źródło:praca.pl
Informacja dotycząca pracy Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Środzie Śląskiej
W związku z zadawanymi przez rodziców pytaniami dotyczącymi pracy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej pragnę poinformować, że Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w PZPO w Środzie Śląskiej od dnia 04.05.2020 r. wznowiła działalność stacjonarną specjalistów. Zgodnie z bieżącymi wytycznymi MEN prowadzona jest diagnoza dzieci i uczniów w celu wydania stosownych opinii i orzeczeń ważnych dla ich przyszłości edukacyjnej.
Czynności specjalistów, które nie muszą być realizowane w budynku poradni, są realizowane z wykorzystaniem metod i technik na odległość.
Wnioski o przebadanie dziecka można składać drogą mailową: e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wszystkie potrzebne wnioski i informacje znajdziecie Państwo na stronie internetowej:
Godziny pracy SEKRETARIATU od poniedziałku do piątku 7:30 – 17:00, tel. 71 317 38 68
Adres: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna ul. Wrocławska 2, 55-300 Środa Śląska
Przyjmowane są tylko osoby zdrowe.
Skrót wytycznych dla Rodziców przygotowany przez PPP w Środzie Śl.:
- Nie należy przyprowadzać na diagnozę i inne zajęcia w poradni dzieci z objawami choroby (podwyższoną temperaturą, katarem, kaszlem, chrypką, bólem gardła, wysypką, itd.) – dziecko z objawami chorobowymi nie będzie przyjmowane.
- Nie należy przyprowadzać dziecka do poradni, jeśli w domu przebywa ktoś objęty kwarantanną lub w izolacji, albo wykazuje objawy chorobowe typu: katar, kaszel, podwyższona temperatura, ból gardła lub inne objawy grypopodobne. Wówczas wszyscy powinni pozostać w domu, skontaktować się telefonicznie z lekarzem lub służbami sanitarnymi.
- Jeśli dziecko ukończyło 4 rok życia, powinno mieć indywidualną osłonę nosa i ust.
- Przyprowadzając dziecko na badania, rodzicu zaopatrz je w długopis i ołówek.
- Przed wejściem do poradni skontaktuj się telefonicznie z sekretariatem poradni i poinformuj o swoim przybyciu tel. 71/317 38 68. Diagnosta odbierze dziecko bezpośrednio od Rodzica i przejdzie z nim do gabinetu. Rodzic pozostanie na zewnątrz, aby minimalizować ilość osób w korytarzu poradni. Porozmawiaj wcześniej z dzieckiem i wytłumacz konieczność takiego postępowania, uprzedź je o tym, że taka sytuacja będzie miała miejsce. Małe dzieci (w wieku przedszkolnym) w wyjątkowych sytuacjach (np. trudności w kontakcie) będą mogły być badane w obecności Rodzica.
- Rodzic do PP-P musi przyjść zaopatrzony w indywidualną osłonę nosa i ust oraz jednorazowe rękawiczki. Po zakończonym badaniu diagnosta skontaktuje się z rodzicem i poinformuje o konieczności odbioru dziecka (należy pamiętać o udostępnieniu aktualnego nr telefonu, pod którym rodzic będzie stale dostępny) oraz odprowadzi dziecko do wyjścia z poradni.
- Omówienie wyników badań odbywać się będzie zdalnie (telefonicznie lub przez skype), po wcześniejszym ustaleniu terminu z diagnostą.
- Załatwianie spraw należy uzgadniać telefonicznie z sekretariatem poradni lub z pracownikami za pośrednictwem sekretariatu (telefon wskazany wyżej) konieczność ograniczenia przebywania w placówce osób z zewnątrz w czasie epidemii COVID – 19.
- Na poczekalni/korytarzu poradni nie powinno jednocześnie przebywać więcej jak 4 osoby (z zachowaniem bezpiecznej odległości 2 m).
- Zachęcamy rodziców do zobaczenia z dzieckiem krótkiego materiału dotyczącego wizyty w PP-P, przygotowanego przez specjalistów z innej poradni:
- Kosobudzka - pedagog
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=400#sigProIdbddf77c532
Tęsknimy!
Wszyscy bardzo tęsknimy za przedszkolem. Każdy chciałby już wrócić do normalności. Dzięki nowym technologiom możemy się zobaczyć, porozmawiać… To bardzo ważne, bo rozłąka jest choć odrobinę mniej odczuwalna. Wierzymy, że wkrótce wszyscy razem będziemy wypełniać uśmiechem całe nasze przedszkole!
Wyzwanie logopedyczne nr 3 dotyczyło sfery emocjonalnej –jakże ważnej podczas rozwoju mowy.
Dziękujemy za cudowne plakaty, które wykonała nasza kochana Biedronka: Lenka G. z Bratem J
Najbardziej tęsknię za… (wybrane wypowiedzi naszych Przedszkolaków):
„wszystkimi Paniami, za koleżankami, kolegami, za swoją salą, nawet za stolikami i krzesełkami…”
Ala K. „Biedronki”
„wszystkimi dziećmi z przedszkola, nie tylko za swoją grupą. Skonstruowałem pociąg z klocków, taki jakim często bawiłem się z kolegami, w wagonach są rysunki z imionami przyjaciół, których chcę bardzo zobaczyć i już nie mogę doczekać się wspólnej zabawy…”
Hubert S. „Chmurki”
„zabawą z kolegami, zabawkami, za ćwiczeniami, za zajęciami w-f oraz za piłką nożną i szachami”
Hubert W. „Stokrotki”
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=400#sigProId601ba0627f
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=400#sigProId4440471cd8
do Publicznego Przedszkola im. Orła Białego
w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Miękini
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (DZ.U. 2020 poz. 493, 530) publikujemy na stronie internetowej przedszkola listy dzieci zakwalifikowanych oraz niezakwalifikowanych do Publicznego Przedszkola im. Orła Białego w Zespole Szkolno – Przedszkolnym w Miękini.
LISTA KANDYDATÓW ZAKWALIFIKOWANYCH DO PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA IM. ORŁA BIAŁEGO W MIĘKINI
LISTA KANDYDATÓW NIEZAKWALIFIKOWANYCH DO PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA IM. ORŁA BIAŁEGO W MIĘKINI
Co się dzieje w naszym Przedszkolu podczas zdalnego nauczania???
Dzieje się bardzo dużo.....
Wychowawcy wszystkich grup, codziennie przygotowują dla przedszkolaków różnorodne zajęcia....
#Symbole Narodowe# Nasze zdrowie#Zwierzęta domowe i leśne#Kosmos#Segregacja śmieci#Zajęcia kulinarne#Ekologia#Symbole wiosenne#
i wiele, wiele innych.....
Przedszkolaki z pewnością nie mogą narzekać na nudę!
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=400#sigProIdfb7450c414
Bajkowisko-bajki dla dzieci
Kanał na You Tube z bezpłatnymi audiobookami dla dzieci
https://www.youtube.com/channel/UCfNFD9kA84WtfckM0O7ftUg/videos
Zagadka Żabińca –Franek Kulka
W sklepach spożywczych na krakowskim osiedlu dochodzi do serii tajemniczych kradzieży. Właściciele i pracownicy są zrozpaczeni i bezradni. Wytropieniem złodzieja postanawiają się zająć dziewczyny ze świeżo założonego klubu Kretesa. Czy im się uda?
https://virtualo.pl/ebook/zagadka-zabinca-i228155/
Tajemnica starego jeziora – B. J. Harald
Bohaterem powieści jest siedmioletni Kuba, przedszkolak, który po wakacjach rozpoczyna naukę w szkole. Akcja zaczyna się od przyjazdu Kuby na położoną w lesie działkę, na której mieszkają jego dziadkowie. Początkowo nie dzieje się nic niezwykłego – Kuba spędza czas na zabawach nad jeziorem, spotkaniach z rówieśnikami, wycieczkach z dziadkiem. Po pewnym czasie zaczynają przydarzać mu się tajemnicze wypadki: w oknach opuszczonej willi widzi ducha starej kobiety, na dzikim uroczysku znajduje dziwny kamień emitujący niezwykłe światło, natrafia na ślady życia „czarnoksiężnika”, którego przed wiekami spalono na stosie za kontakty z diabłem. Wydarzenia realne przeplatają się z fantastycznymi balansując na granicy jawy i snu, nie dając jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to, co dzieje się naprawdę, a co jest wytworem dziecięcej wyobraźni. Finał wyjaśnia początkowo zagadkę, jednak nagły zwrot akcji stawia to wyjaśnienie pod znakiem zapytania
http://www.ebooks43.pl/ksiazka,72,tajemnica-starego-jeziora.htm
Elizjum -Mike A. Clearance
Elizium to wielowątkowa powieść z elementami fantasy. Znajdziecie w niej bohaterów obdarzonych niezwykłymi zdolnościami, mityczne stworzenia oraz starannie wykreowany świat. Jest to pierwszy tom trylogii zatytułowanej "Władcy Dusz". Jarmis Reggick, członek mrocznego bractwa, po raz kolejny zawodzi się na szkolonym przez siebie rekrucie. Na domiar złego w Velfare pojawia się ktoś, kto najwyraźniej zna jego ponurą przeszłość.
http://www.ebooks43.pl/ksiazka,55,elizium.htm
Bazylek daje sobie radę – Jacek Pałka
Ojcostwo jako przygoda i wyzwanie. Książka dowcipna i bezpretensjonalna. Inspirująca, bo udowadnia, że zwykłe, codzienne czynności mogą być pasjonujące. Odlotowa ale i mocno osadzona w realiach. Opowieść o męskiej przyjaźni autora i jego siedmioletniego syna. Ich relacje pokazane na tle codziennych zmagań dowodzą, że można się wspaniale bawić, wzajemnie się przy tym wychowując. Autor, specjalnie dla ebooks43.pl, dodał nowe, nigdzie dotąd nie publikowane rozdziały!
Czytając cykl książek o Bazylku (którego omawiana książka jest drugą, z trzech, częścią) mimo woli nasuwają się skojarzenia z cyklem opowiadań o Mikołajku Sempe i Gościnnego. Książki Jacka Pałki na pewno w niczym im nie ustępują.
http://www.ebooks43.pl/ksiazka,6,bazylek-daje-sobie-rade.htm
Gianca – Jacek łukawski
Porywająca opowieść znad morza chmur
Posłuchajcie Arka Olsona, który z dryfującej wśród chmur wyspy trafił na pokład latającego okrętu. Opowie wam, jak z chłystka zmienił się w powietrznego pirata, co burzom się nie kłania. Opowie o żaglach, które wypełnia wiatr, o prętach burzowych wysuniętych przez ambrazury i o ventusach, z którymi żeglują płanetnicy. Ale przede wszystkim opowie o swym wielkim marzeniu, aby zajrzeć pod dno powietrzne, którego przekroczyć nie sposób. Witajcie na pokładzie Gianki. Oprzyjcie się wygodnie o reling i nadstawcie uszu.
https://www.nexto.pl/ebooki/gianca_p124406.xml
Opracowała Alicja Skoczylas –
nauczyciel bibliotekarz
źródło:mjakmama24.pl
Każdy rodzic pragnie wychować swoje dziecko na porządnego, ambitnego i odpowiedzialnego człowieka. Jednak to, kim będzie w przyszłości nasza pociecha, w dużej mierze zależy od systemu wartości rodziców, rodzicielskiej postawy i naszych metod wychowawczych. Myślę, że nie ma rodzica, który nie zastanawiałby się co zrobić, gdy dziecko nie słucha, nie spełnia próśb, łamie ustalone zasady. Jak przemówić do dziecka, by więcej się tak nie zachowywało, jak mu wytłumaczyć, jaką karę zastosować? No właśnie, czy stosować kary?
W poszukiwaniu złotego środka.
Dzieciom oprócz rodzicielskiej miłości potrzebne są jasne i przejrzyste reguły dotyczące zachowania. Klarowna sytuacja dla dziecka, to konkretny przekaz rodzica na co się zgadza, a na co nie w zachowaniu swojej pociechy. Taka postawa mamy i taty zapewnia dziecku poczucie bezpieczeństwa:
- Kocham Cię i nie zgadzam się na to, co robisz.
- Kocham Cię i nie zgadzam się na pewne zachowania.
- Ciebie akceptuję bez zastrzeżeń, ale nie zamierzam akceptować nieodpowiedniego zachowania.
Działanie, które uczy dziecko, jak zadośćuczynić szkodzie i jak naprawić swoje postępowanie, to konsekwencja. To ona jest logicznym następstwem działania dziecka i jego naturalnym wynikiem. Pokazuje dziecku, że jeśli złamie wcześniej ustalone zasady, powinno być przygotowane, że wiąże się to z pewną ceną – należy ponieść konsekwencje swojego zachowania. Konsekwencje uczą związków przyczynowo-skutkowych, odpowiedzialności za swoje zachowanie i podejmowania decyzji. Z doświadczenia w pracy z dziećmi i z własnego rodzicielskiego podwórka wiem, że konsekwencja w wychowaniu daje lepsze rezultaty niż kara, ponieważ uczy dziecko świadomej odpowiedzialności, a kara nie zawsze spełnia swój cel. Dodatkowo zaś może rodzić w dziecku poczucie krzywdy, bezwartościowości, lęku i często buntu, a także chęć odwetu, zwłaszcza, gdy dziecko czuje, że kara jest nieadekwatna do przewinienia.
W każdej rodzinie powinny obowiązywać zasady, których wszyscy przestrzegają. Natomiast złamanie reguł powinno skutkować konsekwencjami. Zanim jednak wprowadzimy zasady to uprzedźmy o nich i umówmy się z dzieckiem na dany system. Bądźmy stanowczy i dotrzymujmy słowa. To daje gwarancję sukcesu!
Trudności rodziców w przestrzeganiu i egzekwowaniu zasad.
Niestety trudności mogą się pojawiać, ponieważ odczuwamy lęk przed narażeniem dziecka na konsekwencje, często nie dotrzymujemy słowa, bo obiecaliśmy na przykład pod wpływem emocji coś, co okazuje się, że jest niemożliwe do spełnienia. Często też mamy kłopoty z jasnym sprecyzowaniem swoich oczekiwań i wymaganych reguł zachowania, albo stawiamy dziecku zbyt wiele i/lub niezbyt wygórowanych wymagań, w których dziecko po prostu się gubi, albo nie wie o co nam chodzi.
Ale co najważniejsze pamiętajmy, że nie możemy pozwalać dzieciom w imię ich dobrego samopoczucia, np. na okrucieństwo wobec zwierząt, szydzenie, wyśmiewanie słabszych, lekceważenie i brak szacunku do starszych czy wulgarne wyrażanie się o innych. W dużej mierze zachowanie i działanie dziecka zależy od tego jaki przykład im dajemy i na jakie gesty, słowa, postępowanie pozwalamy sobie w ich towarzystwie. Szczególnie młodsze dzieci naśladują zachowania mamy i taty, bo to oni są dla nich najważniejsi. Nastolatki zaś chętniej naśladują zachowania koleżanek i kolegów chcąc się przypodobać i nie zostać wykluczeni z grupy jeśli nawet ich system wartości i chęć postępowania różni się od tego jaki reprezentuje grupa.
Na podsumowanie
Chciałabym przytoczyć Państwu słowa Joanny Sakowskiej wspaniałej psycholog i autorytetu w dziedzinie wychowania, autorki programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, doświadczonej edukatorki, autorki programu rozwijającego kompetencje wychowawcze rodziców, pedagogów, wychowawców pt. „Szkoła dla rodziców i wychowawców”. Psycholog mówi: „wdrażajmy właściwe działanie, zamiast stosować karę oraz wskazujmy właściwe konsekwencje, zamiast wymierzać karę! I pamiętajmy, że jeśli podejmujemy działanie, które ma położyć kres niewłaściwej postawie dziecka, to wyświadczamy mu przysługę”.
Te słowa uważam za bardzo istotne i godne zapamiętania przez każdego rodzica, który pragnie dobrze i mądrze wychowywać swoje dziecko.
Z życzeniami zdrowia, pomyślności i wielu sukcesów osobistych i wychowawczych, Monika Kosobudzka – pedagog.
Literatura:
Joanna Sakowska, Szkoła dla rodziców i wychowawców cz.I, Warszawa 1999 r.
Faber Adele i Mazlish Elaine, Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 1998 r.
Małgorzata Musiał, Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny, Warszawa 2017r.
Dzieciństwo jest bardzo ważnym okresem rozwojowym w życiu człowieka. Niezwykle istotną rolę w tym rozwoju spełnia zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Zabawa jest swoistą formą uczenia się dziecka. Zaspokaja ona potrzebę ruchu tak ważną w procesie rozwoju. Ma również ogromne znaczenie dla rozwoju psychicznego dziecka w wieku przedszkolnym. Dziecko podczas zabawy jest swobodne, spontaniczne nie obciążone koniecznością samokontroli jak na przykład w czasie zajęć organizowanych. To właśnie zabawa stwarza okazję ku temu by poszerzyć krąg doświadczeń. Podczas zabawy dziecko utrwala i doskonali przyswojone już sposoby myślenia i działania, ponadto rozwija swe możliwości umysłowe, wzbogaca zasób wiedzy o otoczeniu. Rozwój umysłowy dziecka jest ściśle związany z całokształtem jego działalności, której główną formą w wieku przedszkolnym jest zabawa. Dlatego tak ważne jest, jak ono się bawi. Zabawy dziecięce są nadzwyczaj różnorodne zarówno pod względem treści jak i stopnia złożoności. Podczas zabawy dziecko przeżywa rzeczywistość, w której może bezpiecznie przećwiczyć wiele umiejętności i wypróbować tysiące możliwości. Zabawa w wieku przedszkolnym jest specyficznym sposobem zdobywania wiedzy o otoczeniu, przejmowaniu od ludzi zwyczajów społecznego zachowania, gromadzenia doświadczeń, poszukiwaniu środków wyrazu dla przeżyć i doznań. Zabawy kształtują sferę uczuć i emocji. Oprócz przyjemności zabawy stwarzają możliwości wyładowania konfliktów uczuciowych i napięć nerwowych. Są działalnością podejmowaną przez dziecko z zainteresowania, osobiście odczuwanej potrzeby i dlatego angażuje ono w nią swoją energię, pomysłowość i inicjatywę. Prawdziwa zabawa wymaga zarówno nieograniczonego czasu jak i przestrzeni. Dlatego też bardzo istotne jest umożliwienie dzieciom prowadzenie swobodnych zabaw w domu, zorganizowanie otoczenia dziecka w taki sposób by mogło swobodnie korzystać z przedmiotów. Bardzo ważną rolę w zabawie odgrywa również zabawka. Obserwacje różnorodnych zabaw ukazały, iż dostęp do różnorodnych zabawek ma znaczący wpływ na jakość i formę zabawy oraz to, że zabawką może stać się wszystko, zależnie od sytuacji i wyobraźni dziecka. Dla
dobra dziecka, jego prawidłowego i harmonijnego rozwoju nie należy ograniczać dziecka w jego działaniach . rola dorosłych powinna ograniczyć się do zapewnienia dziecku bezpieczeństwa podczas jego spontanicznych poczynań.
Niejednokrotnie po czynnościach zabawowych dziecka możemy rozpoznać środowisko rodzinne, jego hierarchię, jak również dostrzec nieprawidłowości oddziaływań poszczególnych członków rodziny oraz wskazać jego miejsce w strukturze społecznej rodziny.
Dorośli powinni zrozumieć, że dziecko
„ nie bawi się dlatego,
że jest dzieckiem, ale bawi się dlatego by stać się
dorosłym”.
Wielu rodziców zastanawia się w jaki sposób
spędzić czas wolny z dzieckiem.
Gdy pogoda dopisuje zabieramy dziecko
na świeże powietrze, a tam ma nieograniczone możliwości.
Co jednak zrobić gdy mamy brzydką pogodę?
Nic trudnego, wystarczy tylko odrobina dobrych chęci i co najważniejsze dobry humor.
Zabawy z piłką
Nic nie sprawia tyle radości. Młodsze dzieci poradzą sobie z podrzucaniem, starsze natomiast będzie próbowało kopnąć lub złapać i odrzucić. Trochę treningu i może wyrośnie nowy piłkarz albo siatkarz.
Zabawy z wodą
Zabawy te sprawiają wiele radości. Do zabaw tych możemy użyć miski z wodą. Z maluchami możemy puszczać gumowe kaczuszki, ze starszakami statki papierowe. Dużo satysfakcji dziecko będzie miało jeśli przy okazji samo nauczy się składać statek. Z dziećmi w każdym wieku można robić doświadczenia na przykład co tonie, a co nie? Osobną grupą zabaw z wodą są bańki mydlane. To zabawa bardzo atrakcyjna w każdym wieku. Sprawia ona radość nawet dorosłym. Dzieci mogą korzystać ze słomki, starsze mogą tworzyć bańki urządzeniem zrobionym z dwóch patyczków i grubego sznurka. „Miksturę” do puszczania baniek możemy zrobić sami.
Zabawy z piaskiem
Do tej zabawy możemy użyć po prostu dużej tacy na którą wysypujemy zwykły piasek( można też kupić piaski w różnych kolorach). Możemy użyć innych sypkich produktów: mąka krupczatka, kasza manna, kasza jaglana.. Dzieci mogą na takiej powierzchni kreślić różne wzory palcem, dłonią, rozgarniać piasek i robić „babki”.
Zabawy planszowe
Zabawy planszowe są zawsze dobrym rozwiązaniem. Uczą skupiania uwagi, logicznego myślenia. Z maluchami możemy grać w gry typu „Memory”, które polegają na dobieraniu w pary takich samych obrazków, starszaki mogą zagrać w gry np. „Chińczyk”, „Warcaby”.
Dziecięcy tor przeszkód
Przygotowujemy dziecku tor przeszkód. Na podłodze rozkładamy przedmioty wykonane z różnych materiałów: poduszka, klocki, dywanik, kocyk, a także mały stolik pod którym dziecko może przejść lub przeczołgać się. Trzeba tylko pamiętać aby dostosować stopień trudności do wieku i możliwości dziecka.
Mała orkiestra
Nie macie w domu instrumentów. Nic trudnego- zróbcie je sami. Wystarczy plastikowa butelka, którą ozdobicie razem z dzieckiem i do której wrzucicie wspólnie kamyki, guziki, fasolę, groch( można przy okazji policzyć wrzucane elementy). Trochę wspólnej pracy i marakasy gotowe. Do tego garnek, plastikowa miska, drewniana łyżka i orkiestra „gra”.
Zabawa z masą solną
Wystarczy tylko wraz z dzieckiem przygotować masę solną a dziecko na pewno znajdzie pomysł jak ją wykorzystać.
Przepis na masę solną:
200g mąki
200g soli
125 ml wody- wszystko razem wyrobić i gotowe!
Klocki
Klocki plastikowe, drewniane to niezastąpione zabawki. Wspólne budowanie z dzieckiem w każdym wieku zamków, wież to nieodzowny sposób na nudę.
Opracowała: Anna Kwiatkowska
Serdecznie dziękuję wszystkim Dzieciom, które wzięły udział w logopedycznym wyzwaniu nr 2. Bardzo się cieszę, że Wasze ręce pracują na różne sposoby. Ćwiczenia motoryki małej to usprawnianie całego ciała, ćwiczenie koordynacyjne, ale też wspomaganie rozwoju mowy.
Zapraszam do galerii i z radością przyznaję tytuły ZŁOTEJ RĄCZKI dla:
Lenki Z. (Krasnale)
Kuby S. (Jeżyki)
Jasia B. (Krasnale).
GRATULUJĘ SERDECZNIE
Logopeda Beata Kuca
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=400#sigProIdec65f11ab9
Ostatnio rozmawiałam z pewną mamą, która zmęczona zdalną pracą, nauką, całą sytuacją domową i swoimi dziećmi zadała mi powyższe pytanie. Skarżyła się, że ma wszystkiego dosyć i że chwilami ma ochotę wyjść z domu i już do niego nie wracać. Pomyślałam sobie, że świetnie ją rozumiem, bo czasami też mam ochotę wyjść i nie wracać:(.
I wychodzę... na taras, na ogród, do sklepu… ochłonę, złapię dystans i zawsze wracam:). Bycie rodzicem to wielka sztuka przez wielkie „S” i wszystkim zdarza się miewać gorsze momenty, co nie znaczy, że jesteśmy złymi rodzicami.
Rzeczywistość a wyobrażenia
Sytuacja związana z koronawirusem po porostu wszystkich nas zaskoczyła. Patrząc wstecz widzimy, że wiele aspektów naszego życia sprzed epidemii wyglądało inaczej niż w tej chwili. Żyjemy tu i teraz. I to za czym kiedyś tęskniliśmy, tzn. spędzanie czasu z rodziną, wspólne zabawy, odrabianie lekcji, gotowanie, itd. stało się dla wielu osób przytłaczającą i męczącą rzeczywistością. Pamiętajmy jednak, że z bliskimi łączą nas uczucia i silne więzi. Mimo, że nie zawsze mamy mnóstwo cierpliwości, a irytacja bywa silniejsza i nie lubimy swoich zachowań, to przecież ciągle jesteśmy tymi samymi kochającymi się ludźmi.
Codzienne przebywanie w domowej przestrzeni (nawet jeśli jest to dom z ogródkiem), wykonywanie podobnych lub tych samych czynności, próba ciągłego skupienia się przy klawiaturze z dziećmi u boku (bo trzeba zdalnie pracować i uczyć się), dbanie o dobrostan swoich bliskich, troski z każdym dniem większe, to rzeczywistość wielu rodziców. Ale można przynajmniej częściowo zmienić ją na łatwiejszą do przetrwania, unikając kilku błędów, które wpędzają nas w zły nastrój i przygnębienie.
Błąd nr 1 - martwienie się
Nieustanne zamartwianie się prowadzi do przygnębienia i stanów lękowych. Koncentracja na lęku przed tym, czego nie znamy, nie potrafimy przewidzieć, a więc i nie jesteśmy w stanie się na tę rzeczywistość przygotować powoduje, że wysiłek, jaki wkładamy w pracę i zajmowanie się wszystkimi sprawami zawodowymi, domowymi czy rodzinnymi, jest niewspółmierny do efektów. Trzeba sobie to uświadomić, skoncentrować się na tu i teraz, ustalić wspólnie z rodziną plan na kolejny dzień. Oddzielenie tego, na co nie mamy wpływu od tego, co możemy zmienić, bardzo pomaga w skupianiu się na zadaniach i chroni (przynajmniej częściowo) przed zbytnim zamartwianiem się.
Błąd nr 2 - „po trupach do celu”
Taka postawa powoduje, że odpoczynek i zajęcie się sobą traktowane są jak marnowanie czasu. A rzeczywistość pokazuje, że jeśli nie odpoczywamy i nie dbamy o swoje dobre samopoczucie, nasza wydajność i w pracy i w domu spada, psują się także relacje z bliskimi. Paradoksalnie, dbając o siebie i odpoczywając, inwestujemy w jakość swojej pracy i relacji z innymi. To dotyczy także dzieci. Im większą presję wywieramy na dziecko, by osiągało świetne wyniki, tym większe staje się ryzyko utraty więzi i bliskości. Młody człowiek może odczuwać takie zachowania rodzica jako warunkowanie miłości jego sukcesami. Rozsądne stawianie wymagań, ale także dbanie o odpoczynek i dobre samopoczucie może wesprzeć nasze dzieci w dążeniu do osiągnięcia sukcesu na własną miarę i oczekiwania.
Błąd nr 3 - perfekcjonizm
Dążenie do bycia idealnym może zatruć życie nam i wszystkim wokół. Rodzic - perfekcjonista kontroluje swoje dziecko w tym, jak się uczy, jak wykonuje zadania. Wymaga stałego poprawiania wyników, potrafi wręcz zadręczać innych w dążeniu do doskonałości. Zapomina przy tym, że dzieci są odrębnymi bytami. Nie muszą być doskonałe we wszystkim. A błędy? Pokazują możliwość zmiany na lepsze, są trampoliną motywującą do zmian, przecież nie popełniają ich jedynie ci, którzy nic nie robią.
Zmęczony rodzic
Co odpowiedzieć przygnębionej mamie, która ze szklącym wzrokiem pyta: czy to znaczy, że jestem złym rodzicem skoro mam dosyć swoich dzieci? Odpowiedź brzmi: NIE.
To przecież nasze dzieci są dla nas najważniejsze, to dla nich się staramy i pracujemy, to one wyzwalają w nas uczucie czułości i miłości. Kochamy je, dbamy o nie mimo, że czasem doprowadzają nas do szewskiej pasji i mamy ich dosyć.
Każdy z nas ma prawo być wyczerpany opieką nad dziećmi, zmęczony nauką, pracą, obowiązkami. Nie musimy być idealnymi rodzicami. Zresztą przecież tacy nie istnieją:). Wystarczy, że jesteśmy zwyczajni, codzienni, troskliwi, kochający i autentyczni w tym, co robimy i czujemy, bo to jest świadectwem dobrego rodzica.
Kochani, zestresowani i zmęczeni rodzice życzę Wam duuużo cierpliwości, dobrego nastroju, uśmiechów i czułych gestów swoich pociech, które sprawiają, że łagodniejemy, uśmiechamy się i widzimy świat w kolorach.
Z serdecznym pozdrowieniem, Monika Kosobudzka - pedagog.
Biblioteka poleca dla najmłodszych
W głośnym czytaniu bajki chodzi nie tylko o kolejną historyjkę , ale o bycie ze swoim dzieckiem, o poświęcenie mu swojego czasu, tak by czuło się najważniejsze na świecie . Czytanie dziecku bajki buduje więź pomiędzy dorosłym a maluchem. Ta więź będzie bardzo ważna , gdy dziecko wejdzie w okres dojrzewania . Zdobyte podczas czytania bajek zaufanie wobec rodzica pozwoli mu uniknąć wielu złych decyzji.
http://rodzice.net/news/bajki/
Czytaj dziecku darmowe bajki o przygodach Elfów, rozwijaj wyobraźnię i przenieś się do magicznego świata latających prezentów i czekoladowych domków.
https://www.elfibajka.pl/bajka-do-czytania.html
Edukacyjne bajki do czytania. Historie i opowiadania dla dzieci.
https://www.bajkidoczytania.pl/bajki
Dzieci uwielbiają czytanie bajek! Mamo, tato przeczytaj bajkę! Bajki do czytania dla dzieci przez rodziców i dziadków. Mamy także opowieści, wiersze i legendy dla najmłodszych na dobranoc i nie tylko. Zapraszamy!
https://miastodzieci.pl/bajki/k/bajki-do-czytania/
Bajki pełnią ważną funkcję w życiu dziecka – nie tylko pobudzają wyobraźnię, ale też pomagają zrozumieć otaczający nas świat i rządzące nim prawa.
Czytane bajki do słuchania
https://www.youtube.com/watch?v=PWKzhmyHFKA
Zachęcam do czytania dzieciom, ale także do przysyłania zdjęć ze wspólnego czytania na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., które pozwolą stworzyć piękną pamiątkę i zostaną umieszczone na stronie internetowej.
Opracowała: Alicja Skoczylas
Nauczyciel bibliotekarz
Z uwagi na brak przepisów dotyczących zachowania reżimu sanitarnego w żłobkach i przedszkolach, Gmina Miękinia dnia 06 maja 2020r. nie uruchomi działalności w/w placówek.
Kochane Przedszkolaki!
Wspieramy Was i tęsknimy za grupowymi przyjęciami, na razie Każdy z Was, kto obchodził urodziny od czasów zamknięcia przedszkola, dostanie indywidualne, wirtualne życzenia.
Jubilaci z grupy „Chmurki” i „Smerfy”!!!!!
Zdrowia, szczęścia, pomyślności,
niech od dzisiaj radość gości,
lodów, ciastek i słodyczy
tego Wam przedszkole życzy.
(A konkretnie - pani Ania Rużyło i pan Mateusz Ranosz)
Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęca nauczycieli, uczniów i ich rodziców do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi dotyczącymi właściwego zachowania w teatrze, ze spektaklami w formie wideo czy do wirtualnego spaceru – gdzie jest to tylko część bogatej oferty Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
Propozycję swoją dzieli na kilka obszarów:
Bon ton w teatrze
Seria krótkich filmów animowanych dla najmłodszych, w której rodzeństwo – Moni i Uszko – uczą zasad prawidłowego zachowania w teatrze. W co się ubrać? Jak trafić na swoje miejsce bez nawigacji? Co robić, gdy na widowni zacznie nam burczeć w brzuchu? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć pod adresem: http://vod.teatrwielki.pl/edukacja/
Spektakle
Za pośrednictwem platformy http://vod.teatrwielki.pl/ można skorzystać z repertuaru Teatru Wielkiego - Opery Narodowej. W zamieszczonych tam nagraniach spektakli znajdują się propozycje zarówno dla najmłodszych, jak i dorosłych.
Wirtualny spacer po teatrze
Podczas wirtualnego spaceru, za pomocą filmów i materiałów interaktywnych, można zapoznać się z dziejami Teatru Wielkiego w Warszawie, dowiedzieć się jaki jest wygląd i znaczenie pomieszczeń znajdujących się w Teatrze i jak funkcjonują w nim liczne pracownie.
Galerie Opera w 3D
W trójwymiarowej przestrzeni zaprezentowane są wystawy tematyczne przygotowane w ramach projektu Galeria Opera. Opowiadają one o twórczości wybitnych polskich artystów.
Cala oferta online Teatru Wielkiego - Opery Narodowej znajduje się pod adresem: http://vod.teatrwielki.pl/
źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja/materialy-edukacyjne-teatru-wielkiego--opery-narodowej
Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini