Sytuacja związana z izolacją, lękiem przed koronawirusem i zamknięciem przedszkoli dla wielu dzieci może być niezrozumiała. Przedszkola niestety zostały zamknięte na dłużej i dzieci nie będą miały możliwości spędzać czasu w salach ze swoimi Paniami i rówieśnikami. Jednym ze sposobów, aby wytłumaczyć dzieciom kwestię izolacji i kwarantanny może być bajka terapeutyczna. Serdecznie zachęcam do zapoznania się z bajką Doroty Bródki “Bajka o Złym Królu Wirusie i Dobrej Kwarantannie”. Pozwoli ona dzieciom lepiej zrozumieć potrzebę izolacji w czasie pandemii, a jej pozytywne zakończenie da najmłodszym nadzieję na szybki powrót do czasów sprzed zamknięcia przedszkoli.
Bajkę można bezpłatnie pobrać pod poniższym linkiem.
https://dorotabrodka.pl/wp-content/uploads/2020/03/bajka-o-kwarantannie-i-wirusie-z-kolorem.pdf
A tuaj jest zapis audio bajki.
Co roku 2 kwietnia obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym, które charakteryzuje się różnorodnymi objawami. Ze względu na duże zróżnicowanie i nasilenie symptomów występujących u dzieci autystycznych mówimy, że dzieci te są na spektrum autyzmu.
Pierwsze objawy autyzmu można zauważyć u dziecka jeszcze przed trzecim rokiem życia. Zachowania charakterystyczne dla spektrum autyzmu, które mogą niepokoić rodziców i nauczycieli można podzielić na trzy grupy, które tworzą “triadę autystyczną”:
- Zaburzenia w funkcjonowaniu społecznym
- trudności z naprzemienną interakcją z drugą osobą
- trudności w tworzeniu więzi emocjonalnych z rówieśnikami
- większe zainteresowanie przedmiotami niż innymi dziećmi
- trudności w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktu wzrokowego
- niedostosowane reakcje emocjonalne do sytuacji społecznej
- brak zainteresowania zabawami grupowymi
- Zaburzenia komunikacji
Mogą one dotyczyć zarówno komunikacji werbalnej (mowy), jak i niewerbalnej (mimiki, postawy ciała, gestykulacji).
- opóźniony i nieharmonijny rozwój mowy
- dosłowne rozumienie metafor i dowcipów
- echolalia, czyli stereotypowe powtarzanie części słów lub stałych wyrazów czy fraz wypowiedzianych wcześniej przez inne osoby. Na przykład dziecko zapytane: “Chcesz wody?” odpowie: “Chcesz wody, chcesz wody… “
- zamienianie zaimków - nieużywanie słów “ja” , “moje” w odniesieniu do siebie
- trudności w inicjowaniu i podtrzymywaniu rozmowy
- uboga ekspresja mimiki i słaba gestykulacja
- problem z chwaleniem się swoimi osiągnięciami, dzieleniem swoim szczęściem np. dziecko nie przynosi swoich rysunków do pokazania rodzicom
- Stereotypowe wzorce zachowania
- dziecko przejawia powtarzalne, ograniczone i stereotypowe zachowania i zainteresowania. Można zauważyć brak elastyczności, sztywność lub przywiązanie do stałości
- występują specyficzne zainteresowania i dziecko posiada rozległą, specjalistyczną wiedzę w danym obszarze np. o kosmosie, pociągach
- zabawy dziecka oparte są na sztywnych schematach, brak w nich wyobraźni i zabawy opierającej się na udawaniu
- występują manieryzmy ruchowe, przejawiające się na przykład w kręceniu się wokół własnej osi, trzepotaniu nadgarstkami na wysokości wzroku, wspinaniu się na palcach
- występują stereotypie ruchowe, na przykład monotonne kołysanie się. Stereotypie, które pojawiają się podczas dużego napięcia, mogą występować także na poziomie języka w postaci pytań lub przekleństw.
- przejawianie agresji w stosunku do innych lub autoagresji, które jest spowodowane trudnościami w regulowaniu emocji i problemami w relacjach z otoczeniem
Z autyzmu nie można wyleczyć, ponieważ nie jest chorobą. Jest zaburzeniem rozwojowym, które będzie towarzyszyć dziecku przez całe życie. Można jednak wspierać rozwój dziecka dotkniętego autyzmem i zapobiegać wtórnym konsekwencjom, takim jak niepełnosprawność intelektualna czy poważne zaburzenia emocjonalne. Autyzm poddaje się różnym formom terapii m.in. oddziaływaniom behawioralnym i edukacyjnym, które mogą istotnie poprawić funkcjonowanie. Zakres możliwej do osiągnięcia poprawy uzależniony jest w dużej mierze od tego, jak wcześnie zaburzenie zostanie rozpoznane i jak wcześnie dziecko zostanie objęte odpowiednim programem terapeutycznym wspierającym jego rozwój. Należy pamiętać , że niezależnie od tego, co niepokoi rodziców – spotkanie ze specjalistą jest jedynym sposobem na uzyskanie rzetelnej wiedzy o rozwoju dziecka i dopasowania odpowiednich oddziaływań terapeutycznych.
Adriana Pacholczyk - psycholog
Źródła:
Jacek Wciórka i inni, Psychiatria. Tom II: Psychiatria kliniczna, wyd. 2, Wrocław: Elsevier Urban and Partner, 2010, s. 591–597,
http://autyzm.org.pl/strefa-rodzica/glowne-symptomy-autyzmu/
https://portal.abczdrowie.pl/triada-autystyczna-czyli-charakterystyczny-wzorzec-objawow-w-autyzmie
Gry planszowe, które pozwalają lepiej zrozumieć dzieciom emocje
Czas spędzony razem w domu, kiedy przedszkola są zamknięte warto poświęcić na budowanie relacji ze swoimi dziećmi, lepsze poznanie się oraz pracę nad emocjami.
W tej sytuacji świetnym rozwiązaniem są różnego rodzaju rodzinne gry planszowe.
Oto kilka propozycji, które pozwolą lepiej zrozumieć emocje i przyjemnie spędzić czas z bliskimi w domu.
PYTAKI — NieZwykła Gra Rodzinna
Poznajcie swoje emocje, marzenia i potrzeby!
“Pytaki” to gra dla rodziny, która integruje, zachęca do rozmawiania na różne tematy oraz zacieśnia więzi między rodzicami i dziećmi. Do wspólnej zabawy mogą zasiąść nawet czterolatki, ponieważ zasady gry są dosyć proste. W każdej rundzie gracze losują żetony z pytaniem lub zadaniem do wykonania. Wszystkie odpowiedzi i aktywności mają na celu pogłębienie wiedzy o sobie lub o bliskich.
Gra edukacyjna Co za emocje !
Kapitan Nauka
Gra edukacyjna “Co za emocje!” jest przeznaczona dla dzieci już od trzeciego roku życia. To kreatywna i żywiołowa gra, która uczy rozpoznawać swoje i cudze uczucia oraz je wyrażać. Gracz ma za zadanie zaprezentować innym uczestnikom przedstawioną na karcie emocję w określony sposób. Można to robić słowami, mimiką, dźwiękami czy gestami. To bardzo dobry sposób na rozwijanie komunikacji, który pobudza wyobraźnię emocjonalną, kreatywność, empatię oraz umiejętność kojarzenia, a nade wszystko dostarcza dużo emocji i zabawy.
GÓRA UCZUĆ
Gra terapeutyczno-edukacyjna
Gra "Góra uczuć" jest często wykorzystywana przez psychologów, pedagogów i psychoterapeutów w pracy z dziećmi. Gra jest znakomitym narzędziem, dzięki któremu rodzice mogą lepiej poznać swoje dzieci. Jest przeznaczona dla dzieci od szóstego roku życia, jednak z pomocą dorosłych poradzą sobie z nią również młodsze dzieci. Podczas rozgrywki dzieci i dorośli mają możliwość dzielenia się swoimi doświadczeniami, emocjami i spostrzeżeniami. Gra bazuje na zdaniach niedokończonych, ćwiczeniach pobudzających wyobraźnię, zadaniach rozwijających umiejętności komunikacyjne i ćwiczeniach oddechowych. Gra Góra Uczuć pozwala na zapoznanie się ze światem dziecka, jego myślami i emocjami, które przeżywa każdego dnia.
Adriana Pacholczyk - psycholog
Szanowni Państwo,
Nauczyciele i Pracownicy administracji i obsługi,
Drodzy Uczniowie i Przedszkolaki –
z okazji zbliżającego się czasu wiosenno – świątecznego
życzę Wszystkim,
zdrowych, pogodnych Świąt Wielkanocnych i czasu wolnego,
pełnych wiary, spokoju i miłości, radosnego, wiosennego nastroju,
serdecznych spotkań w gronie rodziny i wśród przyjaciół,
choćby ze względu na pandemię były one tylko online.
Niech dla tych, dla których jest to czas mistycznego przeżywania tajemnicy Zmartwychwstania, Chrystus oświeca drogi codziennego życia, obdarza pokojem, mocą ducha, wszelkim dobrem, błogosławieństwami i pomaga życie czynić szczęśliwym.
Życzę Wszystkim,
aby, mimo trudności był to czas otuchy i nadziei,
czas odradzania się wiary w siłę człowieka.
Niech czas wiosenno - wielkanocny
utrzyma nasze marzenia w mocy,
aby nie zabrakło nam wzajemnej życzliwości,
duchowego ubogacenia i spokoju.
Niech będzie to czas,
który utwierdzi naszą wiarę w zwycięstwo -
dobra nad złem, życia nad śmiercią, miłości nad nienawiścią.
Życzę ufnego spoglądania w przyszłość.
Zadbajmy w tym szczególnym czasie o siebie i swoich najbliższych.
Życzę radosnych i ciepłych Świąt Wielkanocnych!
Donośnego Alleluja!!!
Życzę spokoju, odpoczynku i czasu na refleksję w ten wiosenny czas!!!
Nieustannie z życzeniami ZDROWIA,
Wlaźlak – Szał
Dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini
Jak dbać o równowagę psychiczną dziecka?
W związku z obecną sytuacją i zamknięciem przedszkoli, dużej zmianie podlega nie tylko rodzicielski, lecz także dziecięcy rozkład dnia. Jak zatem dbać o równowagę dzieci, aby obecna codzienność nie pozbawiła ich energii i nie przytłoczyła falą frustracji i zniechęcenia ? Autorzy książki “The YES brain. Mózg na TAK!” proponują 7 codziennych czynności, które zapewnią najmłodszym równowagę psychiczną.
1. Czas skupienia uwagi
Jest to czas, kiedy dziecko koncentruje swoją uwagę na realizacji wyznaczonego celu. Dzięki podejmowaniu wyzwań, uczy się nowych rzeczy, a w mózgu powstają głębokie połączenia.
2. Czas zabawy
Ten czas opiera się na spontanicznej zabawie, a także niczym nieskrępowanej kreatywności stymulującej tworzenie się nowych połączeń w mózgu. Poprzez zabawę i podążanie za impulsami, dzieci zaspokajają m.in. potrzebę regulacji emocjonalnej, ekspresji i tworzenia rzeczywistości „na swoich zasadach”, ponieważ potrzeba wpływania na otoczenie ma dla nich duże znaczenie.
3. Czas kontaktu z innymi
W momencie kiedy dzieci spędzają czas z osobami, które są w ich życiu ważne, aktywują się oraz wzmacniają te obwody w ich mózgach, które odpowiadają za budowanie i utrzymywanie relacji międzyludzkich. Codzienne przytulanie, granie razem w piłkę, czy wspólne czytanie nasycają dziecięcą potrzebę bliskości, akceptacji, przynależności i bycia ważnym.
4. Czas aktywności fizycznej
Należy mieć na uwadze, że kiedy dziecko ćwiczy swoje ciało, ćwiczy również swój mózg. Aktywność fizyczna pozwala rozładować nagromadzone w ciągu dnia napięcie oraz dotlenia cały organizm, co wpływa pozytywnie na funkcjonowanie intelektualne.
5. Czas dla wnętrza, czas obecności
Jest to czas spokoju i wyciszenia, kiedy dziecko może skupić się na swoich wewnętrznych, emocjonalnych odczuciach. To moment skupienia na emocjach, potrzebach, myślach czy obrazach, które okazały się w jakimś stopniu istotne dla dziecka. Taki wgląd w swój stan emocjonalny pozwala lepiej zintegrować mózg. Można to dostrzec np. kiedy towarzyszymy dzieciom podczas zasypiania. Dokonują one wtedy pewnego podsumowania i opowiadają co ich spotkało w ciągu dnia. Takie błądzenie myślami pogłębia i wpływa pozytywnie na samoświadomość dziecka, dzięki czemu poszerza ono wiedzę na temat tego, co lubi, a czego nie lubi i jakie ma potrzeby.
6. Czas odpoczynku
Jest to czas w ciągu dnia, kiedy dzieci nie mają żadnego celu do zrealizowania, tylko mogą beztrosko nic nie robić. Te chwile pomagają zregenerować mózg dziecka. Dzieje się to wtedy, kiedy myśli mogą swobodnie wędrować bez celu.
7. Czas snu
Sen jest kluczowy w rozwoju dziecka. Zapewnia ukojenie i odpoczynek zarówno dla ciała jak i duszy, a także pozwala na utrwalenie tego wszystkiego, czego dzieci nauczyły się w ciągu dnia. To również bardzo ważny moment regeneracji po wydarzeniach, które były udziałem dziecka. Zgodnie z najnowszymi zaleceniami, dziecko w wieku od 3 do 5 lat powinno spać od 10 do 13 godzin na dobę, a dzieci w wieku od 6 do 12 lat od 9 do 12 godzin na dobę.
Kluczowe jest utrzymanie równowagi pomiędzy powyższymi aktywnościami. W tym celu warto uważnie obserwować dzieci i sygnały, jakie nam komunikują, aby móc odpowiednio dopasować codzienne czynności do ich potrzeb.
Adriana Pacholczyk - psycholog
Bibliografia:
Siegel, T. P. Bryson, “The YES brain. Mózg na TAK!”; Dr Siegel jest twórcą koncepcji “półmiska umysłowego” (Healthy Mind Platter)
Szanowni Państwo,
od 29 marca 2021r. (poniedziałek) rozpoczynamy edukację zdalną naszych przedszkolaków zgodną z podstawą programową i programem wychowania przedszkolnego. Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 marca 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 potrwa ona do 11 kwietnia 2021r. Nauczyciele realizują zajęcia w ramach obowiązującego ich tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, w tym przydzielonych im zajęć wynikających z pomocy psychologiczno- pedagogicznej (rewalidacyjne, specjalistyczne).
Przypominamy, że nasi specjaliści: Pani Adriana Pacholczyk (psycholog) , Pani Beata Kuca (logopeda) oraz Pani Magdalena Pietraszewska (pedagog) udzielają porad i konsultacji za pośrednictwem mobiDziennika.
Ze względu na przejście grup przedszkolnych na edukację zdalną składane przez Państwa deklaracje wielkanocne są nieaktualne.
Życzę dużo zdrowia i wytrwałości w tym trudnym czasie.
M. Wlaźlak – Szał – dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 26 marca 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
,,Wiosna przychodzi zgodnie z planem,
choć ślady zimy tu i tam.
Pierwiosnki wdzięcznie chylą główki:
– Witaj nam, Wiosno, witaj nam!”
W poniedziałek 21 marca wszystkie Dzieci z naszego przedszkola świętowały Pierwszy Dzień Wiosny. Aby podkreślić charakter tego dnia, Przedszkolaki przyszły ubrane w wiosenne barwy. Uroczystości powitania Wiosny rozpoczęły się od konkursów, gier i zabaw związanych z tematyką pór roku. Mimo wielu atrakcji najbardziej oczekiwaną częścią dnia było wyjście na spacer, podczas którego dzieci mogły pożegnać zimę i powitać wiosnę. Dzieci radośnie maszerowały w wiosennym pochodzie, na czele którego widniała Marzanna, którą następnie pożegnaliśmy według tradycji. Jesteśmy pewni, że starania naszych wspaniałych Przedszkolaków sprawią, że Wiosna zawita do nas na dobre.
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=288#sigProIdb6074ab5c3
W piątek postanowiliśmy symbolicznie, świętować „Powitanie wiosny”. Sala zamieniła się w wielką barwną łąkę, pełną kwiatów. Przedszkolaki przystrojone w kolorowe stroje, piosenkami, zabawami, konkursami oraz wspólnym tańcem przywitały najpiękniejszą porę roku – Wiosnę. Nie zapomniały przy tym o uroczystym pożegnaniu zimy, której symbolem jest kukła Marzanny, bogini zła i srogiej zimy. Wszyscy bawili się wspólnie z wykonanymi kukłami Marzanny i śpiewali piosenki na pożegnanie zimy. Chociaż zima nie chce ustąpić, to i tak musi odejść, bo takim prawem rządzi przyroda i kolejna pora roku musi nadejść. Żeby przyspieszyć nadejście wiosny, dzieci i słowami piosenki o czekającym ją losie: „Marzanno, Marzanno, ty zimowa panno, Ciebie pożegnamy, wiosnę powitamy!”, oznajmiły, że już najwyższy czas pożegnać zimę.
Pomimo odczuwalnego zimna, wszystkich ogarnęła spontaniczna radość.
Tu możesz zobaczyć jak witaliśmy wiosnę
Świadomość ciała jest kluczowa podczas ćwiczeń artykulacyjnych. Właśnie z tego powodu Kazik i Volodia z grupy Stokrotki na zajęciach logopedycznych odkrywali tajemnice swoich buzi. Zdobyte doświadczenia przenieśli na papier i powstało takie piękne dzieło.
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=288#sigProId99cd5acacb
Z okazji Europejskiego Dnia Logopedy, obchodzonego 06.03 w naszym przedszkolu w dniach 10 i 11.03.2021 r. odbył się finał konkursu logopedycznego pt. „Pięknie mówię”.
W konkursie wzięło udział 51 uczestników, w każdej grupie odbyło się prawdziwe święto wyraźnej polskiej mowy. Zapraszamy do galerii zdjęć z tego wydarzenia.
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=288#sigProId032a01cd9f
,,Ósmy marca, gdy nadejdzie
przez jeden dzień cały,
nie dokuczaj tym kobietom
dużym ani małym.
Małym, jeśli umiesz, zaśpiewaj piosenkę,
a tym dużym przynieś kwiatek
i ucałuj w rękę."
8 MARCA to wyjątkowy dzień w roku. Wtedy swoje święto obchodzą wszystkie kobiety, zarówno te duże, jak i te małe.
W tym szczególnym dniu chłopcy w Nutkach składali życzenia dziewczynkom i swoim paniom. Nie obyło się bez słodkiego poczęstunku i drobnych upominków Z dziewczęcych buź, uśmiech nie schodził przez calutki dzień, a chłopcy zachowywali się jak prawdziwi gentelmani, byli przemili, uczynni i sympatyczni:)
Dziękujemy za piękne życzenia,
kwiaty i promienny uśmiech...
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=288#sigProId7a24de33b0
4 kwietnia 2021 r. sala grupy Groszków zamieniła się w wybieg dla modelek i modeli . Do pokazu na wiosenny strój przystąpiło 18 dzieci. Stroje jakie przygotowały dzieci, wraz ze swoimi rodzicami, były bardzo kolorowe, wesołe i oczywiście wiosenne. Mali modele przy muzyce odważnie i stanowczym krokiem przechodzili po wybiegu. Można było zobaczyć strój wieczorowo-wizytowy, postaci z bajek, codzienny, do pracy, do joggingu , na motor. Pokaz mody, to świetna zabawa. Gratulujemy pomysłowości i oryginalności projektantom mody.
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=288#sigProId780aed08cc
Rozwijamy mowę i wzmacniamy aparat artykulacyjny na różne sposoby. Zapraszamy serdecznie do galerii.
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=288#sigProIdd79872ff6e
Żabki ćwiczyły swoje buzie i rozwijały komunikację podczas zajęć z logopedą. Fruwające motylki i kroczące bociany wypełniły salę - doskonale się bawiliśmy. Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z zajęć.
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=288#sigProId2a373c675b
Kosmos inspiracja do pobudzenia wyobraźni, która tak jak on, może być nieograniczona.
W ostatnim tygodniu lutego br. dzieci w wybranych grupach rozmawiały o Kosmosie. Podczas zajęć dzieci pogłębiły swoją wiedzę o wiadomości dotyczące układu słonecznego, poznały nazwy poszczególnych planet, a następnie wyruszyły w wirtualną podróż na Marsa! Udało im się to dzięki własnoręcznie zrobionym rakietom.
Podróżując rakietą w stronę odległej planety obserwowaliśmy z kosmosu Ziemię, miasta wyglądające jak małe światełka, a w przestrzeni pozaziemskiej podziwialiśmy meteory i sondy kosmiczne.
Przeprowadzone zajęcia to wspaniała zabawa połączona ze zdobywaniem wiedzy na temat wszechświata.
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=288#sigProId34cf2a3a2e