default_mobilelogo


Rodzice i opiekunowie dzieci będących w wieku przedszkolnym mogą na wiele sposobów wspomagać je w osiąganiu dojrzałości szkolnej. Podstawą do rozwijania funkcji poznawczych jest prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka. Kluczowe w tym przypadku jest zaspokajanie potrzeb emocjonalnych, do których należą potrzeba bezwarunkowej miłości, akceptacji, oparcia, przynależności oraz zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa. W atmosferze spokoju, miłości i komfortu psychicznego rozwój dziecka w innych obszarach będzie efektywniejszy.

Aby zadbać o prawidłowy rozwój społeczny swojego dziecka,  należy mu umożliwić częste kontakty z rówieśnikami. Jako dorośli powinniśmy mieć na uwadze, aby prezentować swoją osobą zachowania takie, jakie chcielibyśmy widzieć u naszych dzieci w przyszłości, ponieważ dzieci najlepiej uczą się przez obserwację.

Aby rozwijać dojrzałość szkolną należy zachęcać dziecko do samodzielności w działaniach dostosowanych do wieku. Konieczne jest stopniowe wdrażanie przedszkolaka do podejmowania stałych obowiązków domowych, np. utrzymanie porządku na półce z zabawkami lub w pokoju. Dzięki temu rozwijamy u dziecka poczucie sprawczości, odpowiedzialność i oczywiście samodzielność.

Wspomagając rozwój intelektualny przedszkolaka powinniśmy być świadomi tego, że jego myślenie jest w znacznym stopniu uzależnione od mowy. Od najmłodszych lat warto dużo rozmawiać z naszymi dziećmi, opowiadać im bajki, opisywać i tłumaczyć to, co się dzieje wokół nas oraz zadawać pytania i odpowiadać na nie. Doskonałym ćwiczeniem na rozumowanie dziecka może być układanie historyjek obrazkowych i znajdowanie związków przyczynowo-skutkowych w tych historyjkach.

Do nauki pisania, która jest jedną z najważniejszych umiejętności w szkole niezbędna jest sprawność manualna. Nieprawidłowy sposób trzymania ołówka, czy nieumiejętnie rysowanie szlaczków oraz linii poziomych, pionowych i ukośnych mają negatywny wpływ na nabycie tej umiejętności. Należy pamiętać o ćwiczeniu motoryki małej już od najmłodszych lat przez zachęcanie dzieci do czynności samoobsługowych: do mycia, ubierania się, zapinania guzików, zapinania zamka i zawiązywania sznurowadeł. Inne zabawy manualne, które spodobają się maluchom to na przykład nawlekanie koralików, guzików lub makaronu na sznurek, malowanie rękami, wycinanie, lepienie z plasteliny, stemplowanie, ugniatanie kul z papieru, rysowanie i zabawa klamerkami. 

Kształtowanie się orientacji wzrokowo-przestrzennej jest procesem złożonym, który zajmuje lata. Dziecko powinno znać i rozumieć takie pojęcia jak: nad, pod, obok, z tyłu z przodu, wyżej, niżej, w środku, na prawo, na lewo zanim rozpocznie edukację w szkole. Orientacja w kierunkach i w przestrzeni przekłada się na orientację na kartce papieru, która jest niezbędna początkowo do nauki pisania i czytania, a następnie do nauki innych przedmiotów w szkole. Rozwijać orientację wzrokowo-przestrzenną można między innymi przez wspólne zabawy opierające się na określaniu położenia przedmiotów na biurku, w pokoju, pokazywaniu części ciała np. pokaż, gdzie masz prawe ucho lub rysowaniu według instrukcji.  

Percepcja wzrokowa czyli spostrzeganie wzrokowe także jest elementem warunkującym dobre przygotowanie przedszkolaka do dalszej nauki. Z percepcją wzrokową jest ściśle związana koordynacja wzrokowo-ruchowa, czyli zdolność zharmonizowania pracy oka z ruchami całego ciała lub którejś jego części. Nauka liter, czytania i pisania wymaga umiejętności rozróżniania skomplikowanych kształtów, porównywania ich oraz poprawnego odtwarzania. Warto doskonalić te funkcje stosując ćwiczenia takie jak: rysowanie po śladzie, szukanie różnic i podobieństw w obrazkach, układanie zgodnie ze wzorem, labirynty, układanie obrazka z rozsypanych elementów, kreślenie figur lub liter w powietrzu, dorysowywanie brakujących części w obrazku.

Percepcja słuchowa to umiejętność analizy, czyli wyodrębniania dźwięków, słów, sylab, głosek z wypowiedzianej mowy oraz syntezy, czyli łączenia pojedynczych głosek, sylab w słowa lub w zdania. Prawidłowa analiza i synteza słuchowa wyrazu i zdania stanowi niezbędny warunek do nabycia przez dziecko umiejętności czytania i pisania. Ćwiczenia rozwijające fe funkcje można wprowadzać już od najmłodszych lat przez zabawy w nasłuchiwanie tego, co się dzieje wokół nas, rozpoznawanie dźwięków z otoczenia, naśladowanie odgłosów zwierząt. Później można wprowadzić zabawy opierające się na wymyślaniu słów zaczynających lub kończących się na daną głoskę lub sylabę, poszukiwanie w otoczeniu przedmiotów zaczynających się na daną głoskę, dzielenie wyrazów na sylaby i składanie ich w całość, wymyślanie prostych rymowanek.

Kluczowym elementem efektywnej nauki nowych umiejętności jest chwalenie dziecka za włożony w pracę wysiłek, wyeksponowanie jego pracy, co ma pozytywny wpływ na motywację do podejmowania kolejnych, trudniejszych działań.

 

Źródła:

http://www.wolowpce.pl

 

Adriana Pacholczyk - psycholog

Orientacja przestrzenna to zdolność poznawcza umożliwiająca bycie świadomym swoich relacji z otoczeniem oraz z samym sobą. Jest to również umiejętność określania lewej i prawej strony w schemacie własnego ciała i w przestrzeni. Na orientację przestrzenną składa się także umiejętność określania stosunków między przedmiotami i orientowania się w schemacie ciała osoby, która znajduje się naprzeciwko. Już od narodzin dziecko uczy się postrzegania otaczającej go przestrzeni. Zaczyna od świadomości własnego ciała. Następnie dziecko zauważa, że przedmioty mogą znajdować się przed nim, za nim, obok itd. Kolejnym etapem jest rozwijanie się umiejętności widzenia świata oczami innej osoby, co wymaga dużego wysiłku intelektualnego, ponieważ jest związane z rozumieniem pojęcia przesunięcia i obrotu.

Źródło: www.sosw.tarnow.pl

 

Orientacja w przestrzeni jest warunkiem prawidłowego funkcjonowania dziecka w otaczającej rzeczywistości i stanowi kluczowy element w edukacji, dlatego powinna być rozwijana jeszcze przed rozpoczęciem nauki w szkole. Z chwilą rozpoczęcia edukacji szkolnej bardzo potrzebna staje się umiejętność orientacji na kartce papieru. Jest ona konieczna w procesie nauki czytania i pisania, a następnie podczas uczenia się matematyki, geografii i fizyki. Specjaliści uważają, że dzieci rozpoczynające naukę w szkole, powinny umiejętnie patrzeć na otoczenie oczami drugiej osoby i orientować się na kartce papieru. W przeciwnym razie mogą mieć trudności z rozumieniem i wykonywaniem poleceń nauczycieli.

Dzieci najlepiej poznają przestrzeń poprzez działanie w niej, kiedy mogą czuć, obserwować i nazywać swoje doświadczenia. Dlatego jako osoby dorosłe powinniśmy organizować zabawy opierające się na sytuacjach poznawczych i zadaniach do wykonania, w które dzieci będą mogły się w pełni zaangażować.

 

 

 

Pomysły na zabawy rozwijające orientację przestrzenną

 

Poznawanie swojego ciała

Dziecko pokazuje i nazywa poszczególne części ciała, dotyka ich, porusza wskazaną częścią ciała np. poruszam głową, poruszam oczami, poruszam buzią.

 

 

Zabawy przed lustrem

Dziecko ogląda swój wizerunek w lustrze, pokazuje i nazywa części ciała, rusza poszczególnymi częściami ciała, naśladuje i pokazuje miny w lustrze (dowolne miny lub związane z emocjami np. jestem wesoły, jestem smutny, jestem zły).

 

Powitanie częściami ciała

Dzieci witają się poszczególnymi częściami ciała zgodnie z poleceniami osoby dorosłej, np. podajcie sobie prawe ręce, dotknijcie się lewymi kolanami, poklepcie się po lewym ramieniu.

 

Zabawa ruchowa Owoce

Wokół dziecka na podłodze rozkładamy różne owoce. Dziecko określa położenie tych owoców względem swojej osoby. Pytamy np. Gdzie leży jabłko? Gdzie jest śliwka? Gdzie leży gruszka?

 

Zabawa ruchowa z piłką

Osoba dorosła wydaje dziecku polecenia np.:

 stań za piłką

 stań przed piłką

 stań obok piłki

 podnieś piłkę do góry

 postaw piłkę na podłodze

 podnieś piłkę z podłogi

 rzuć piłkę do mnie.

 

Zabawa z masą solną

Potrzebne materiały: masa solna, dwie tacki, ryż lub inne materiały do ozdabiania.

Dziecko formuje na dwóch tackach dwa duże koła z masy solnej. Na jednej tacce odciska prawą dłoń, a na drugiej lewą. Odciśnięte dłonie ozdabia wg własnego pomysłu.

 

Umieszczanie przedmiotów wg instrukcji

Gromadzimy różne przedmioty i rozkładamy w pokoju, np. jabłko na parapecie, piłkę pod biurkiem, klocek na telewizorze, zegarek obok krzesła. Dziecko odpowiada na pytanie, gdzie są umieszczone poszczególne przedmioty.

 

Źródła:

Franczyk A., Krajewska K. (2009): Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (1997): Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu, przedszkolu i szkole, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Skorek E. red. (2012): Terapia pedagogiczna, Wydawnictwo Impuls, Kraków.

 

Adriana Pacholczyk - psycholog

 

 

Nudzi mi się...” - te słowa każdy opiekun przedszkolaka młodszego szkolniaka zapewne słyszał nie raz. Kiedy w głowie kończą się pomysły na nowe zabawy i zajęcia, z pomocą przychodzą strony internetowe oraz blogi, na których znaleźć można wiele atrakcyjnych propozycji na zorganizowanie wolnego czasu dziecku.


Na poniższych stronach znajdziecie Państwo inspiracje i pomysły na zabawy bez wychodzenia z domu. Warto połączyć przyjemne z pożytecznym i sięgnąć po książki, gry, kolorowanki albo materiały edukacyjne zgodne z zainteresowaniami dziecka. Pamiętajmy, że wspólnie spędzony czas z dzieckiem podczas kreatywnych zajęć wpływa pozytywnie nie tylko na jego rozwój poznawczy, ale również pomaga budować relacje w rodzinie.

Zachęcam do odwiedzenia poniższych stron, gdzie czekają ciekawe pomysły na wspólne spędzenie czasu w domu podczas długich zimowych wieczorów.

 

www.kreatywniewdomu.pl

www.superdzieciaczki.pl

www.mojedziecikreatywnie.pl

www.kodowanienadywanie.blogspot.com

www.oliloli-newlife.com

www.childdevelop.pl

www.budowle.pl

https://rodzicielskieinspiracje.pl/zabawy-gry-dla-dzieci/

https://bilikid.pl/blog/

 

Źródła:

https://ppp.pcdn.edu.pl/index.php?sekcja=aktualnosci&a_id=1241

Grafika:

https://wally.com.pl/p29310,plakat-nudzi-mi-sie-004.html

 

Adriana Pacholczyk - psycholog

Bardzo się cieszymy z białego puchu -oby pozostał z nami jak najdłużej! Wielkie bałwany, bitwa na śnieżki i maszerowanie, gdy słychać jak przyjemnie skrzypi...
W otoczeniu przedszkola zapanowała wielka śniegowa radość. Zapraszamy do galerii zdjęć.

Nauczyciele przedszkola

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=352#sigProId9036520c5c

Święta to czas zabaw, nasze Przedszkolaki: Dawid ze Słoneczek, Antoś i Milan z Nutek, Emilka z Krasnali i Marcelinka z Żabek doskonale wykorzystali ten czas na wzmacnianie aparatu artykulacyjnego. Cmokanie, parskanie, dmuchanie.... no i obowiązkowe zjedzenie choinkowych pierników bez użycia rąk... to wszystko wzmacnia nasze buzie i jest podstawą pięknego mówienia. Brawo Kochani!
 
Beata Kuca -logopeda

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=352#sigProId7f655f3062

Zima w pełni. Śniegu mamy w bród. Gdzie tylko okiem sięgnąć – biało. Więc gdy  zima pokazała  swoje białe obilicze, dzieci z wszystkich grup przedszkolnych razem z paniami  skorzystały z tego  i z samego rana poszlły  lepić bałwanki. Wszyscy zabrali się do lepienia śniegowych kul.  Nie było to łatwe, bo z każdą chwilą kule stawały się coraz większe, co utrudniało ich dalsze turlanie.  Nikt się nie poddawał i ulepiliśmy kilka wspaniałych bałwanków.  Dzieki panią kucharką bałwanki otrzymały pomarańczowe, marchewkowe nosy. Była super zabawa. a niektórzy ze śmiechem odkryli, że śnieg jest zimny... :)

 Do przedszkola wracaliśmy  z szerokimi uśmiechami.

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=352#sigProIdef9aef680a

Wyróżnienie dla Wojtka Pigasa w Wojewódzkim Konkursie Plastycznym ,,Nie dla śmieci w lesie

 

Wojewódzki Konkurs plastyczny ,,Nie dla śmieci w lesie” organizowany był przez Ligę Ochrony Przyrody Okręg we Wrocławiu oraz Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych we Wrocławiu. Partnerem konkursu bya firma Chemeko System.

Informacje o konkursie przekazało naszemu Przedszkolu Nadleśnictwo Miękinia, z prośbą o jego rozpropagowanie, co z miłą chęcią, w ramach przyjaznej współpracy uczyniliśmy.

Konkurs skierowany był nie tylko do dzieci przedszkolnych, ale także do młodzieży szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Indywidualne prace konkursowe pod hasłem „Nie dla śmieci w lesie” należało dostarczyć do10.12.2020 r. Mogły być one wykonane dowolną techniką, w formacie A4.

Po obejrzeniu 321 prac nadesłanych na konkurs, komisja konkursowa przyznała nagrody i wyróżnienia w następujących kategoriach:

  • Przedszkole – dzieci młodsze 
  • Przedszkole – dzieci starsze
  • I ​szkoły podstawowe klasy I – III
  • II ​szkoły podstawowe klasy IV – VI
  • III​szkoły podstawowe klasy VII – VIII
  • IV​szkoły ponadpodstawowe

 

Miło jest nam poinformować, że w gronie wyróżnionych, w kategorii Przedszkole-dzieci starsze - znalazł się Grzesiu Pigas, który uczęszcza do grupy Smerfów.

(wyniki konkursu na stronie: lop.wroclaw.pl/2020/12/30/wyniki-konkursu-nie-dla-smieci-w-lesie/)

W konkursie brał udział także jego młodszy brat - Wojtuś Pigas, z grupy Nutki.

Chłopcy bardzo się starali, przygotowując swoje prace. Zapewne pomógł im w tym fakt, że spędzają bardzo dużo czasu z rodzicami, wędrując po górach i zdobywając Koronę Gór Polski. Dobrze znają zasady dbania o środowisko i zachowywania czystości w lesie. Znając te zasady, chłopcy zawsze zachowują się odpowiedzialnie podczas górskich wypraw, dając tym samym również przykład innym.

 

Gratulujemy serdecznie Grzesiowi!!!

Jesteśmy dumni także z pierwszych tak ważnych kroków konkursowych naszego 4 – latka Wojtusia.

Dziękujemy też rodzicom chłopców, że zachęcili swoich synów do udziału w konkursie.

 

Banaszkiewicz, A. Rużyło

 

 

Grześ Pigas, Smerfy - wyróżnienie

 

 

 

 

Wojtuś Pigas, Nutki

Ferie z Polskim Radiem – audycje i słuchowiska dla dzieci i młodzieży

 

Ministerstwo Edukacji i Nauki informuje, że Polskie Radio zmienia swoją ramówkę na czas ferii zimowych.

W ofercie znajdą się specjalne audycje oraz słuchowiska dla dzieci i młodzieży. Będą one emitowane m.in. w ramach pasma „Zima z Radiem” i „Ferie z Trójką”, a także na antenie Polskiego Radia Dzieciom.

 

„Zima z Radiem”

W ramach pasma „Zima z Radiem”, które będzie emitowane na antenie PR 1 w godz. 9:00-12:00, na słuchaczy czekają konkursy, eksperymenty kulinarne, wędrówki po świecie oraz rozmowy z pracownikami ogrodów zoologicznych i parków narodowych. Opowiedzą oni o sekretach zwierząt domowych.

Każdego dnia spotkania z naukowcami, którzy podpowiedzą, jak w warunkach domowych wykonać proste eksperymenty i doświadczenia.

Przez całe ferie o godz. o godz. 10:35 i 11:35 Polskie Radia zaprasza także do wysłuchania fragmentów słuchowiska „Tajemniczy  ogród” z udziałem m.in.  Danuty Stenki, Stanisławy Celińskiej, Bogusza Bilewskiego i Katarzyny Łaniewskiej.

 

„Ferie z Trójką”

Od godz. 12:00 do 14:00 w radiowej „Trójce” konkursy, powieści i bajki Teatru Polskiego Radia oraz pomysły na spędzanie wolnego czasu z dziećmi. W ramach specjalnego pasma także spotkania z przedstawicielami świata kultury oraz rozmowy z psychologami oraz pedagogami.

 

Oferta Polskiego Radia Dzieciom

Specjalną ofertę na czas ferii przygotowało także Polskie Radio Dzieciom. W programach gry i zabawy oraz przegląd najciekawszych aktywności dla dzieci z każdego województwa. Na antenie także spotkanie z gwiazdami, które odpowiedzą o swoich planach na ferie i ulubionych bajkach.

Z kolei w „Strefie Rodzica” porady, jak zaplanować wypoczynek w ferie, organizując dziecku odpowiednie aktywności i dbając o bezpieczeństwo.

 

Źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/ferie-z-polskim-radiem--audycje-i-sluchowiska-dla-dzieci-i-mlodziezy

 

Z pozdrowieniami, M. Wlaźlak – Szał –

dyrektor Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Miękini

 

      

Ferie w domu to nuda? Niekoniecznie. Nawet jeśli nie możemy nigdzie wyjechać, możemy ten czas spędzić naprawdę ciekawie. Mogą nam w tym pomóc nasi najlepsi i niezawodni przyjaciele, czyli książki. Tym bardziej, że nadchodzący czas świątecznej i zimowej przerwy ma służyć nie tylko odpoczynkowi, ale też rozwijaniu zainteresowań i umiejętności. Czytanie pozwoli obudzić u Milusińskich czytelniczego bakcyla.

Księgarnie i biblioteki publiczne mają szeroką ofertę pozycji odpowiednich dla dzieci i młodzieży w każdym wieku. Ja ze swojej strony również chciałabym polecić kilka ciekawych książek na te wolne dni.

Najmłodszym na początek polecam pozycje, które wprowadzą ich w świąteczny nastrój. To przede wszystkim zbiór opowiadań Dobranocki na Gwiazdkę, przepiękna opowieść Grudniowy gość oraz Prezent dla Cebulki. W czasie zimowej przerwy zachęcam również do sięgnięcia po serię książeczek Basia i…, serię opowieści o żółwiku Franklinie i jego przyjaciołach, a tych, którzy zaczynają samodzielnie czytać po książeczki
z serii „Czytamy bez mamy”.

       Zachęcam również do skorzystania z kilku przydatnych linków,
można tam znaleźć zarówno recenzje ciekawych książek, jak i propozycje różnych zabaw czytelniczych. Polecam!

 

Monika Hojło – nauczyciel bibliotekarz

Dla najmłodszych rodzice polecają:

http://www.maluszkoweinspiracje.pl/2019/09/15-wartosciowych-ksiazek-dla.html

 

Jak jeszcze wykorzystać książki, spędzając czas razem z dziećmi? Warto zajrzeć do artykułu: https://portal.librus.pl/rodzina/artykuly/kreatywne-zabawy-z-ksiazka-poznaj-nasze-propozycje

 

Recenzje książek – autorstwa rodziców i samych dzieci – znajdziecie
w serwisie: https://lubimyczytac.pl/

 

Nowości wśród książek dla dzieci możecie znaleźć na stronie: https://www.nebule.pl/ksiazki-dla-dzieci-same-nowosci/

 

Dla rodziców, chcących zachęcić swoje dzieci do czytania polecam:

https://aktywneczytanie.pl/15-sposobow-na-zachecanie-dziecka-do-nauki-czytania/

 

 

 

Problem ochrony zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży jest aktualnie bardzo ważnym tematem. W obecnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19, kiedy jesteśmy zmuszeni do izolacji i ograniczenia kontaktów społecznych coraz ciężej uzyskać pomoc psychologiczną, gdy jej potrzebujemy.

Z doniesień medialnych, badań, a także profilu spraw, z którym zwracają się do Rzecznika Praw Dziecka dzieci i dorośli wynika, że młodzi ludzie każdego dnia zmagają się z istotnymi trudnościami. Są to głównie problemy związane z przemocą rówieśniczą i domową, nadużyciami ze strony dorosłych, depresją, hejtem, niesprawiedliwym traktowaniem, brakiem zrozumienia, trudnościami okresu dojrzewania, uzależnieniami, samotnością, a także innymi sprawami, których rozwiązanie wymaga odpowiedniego wsparcia oraz opieki osób dorosłych i specjalistów.

Przypominam, że Rzecznik Praw Dziecka w odpowiedzi na potrzeby dzieci i młodzieży doświadczających kryzysu psychicznego otworzył całodobowy, bezpłatny Dziecięcy Telefon Zaufania – 800 12 12 12  oraz dedykowany młodym ludziom nieodpłatny czat internetowy brpd.gov.pl/sos-czat/ prowadzony przez psychologów,

Komunikacja odbywa się na stronie internetowej rzecznika – brpd.gov.pl

Więcej informacji znajduje się na stronie:

 brpd.gov.pl/2020/12/07/startuje-calodobowy-dzieciecy-telefon-zaufania-iczat-internetowy/

 

Gdzie jeszcze szukać pomocy w czasie pandemii ?

W sytuacji, gdy jesteś w kryzysie psychicznym lub niepokoi Cię stan psychiczny bliskiej osoby, możesz bezpłatnie zadzwonić na poniższe numery:

Centrum Wsparcia Fundacja ITAKA 

 Tel.  800 70 2222

 

Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym (od poniedziałku do piątku – od godz. 14:00 do 22:00)

Tel.  116 123

 

Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci (od poniedziałku do piątku – od godz. 12:00 do 15:00)

Tel.  800 100 100 

 

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Fundacji Dajemy  Dzieciom Siłę

Tel.  116 111

 

Linia dzieciom

Tel.  800 080 222 

 

Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka  (od poniedziałku do piątku –  od godz. 8:15 do 20:00)

Tel.  800 12 12 12

 

Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Niebieska Linia

Tel.  800 120 002 

 

Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie (od poniedziałku do piątku – od godz. 9:30 do 15:30)

Tel.  800 120 226 

 

Antydepresyjny Telefon Zaufania Forum Przeciw Depresji

Tel.  22 594 91 00

 

Infolinia dla osób uzależnionych i ich rodzin (od poniedziałku do piątku – od godz. 9:00 do 17:00)

Tel.  800 120 289

 

Bezpłatna linia wsparcia dla osób po stracie bliskich (od poniedziałku do piątku – od godz. 14:00 do 20:00)

Tel.  800 108 108

 

Telefon Pogadania - wsparcie dla samotnych osób starszych  w kontekście pandemii (codziennie w godzinach 12:00-20:00)

Tel.  800 012 005

 

 

Pomoc online w kontekście pandemii (1- 3 spotkania):

www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/kontakt

 

 

Pomoc Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Psychoanalitycznej w kontekście kryzysu epidemiologicznego:

ptpp.pl/terapeuci-oferujacy-wsparcie/

 

 

W sytuacji bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia należy zadzwonić na numer 112,                                           ale nie należy blokować tej linii, jeśli chcemy skontaktować się z psychologiem lub psychiatrą.  

 

Źródła:

https://ppp.pcdn.edu.pl/index.php?sekcja=aktualnosci&a_id=1241

https://brpd.gov.pl/2020/12/07/startuje-calodobowy-dzieciecy-telefon-zaufania-iczat-internetowy/

https://116111.pl/polecamy/telefony-zaufania-,aid,8

 

 

Adriana Pacholczyk – psycholog

Święta tuż, tuż… czas więc na dekorowanie  pierników.

Ostatnio  w naszym przedszkolu unosił się zapach korzennych przypraw.

Wszystko to za sprawą upieczonych przez rodziców  pierniczków.  Gdy pierniczki zostały przyniesione do przedszkola,  dzieci przystąpiły do ich dekorowania lukowymi pisakami  i barwnymi posypkami słuchając kolęd i pastorałek.  Dekorowanie  ciasteczek bardzo się dzieciom podobało, a   unoszący się   wspaniały aromat  świeżych   pierniczków,  wprawiał wszystkich w cudowny, świąteczny nastrój.  Zabawa była doskonała, a pierniczki wyszły przepiękne. Po udekorowaniu, każde z dzieci miało okazję skosztować swojego dzieła. Pozostałe, pięknie udekorowane pierniki, dzieci zaniosą do swoich domów.  Kolejna porcja dekorowania  za rok..

Dziękujemy rodzicom za przygotowanie i upieczenie pierników.

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=352#sigProId20c34ec1a0

„Wczoraj rosłaś na polanie dzisiaj przyszłaś do nas, jakie miłe to spotkanie choinko zielona...”

 

Czas Świąt Bożego Narodzenia wiąże się z tradycją ubierania świątecznego drzewka.

W naszym przedszkolu również nie mogło zabraknąć tego rytuału.  Dzieci z wielkim zapałem zabrały się do ubierania choinki. Zawieszały bombki, gwiazdki, łańcuchy kolorowe, które same wykonały i światełka. Wcale nie było łatwo zrobić tak, żeby długi łańcuch był w każdym miejscu na choince, albo żeby anioł patrzył na nas, a nie do środka drzewka. Jednak   udało nam się, bo choinka wygląda prześlicznie. Jakaż zapanowała radość wśród dzieci, a w przedszkolu od razu zrobiło się świątecznie i bajkowo.

View the embedded image gallery online at:
https://przedszkole.miekinia.pl/?start=352#sigProId5607573b6c

Podkategorie