Świadomość ciała jest kluczowa podczas ćwiczeń artykulacyjnych. Właśnie z tego powodu Kazik i Volodia z grupy Stokrotki na zajęciach logopedycznych odkrywali tajemnice swoich buzi. Zdobyte doświadczenia przenieśli na papier i powstało takie piękne dzieło.
https://przedszkole.miekinia.pl/aktualnosci/ogolne?start=256#sigProId99cd5acacb
Z okazji Europejskiego Dnia Logopedy, obchodzonego 06.03 w naszym przedszkolu w dniach 10 i 11.03.2021 r. odbył się finał konkursu logopedycznego pt. „Pięknie mówię”.
W konkursie wzięło udział 51 uczestników, w każdej grupie odbyło się prawdziwe święto wyraźnej polskiej mowy. Zapraszamy do galerii zdjęć z tego wydarzenia.
https://przedszkole.miekinia.pl/aktualnosci/ogolne?start=256#sigProId032a01cd9f
,,Ósmy marca, gdy nadejdzie
przez jeden dzień cały,
nie dokuczaj tym kobietom
dużym ani małym.
Małym, jeśli umiesz, zaśpiewaj piosenkę,
a tym dużym przynieś kwiatek
i ucałuj w rękę."
8 MARCA to wyjątkowy dzień w roku. Wtedy swoje święto obchodzą wszystkie kobiety, zarówno te duże, jak i te małe.
W tym szczególnym dniu chłopcy w Nutkach składali życzenia dziewczynkom i swoim paniom. Nie obyło się bez słodkiego poczęstunku i drobnych upominków Z dziewczęcych buź, uśmiech nie schodził przez calutki dzień, a chłopcy zachowywali się jak prawdziwi gentelmani, byli przemili, uczynni i sympatyczni:)
Dziękujemy za piękne życzenia,
kwiaty i promienny uśmiech...
https://przedszkole.miekinia.pl/aktualnosci/ogolne?start=256#sigProId7a24de33b0
4 kwietnia 2021 r. sala grupy Groszków zamieniła się w wybieg dla modelek i modeli . Do pokazu na wiosenny strój przystąpiło 18 dzieci. Stroje jakie przygotowały dzieci, wraz ze swoimi rodzicami, były bardzo kolorowe, wesołe i oczywiście wiosenne. Mali modele przy muzyce odważnie i stanowczym krokiem przechodzili po wybiegu. Można było zobaczyć strój wieczorowo-wizytowy, postaci z bajek, codzienny, do pracy, do joggingu , na motor. Pokaz mody, to świetna zabawa. Gratulujemy pomysłowości i oryginalności projektantom mody.
https://przedszkole.miekinia.pl/aktualnosci/ogolne?start=256#sigProId780aed08cc
Rozwijamy mowę i wzmacniamy aparat artykulacyjny na różne sposoby. Zapraszamy serdecznie do galerii.
https://przedszkole.miekinia.pl/aktualnosci/ogolne?start=256#sigProIdd79872ff6e
Żabki ćwiczyły swoje buzie i rozwijały komunikację podczas zajęć z logopedą. Fruwające motylki i kroczące bociany wypełniły salę - doskonale się bawiliśmy. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z zajęć.
https://przedszkole.miekinia.pl/aktualnosci/ogolne?start=256#sigProId2a373c675b
Kosmos inspiracja do pobudzenia wyobraźni, która tak jak on, może być nieograniczona.
W ostatnim tygodniu lutego br. dzieci w wybranych grupach rozmawiały o Kosmosie. Podczas zajęć dzieci pogłębiły swoją wiedzę o wiadomości dotyczące układu słonecznego, poznały nazwy poszczególnych planet, a następnie wyruszyły w wirtualną podróż na Marsa! Udało im się to dzięki własnoręcznie zrobionym rakietom.
Podróżując rakietą w stronę odległej planety obserwowaliśmy z kosmosu Ziemię, miasta wyglądające jak małe światełka, a w przestrzeni pozaziemskiej podziwialiśmy meteory i sondy kosmiczne.
Przeprowadzone zajęcia to wspaniała zabawa połączona ze zdobywaniem wiedzy na temat wszechświata.
https://przedszkole.miekinia.pl/aktualnosci/ogolne?start=256#sigProId34cf2a3a2e
W dniach od 15.02. do 19.02. dzieci z grupy Groszki , Krasnale, Żabki przeniosły się do przeszłości, gdzie były dinozaury, wulkany, Jaskiniowcy, skamieniałości i czarny węgiel.
Oglądając obrazki prehistorycznych gadów zastanawiały się dlaczego dinozaury wyginęły …? Robiły wulkan z masy solnej, sody i octu. Dowiedziały się skąd wziął się węgiel i jaki on jest oraz dlaczego dawno temu ludzie mieszkali w jaskini.
Wspólnie z paniami stworzyli w swoich salach wystawy zrobionych z masy solnej i pokolorowanych obrazków dinozaurów. Oprócz najbardziej znanego Tyranozaura, na wystawie zagościło wiele innych znanych i mniej znanych gadów prehistorycznych. Można było zobaczyć tarbozaury, dromeozaury, gigantozaury, dilofozaury. Dzieci poznały i dowiedziały się co to są drapieżniki i roślinożercy.
Przeniesienie się w przeszłość było nie tylko ciekawą lekcją, ale też niezwykłą przygodą .
https://przedszkole.miekinia.pl/aktualnosci/ogolne?start=256#sigProId4bbfd5aa8c
Są puszyste, mięciutkie, mruczą, miauczą, łaszą się.
Są rasowce, salonowce, dachowce, bywają też bezdomne.
Kto? Oczywiście KOTY.
W środę, 17 lutego w naszym przedszkolu,
dzieci z grupy Żabki obchodziły nietypowe święto – Światowy Dzień Kota.
https://przedszkole.miekinia.pl/aktualnosci/ogolne?start=256#sigProIddbe29fc6a5
17 lutego obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Kota. W tym dniu przedszkolaki upodobniły się do swoich czworonożnych przyjaciół dorysowując sobie wąsy i uszy oraz zakładając opaski z kocią podobizną. Następnie dzieci oglądały ilustracje przedstawiające różne rasy kotów,
zapoznawały się z kocimi obyczajami oraz sposobami pielęgnacji kotów. Były też wesołe „kocie zabawy”, takie jak: koci spacerek, zabawy ruchowe przy piosenkach o kotach. Dzieci wykonywały także różnorodne zadania, takie jak: nawijanie kłębka wełny, naśladowanie kocich zachowań, czy też układanie wyrazu - ,,kot” z rozsypanki literowej. Podczas tych wesołych zabaw nie zapomnieliśmy, że jednym z celów tego święta było podkreślenie znaczenia roli kotów w życiu człowieka oraz uwrażliwienie i zwrócenie uwagi na los porzuconych i bezdomnych zwierząt.
https://przedszkole.miekinia.pl/aktualnosci/ogolne?start=256#sigProId7cbce199e2
Karnawał to miła tradycja przepełniona muzyką i zabawą, gdzie ważnym elementem tego okresu są bale. Bal karnawałowy dla przedszkolaków to dzień niezwykły, często wyczekiwany przez wiele tygodni.
9 lutego w naszym przedszkolu odbył się Bal karnawałowy. Nauczycielki przedszkola dołożyły wszelkich starań, by wystrój sal wprowadził dzieci w radosny, bajkowy nastrój oraz zachęcał do wesołej zabawy.
Tego dnia już od rana w przedszkolu pojawiały się kolorowe postacie. Dzieci przebrane były za bohaterów znanych bajek, w salach przedszkolnych można było spotkać wróżki, księżniczki, rycerzy, piratów, policjantów, strażaków...
Nie sposób zliczyć i wymienić tych wszystkich postaci. Rozpoznać dzieci było bardzo trudno.
Dzieci świetnie się bawiły uczestnicząc wspólnie ze swoimi paniami w tańcach
Dziękujemy dzieciom i rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych balowych strojów.
https://przedszkole.miekinia.pl/aktualnosci/ogolne?start=256#sigProId2e589c571a
„Był sobie mały, tłuściutki pączek.
Był okrąglutki i nie miał rączek.
Z wierzchu miał piękną, chrupiącą skórkę,
A w środku dziurkę na konfiturkę.”
W tym roku Tłusty Czwartek obchodziliśmy 11 lutego. Najważniejszym akcentem tego święta są pączki. Oczywiście nie odbyło się bez ich degustacji w naszym przedszkolu. Wszyscy zajadali się słodkimi pysznościami. Była to okazja do świetnej zabawy, ale także do przypomnienia i kultywowania naszych Narodowych tradycji oraz zwyczajów.
https://przedszkole.miekinia.pl/aktualnosci/ogolne?start=256#sigProIdc1f9d71778
„Dziś dla Babci słońce mamy
i całuski dla Dziadziusia,
dziś życzenia wnuczek składa
i piosenki śpiewa wnusia…”
Babcie i Dziadkowie zajmują szczególne miejsce w serduszku małego dziecka
i są bardzo ważnymi osobami w jego życiu.
Dzień Babci i Dziadka zawsze obchodzimy w naszym Przedszkolu bardzo uroczyście.
W tym roku koronawirus nie pozwolił na spotkanie z seniorami w przedszkolu, ale dzieci nie zapomniały o uczczeniu ich święta.
Przygotowały z pomocą nauczycieli laurki z życzeniami i upominki.
Kochanym Babciom i Drogim Dziadkom życzymy samych pięknych chwil w życiu
i tego aby żyli nam 100 Lat a nawet dłużej.
https://przedszkole.miekinia.pl/aktualnosci/ogolne?start=256#sigProIde2adeafddf
Groszki
Nutki
Rodzice i opiekunowie dzieci będących w wieku przedszkolnym mogą na wiele sposobów wspomagać je w osiąganiu dojrzałości szkolnej. Podstawą do rozwijania funkcji poznawczych jest prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka. Kluczowe w tym przypadku jest zaspokajanie potrzeb emocjonalnych, do których należą potrzeba bezwarunkowej miłości, akceptacji, oparcia, przynależności oraz zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa. W atmosferze spokoju, miłości i komfortu psychicznego rozwój dziecka w innych obszarach będzie efektywniejszy.
Aby zadbać o prawidłowy rozwój społeczny swojego dziecka, należy mu umożliwić częste kontakty z rówieśnikami. Jako dorośli powinniśmy mieć na uwadze, aby prezentować swoją osobą zachowania takie, jakie chcielibyśmy widzieć u naszych dzieci w przyszłości, ponieważ dzieci najlepiej uczą się przez obserwację.
Aby rozwijać dojrzałość szkolną należy zachęcać dziecko do samodzielności w działaniach dostosowanych do wieku. Konieczne jest stopniowe wdrażanie przedszkolaka do podejmowania stałych obowiązków domowych, np. utrzymanie porządku na półce z zabawkami lub w pokoju. Dzięki temu rozwijamy u dziecka poczucie sprawczości, odpowiedzialność i oczywiście samodzielność.
Wspomagając rozwój intelektualny przedszkolaka powinniśmy być świadomi tego, że jego myślenie jest w znacznym stopniu uzależnione od mowy. Od najmłodszych lat warto dużo rozmawiać z naszymi dziećmi, opowiadać im bajki, opisywać i tłumaczyć to, co się dzieje wokół nas oraz zadawać pytania i odpowiadać na nie. Doskonałym ćwiczeniem na rozumowanie dziecka może być układanie historyjek obrazkowych i znajdowanie związków przyczynowo-skutkowych w tych historyjkach.
Do nauki pisania, która jest jedną z najważniejszych umiejętności w szkole niezbędna jest sprawność manualna. Nieprawidłowy sposób trzymania ołówka, czy nieumiejętnie rysowanie szlaczków oraz linii poziomych, pionowych i ukośnych mają negatywny wpływ na nabycie tej umiejętności. Należy pamiętać o ćwiczeniu motoryki małej już od najmłodszych lat przez zachęcanie dzieci do czynności samoobsługowych: do mycia, ubierania się, zapinania guzików, zapinania zamka i zawiązywania sznurowadeł. Inne zabawy manualne, które spodobają się maluchom to na przykład nawlekanie koralików, guzików lub makaronu na sznurek, malowanie rękami, wycinanie, lepienie z plasteliny, stemplowanie, ugniatanie kul z papieru, rysowanie i zabawa klamerkami.
Kształtowanie się orientacji wzrokowo-przestrzennej jest procesem złożonym, który zajmuje lata. Dziecko powinno znać i rozumieć takie pojęcia jak: nad, pod, obok, z tyłu z przodu, wyżej, niżej, w środku, na prawo, na lewo zanim rozpocznie edukację w szkole. Orientacja w kierunkach i w przestrzeni przekłada się na orientację na kartce papieru, która jest niezbędna początkowo do nauki pisania i czytania, a następnie do nauki innych przedmiotów w szkole. Rozwijać orientację wzrokowo-przestrzenną można między innymi przez wspólne zabawy opierające się na określaniu położenia przedmiotów na biurku, w pokoju, pokazywaniu części ciała np. pokaż, gdzie masz prawe ucho lub rysowaniu według instrukcji.
Percepcja wzrokowa czyli spostrzeganie wzrokowe także jest elementem warunkującym dobre przygotowanie przedszkolaka do dalszej nauki. Z percepcją wzrokową jest ściśle związana koordynacja wzrokowo-ruchowa, czyli zdolność zharmonizowania pracy oka z ruchami całego ciała lub którejś jego części. Nauka liter, czytania i pisania wymaga umiejętności rozróżniania skomplikowanych kształtów, porównywania ich oraz poprawnego odtwarzania. Warto doskonalić te funkcje stosując ćwiczenia takie jak: rysowanie po śladzie, szukanie różnic i podobieństw w obrazkach, układanie zgodnie ze wzorem, labirynty, układanie obrazka z rozsypanych elementów, kreślenie figur lub liter w powietrzu, dorysowywanie brakujących części w obrazku.
Percepcja słuchowa to umiejętność analizy, czyli wyodrębniania dźwięków, słów, sylab, głosek z wypowiedzianej mowy oraz syntezy, czyli łączenia pojedynczych głosek, sylab w słowa lub w zdania. Prawidłowa analiza i synteza słuchowa wyrazu i zdania stanowi niezbędny warunek do nabycia przez dziecko umiejętności czytania i pisania. Ćwiczenia rozwijające fe funkcje można wprowadzać już od najmłodszych lat przez zabawy w nasłuchiwanie tego, co się dzieje wokół nas, rozpoznawanie dźwięków z otoczenia, naśladowanie odgłosów zwierząt. Później można wprowadzić zabawy opierające się na wymyślaniu słów zaczynających lub kończących się na daną głoskę lub sylabę, poszukiwanie w otoczeniu przedmiotów zaczynających się na daną głoskę, dzielenie wyrazów na sylaby i składanie ich w całość, wymyślanie prostych rymowanek.
Kluczowym elementem efektywnej nauki nowych umiejętności jest chwalenie dziecka za włożony w pracę wysiłek, wyeksponowanie jego pracy, co ma pozytywny wpływ na motywację do podejmowania kolejnych, trudniejszych działań.
Źródła:
http://www.wolowpce.pl
Adriana Pacholczyk - psycholog