03/12/dzieci-ucza-rodzicow-w-domu/

 

* Nauka figur geometrycznych
https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/04/nauka-figur-geometrycznych-w-zabawie/

 

Wszystkich naszych milusińskich, jak już skończą lekcje, zachęcam do zabawy na świeżym powietrzu, na placu zabaw albo na własnym podwórku.

Kochani, trzeba pobiegać, poruszać się, dotlenić ciało i głowę, wtedy nauka będzie łatwa i przyjemna! J

Życzę wszystkim dzieciom i rodzicom dużo uśmiechu, dobrego samopoczucia oraz czerpania przyjemności z odkrywania nowych  możliwości i doskonalenia zdobywanych umiejętności.

 

Serdecznie pozdrawiam,

Monika Kosobudzka – pedagog

Odjazdy autobusów od 09.11.2020r.

 

Autobus nr 3

  12:45 Miękinia, 12.55 Wojnowice 12.58 Wilkostów, 13.00 Czerna, 13.10 Lenartowice,

13.05 Księginice II, 13.10 Księginice I, 13.15 Gąsiorów, 13.25 Lubiatów, 13.35 Łąkoszyce,

13.40 Białków

 

Autobus nr 4

12:45 Miękinia, 12.55 Źródła, 13.00 Błonie, 13.15 Krępice, 13.20 Kokorzyce, 13.30 Żurawiniec I, 13.35 Żurawiniec II, 13.40 Kokorzyce krzyżówka, 13.45  Mrozów I, 13.50 Mrozów II

 

 

 

Przyjazdy autobusów od 09.11.2020r.

do Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

 

Autobus Nr 3

6.45 Wojnowice, 6.43 Wilkostów, 6.45 Czerna, 6.55 Lenartowice, 7.00 Księginice II, 7.05 Księginice I, 7.10 Gąsiorów, 7.20 Lubiatów, 7.30 Łąkoszyce, 7.35 Białków, 7.45 Miękinia

Autobus Nr 4

6.40 Źródła, 6.45 Błonie, 7.00 Krępice, 7.05 Kokorzyce, 7.15 Żurawiniec I, 7.20 Żurawiniec II, 7.25 Kokorzyce krzyżówka, 7.30 Mrozów I, 7.35 Mrozów II, 7.45 Miękinia

 

Proszę o przybycie na 5 minut przed planowanym odjazdem autobusu!

Godziny odjazdu autobusu są orientacyjne i mogą ulec zmianie.

 

W grupie Pszczółki eksperymentowaliśmy z wodą i mydłem. Dzieci poznały ,,mydlane sekrety”, badając zjawisko rozpuszczalności mydła w zależności od temperatury wody. Dzieci porównywały wygląd nieużywanej kostki mydła z zanurzoną w wodzie. Rozmawialiśmy o zastosowaniu mydła, zwracając szczególną̨ uwagę̨ na higienę̨ mycia rąk. Później zrobiliśmy ,,wielkie pranie”, w którym ,,piorący” i ,,płuczący”, odpowiednio wykonywali określone czynności.

Podkategorie